schroefaskoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

schroefaskoppeling

Berichtdoor jeroenwd40 » 07 Dec 2013, 19:06

Bericht door jeroenwd40 » di 26 feb 2013, 15:06

Weet iemand wat het verschil is tussen de volgende twee flexibele schroefaskoppelingen? ze zien er namelijk optisch hetzelfde uit.
De Vetus uniflex 13 en de centaflex m-127 en wat zal de beste optie zijn voor een mitsubishi k4E
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: schroefaskoppeling

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 19:06

Bericht door vuuren1 » di 26 feb 2013, 21:18

Die zijn identiek en prima voor de genoemde motor.

De motor op Vetus K75 steunen (of dezelfde van Allpa of Metalastic) plaatsen past daar goed bij.

Vetus laat onderdelen maken met hun naam er op die ook onder andere merknamen worden verkocht, vandaar je af en toe dingen tegenkomt die hetzelfde zijn.
(Inmiddels komen er ook bepaalde onderdelen uit China die exact op merkonderdelen lijken, maar dat is iets anders..)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: schroefaskoppeling

Berichtdoor jeroenwd40 » 07 Dec 2013, 19:07

Bericht door jeroenwd40 » di 26 feb 2013, 21:47

Ok, dankjewel voor je antwoord. Ik had al zo een vermoeden gezien de optische gelijkenis en de technische specificaties. Ik heb al 4 vetus K75 steunen voor deze motor. Dat past dan mooi bij elkaar!
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: schroefaskoppeling

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 19:07

Bericht door vuuren1 » di 26 feb 2013, 21:57

jeroenwd40 schreef:
Ok, dankjewel voor je antwoord. Ik had al zo een vermoeden gezien de optische gelijkenis en de technische specificaties. Ik heb al 4 vetus K75 steunen voor deze motor. Dat past dan mooi bij elkaar!




Volg wel de montage aanwijzingen (die zijn bij Vetus op internet te vinden).
Het is een koppeling met een klembus en die moet met gevoel / ervaring worden aangezet.
Ik heb enige ervaring maar heb een keer een bout afgedraaid (snap nog niet waarom).
Sindsdien haal ik M8 bouten van een sterkere kwaliteit (ijzerwaren groothandel).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: schroefaskoppeling

Berichtdoor jeroenwd40 » 07 Dec 2013, 19:08

Bericht door jeroenwd40 » wo 27 feb 2013, 13:54

Hans, Met het monteren komt het wel goed ik ben gezien mijn werk aardig bekend met het installeren van lagers en klemnaven. Het is inderdaad van groot belang om de bouten kruislings aan te draaien stap voor stap en uiteindelijk het juiste aantrekkoppel vast te zetten met een goede momentsleutel. Het kiezen voor bouten met een grotere treksterkte zou kunnen 10.9 ipv 8.8, ik vernieuw ze eigenlijk altijd als ze op hun treksterkte aangezet geweest zijn. Afbreken zou niet moeten gebeuren met het juiste aandraaimoment maar het kan altijd heb het zelf ook wel eens gehad dat er olie of vet op een verbinding zit die de wrijvingscoëfficiënt beinvloed en dan krijg je zomaar een verkeerd aandraaimoment. Op mijn werk gebruiken we bij specifieke gevoelige onderdelen ook standaard montage doormiddel van hoekverdraaiing van de bout net als in de auto industrie.

Ik heb een redelijk lange schroefas van 2,20m in een koker van 1,75m. ik ben me bewust van het feit dat ik moet letten op voldoende vrije schroefaslengte. De afstand tussen mijn buitenlager en keerkoppeling zal dus ongeveer 2,10m a 2,20m worden. Binnen op de koker komt een zwevend binnenlager. Deze afstand leek me te groot voor de schroefas van 30mm zonder deze te ondersteunen. Ik heb dit berekend aan de hand van een formule op de site van exalto en dan kom ik er inderdaad op uit dat de afstand tussen de lagers te groot is. ( Maximaal 1120mm en minimaal 500mm tussen de lagers) Ik wil dus in de koker een extra tussenlager maken om de niet ondersteunde afstand van de as te verkleinen. Nu vraag ik me het volgende af: Is mijn vrije schroefaslengte nu de afstand van de as tussen het tussenlager in de koker en de keerkoppeling? Of de afstand vanaf het zwevend binnenlager tot de keerkoppeling?
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: schroefaskoppeling

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 19:08

Bericht door vuuren1 » wo 27 feb 2013, 21:42

Je vrije aslengte is de lengte die niet wordt ondersteund.
Een zwevend binnenlager is geen ondersteuning, het is eigenlijk geen lager...

Er zit wel een lagerbus in maar die is alleen om de as gecentreerd in de seal(s) te laten draaien (het -lager hangt immers aan een slang).

Ik vraag me af of het toen wel 8.8. bouten waren. Er brak er 1 af en zo vast stond het nog niet (met de momentsleutel in stapjes aangezet).
Gebruikte bouten van klem/trekbussen vervang ik ook altijd (leg ze maar eens naast de nieuwe...).
(vooral bij de m6 imbusjes bij een python drive, die overigens geen 8.8 zijn maar een stuk hoger van kwaliteit)
Die doe ik op gevoel omdat er meestal geen ruimte is voor een momentsleutel, die Uniflexen doe ik nu ook maar op gevoel, gaat beter... ;)

Hoekverdraaiing toepassen is beter als je de normen daarvan kan herleiden naar een aantrekkoppel (inclusief de gegevens van de bout zoals diameter, spoed, schroefdraadsoort, lengte, treksterkte enz.).

Hoekverdraaing werd 100 jaar geleden al toegepast op zeeschepen, o.a. de moeren van de cilinderkoppen werden op hun -merk- vastgeslagen.
Het allerbeste is de hydraulische vijzel, maar dat is niet geschikt voor klein spul.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: schroefaskoppeling

Berichtdoor jeroenwd40 » 07 Dec 2013, 19:09

Bericht door jeroenwd40 » ma 19 aug 2013, 08:27

Ik ben de schroefas in mijn cascaruda aan het bouwen, ik moet de fundatie aanpassen omdat de Mitsubishi K4 motor niet oplijnt met de koker (komt een dtn indenor uit). nu wil ik graag weten welke afstand de schroefas uit het buitenlager moet steken, en welke afstand de schroef van het roer moet komen.

Motor is een Mitsubishi k4, dempers k75, schroefaskoppeling Centaflex m-127, vetgesmeerd systeem met zwevend binnenlager, schroefasdiameter 30mm (vrije schroefaslengte voor de keerkoppeling komt tussen de 500mm en 1120mm. schroef is 16x9

Alvast bedankt voor de reacties.
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: schroefaskoppeling

Berichtdoor jeroenwd40 » 07 Dec 2013, 19:09

Bericht door jeroenwd40 » wo 21 aug 2013, 09:53

niemand een antwoord?
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: schroefaskoppeling

Berichtdoor Wim Niessen » 07 Dec 2013, 19:09

Bericht door Wim Niessen » wo 21 aug 2013, 12:28

Ooit een tekening gemaakt van mijn voortstuwing met daarin de maten van mijn schroefraam en fromules voor de berekening van de maten. Helaas kan ik de formule niet vinden.
Wat ik nog wel weet:
- de diameter van de schroef en de lengte van de schroefnaaf zijn bepalend
- middels een vermenigvuldigingsfaktor bereken je aan de hand hiervan o.a. de minimale afstand tussen de naaf van de schroef en het buitenlager, de afstand van de bovenkant van de schroef tot de onderkant van je boot, de afstand tussen roer en schroef en de afstand tussen schroef en hak.

Ik weet zeker dat Amartech - tegenwoordig gevestigd in Urk - je formule kan geven die je nodig hebt voor je berekening.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: schroefaskoppeling

Berichtdoor jeroenwd40 » 07 Dec 2013, 19:10

Bericht door jeroenwd40 » do 22 aug 2013, 11:25

ik zal ze eens contacten om te vragen wat de richtlijnen zijn voor de schroef en roer.
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten