Bericht door vuuren1 » wo 27 feb 2013, 21:42
Je vrije aslengte is de lengte die niet wordt ondersteund.
Een zwevend binnenlager is geen ondersteuning, het is eigenlijk geen lager...
Er zit wel een lagerbus in maar die is alleen om de as gecentreerd in de seal(s) te laten draaien (het -lager hangt immers aan een slang).
Ik vraag me af of het toen wel 8.8. bouten waren. Er brak er 1 af en zo vast stond het nog niet (met de momentsleutel in stapjes aangezet).
Gebruikte bouten van klem/trekbussen vervang ik ook altijd (leg ze maar eens naast de nieuwe...).
(vooral bij de m6 imbusjes bij een python drive, die overigens geen 8.8 zijn maar een stuk hoger van kwaliteit)
Die doe ik op gevoel omdat er meestal geen ruimte is voor een momentsleutel, die Uniflexen doe ik nu ook maar op gevoel, gaat beter...
Hoekverdraaiing toepassen is beter als je de normen daarvan kan herleiden naar een aantrekkoppel (inclusief de gegevens van de bout zoals diameter, spoed, schroefdraadsoort, lengte, treksterkte enz.).
Hoekverdraaing werd 100 jaar geleden al toegepast op zeeschepen, o.a. de moeren van de cilinderkoppen werden op hun -merk- vastgeslagen.
Het allerbeste is de hydraulische vijzel, maar dat is niet geschikt voor klein spul.