OPGELOST- temperatuur alarm koelvloeistof

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

OPGELOST- temperatuur alarm koelvloeistof

Berichtdoor stentor950 » 07 Dec 2013, 19:01

Bericht door stentor950 » vr 23 aug 2013, 14:02

Beste forumleden.
In de afgelopen periode is het knap warm geweest. Ik had toen mijn vakantie :D . Op zich niets mis mee.

Naarmate de lucht- en watertemperatuur steeg, ging ook de temperatuur van mijn motor omhoog. Meestal draai ik 1900 á 2000 toeren, maar toen ik eens een keertje een paar toeren meer wilde draaien, ging het temperatuur alarm af.

Toen ik in de middag de motorruimte opende, leek het daar wel een sauna. Ik heb er geen thermometer hangen, maar 70 á 80 graden zou het er zondermeer geweest kunnen zijn. Natuurlijk wil ik voorkomen dat dit in de toekomst weer gebeurd.
Wie heeft er ideeën?
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: OPGELOST- temperatuur alarm koelvloeistof

Berichtdoor Wim Niessen » 07 Dec 2013, 19:02

Bericht door Wim Niessen » vr 23 aug 2013, 15:12

De eerste vraag die bij mij op komt is hoe de ventilatie van je motorruimte is geregeld.
Zit bijvoorbeeld de lucht toevoer laag en de luchtafvoer hoog.
Of wordt de instroom van buitenlucht of de uitstroom van lucht geheel of gedeeldtelijk geblokkeerd?
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST- temperatuur alarm koelvloeistof

Berichtdoor laserdevil » 07 Dec 2013, 19:02

Bericht door Laserdevil. » vr 23 aug 2013, 16:28

http://www.watersportwinkel-reus.nl/pro ... mer%20VENT
Heb deze onder de bank zitten , waar hij verse lucht aanzuigt , en door de vloer erin pompt.
Zat al zo ingebouwd , toen ik haar kocht.
Voordeel is dat ze er ook nog een los op de boot hadden.
Die ga ik laten zuigen vanuit de motorruimte.
De warmte wordt zo lekker afgevoerd naar buiten toe , en vind er een constante luchtcirculatie plaats
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: OPGELOST- temperatuur alarm koelvloeistof

Berichtdoor Wim Niessen » 07 Dec 2013, 19:03

Bericht door Wim Niessen » vr 23 aug 2013, 16:57

Ik had ook zo'n ventilator. Deskundigen hebben mij duidelijk kunnen maken dat een ventilator voor afzuiging overbodig is als je er voor zorgt dat de koude buitenlucht zo laag mogelijk de motorruimte in komt en de afgevoerde lucht er zo hoog mogelijk uit gaat.
Dat heb ik uiteindelijk zo gedaan en nu, sonder ventilator, blijft de temperatuur goed.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST- temperatuur alarm koelvloeistof

Berichtdoor sogna mi » 07 Dec 2013, 19:03

Bericht door sogna mi » vr 23 aug 2013, 19:54

de motor zuigt bij voldoende toegang, voldoende koele lucht aan en verbruikt deze ook.
het punt is alleen of de motor de lucht makkelijk genoeg kan aanzuigen, daar is een formule voor.

het afzuigen is bij een dieselmotor zeker niet noodzakelijk, de motor heeft bij veel boten al moeite genoeg met het aanzuigen door te nauwe aanzuigopeningen.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST- temperatuur alarm koelvloeistof

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 19:03

Bericht door De Stoere » vr 23 aug 2013, 20:29

Ik had een ventilator in de motorruimte maar heb hem er uit gehaald.bij ons in de boot zit een vrij grote motor.De ventilator zoog zijn lucht uit een vrij grote pijp op het achterdek.Ik heb eerst geruime tijd getest of het zonder ventilator kon.De situatie is nu zo dat de motor zijn lucht via speciale luchtkasten rechtsreeks de motor in zuigt.Boven voor de motor zit een ventilatie kast waardoor de warme lucht uit de motorruimte verdwijnt.De grote pijp op mijn achterdek stond precies voor mijn zwemtrap,die heb ik weggehaald en het dek weer netjes dichtgelast.De motor temperatuur wordt nooit hoger als 85 graden.Aangezien een diesel van warmte houdt is dit perfect.Het grote voordeel is dat de motor zijn lucht rechtsreeks van buiten aanzuigt,dus niet uit de machine kamer.Altijd verse verbrandingslucht.Mocht iemand toch een ventilator gaan gebruiken ,gebruik hem dan niet afzuigend maar juist inblazend dan krijg je overdruk en krijgt de motor voldoende lucht Gr ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: OPGELOST- temperatuur alarm koelvloeistof

Berichtdoor stentor950 » 07 Dec 2013, 19:04

Bericht door stentor950 » vr 23 aug 2013, 20:50

Aan beide zijden van de boot zitten 2 schelpen. De schelpen aan de voorzijde zijn voor de aanzuig. Hieraan zitten 2 flexibele buizen met een doorsnede van 76 mm die tot onder de motor uitkomen. Tot zover niets abnormaals zou je zeggen.

Onder normale temperaturen dus geen probleem. Het wordt wel warm in de motorruimte, maar niet warmer dan een graad of 50. Bij temperaturen van 3o graden of meer gaat het pas spelen.

In de reacties lees ik dat de er sprake zou zijn van aanvoer van koude/verse lucht en afvoer van warme lucht. Is dat wel zo? Er zitten 4 openingen in de romp die in verbinding staan met de motorruimte. Als de motor draait, wordt er per minuut pakweg 4 kuub lucht per minuut gebruikt. Je maakt mij niet wijs dat aangezogen lucht het verschil weet tussen aanvoer (voorzijde) en afvoer van warme lucht aan de achterzijde. Er wordt aan alle 4 de openingen even hard gezogen. Voor degene die natuurkunde hebben gehad, de Wet van Pascal. Doorhebt draaien van de motor ontstaat er onderdruk in de motorruimte. Warmte kan dus niet ontsnappen.

Nu zit ik met het volgende; Moet ik er nu een blower opzetten of een afzuigventilator?
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: OPGELOST- temperatuur alarm koelvloeistof

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 19:04

Bericht door De Stoere » vr 23 aug 2013, 21:12

Wat ik al eerder zij je moet niet afzuigen maar in blazen.En wat natuurlijke ventilatie betreft hebben andere mensen al gezegd Lucht aanvoer laag inbrengen en luchtafvoer hoog,warme lucht stijgt namelijk,liefst nog kruislings monteren ook. gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

Re: OPGELOST- temperatuur alarm koelvloeistof

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 19:05

Bericht door vuuren1 » zo 25 aug 2013, 18:26

Zoveel inblazen als de motor zelf vraagt lukt meestal niet..
Reken maar even met de cilinderinhoud, het toerental, het aantal cilinders en dat een 4-tact motor zijn cilinderinhoud per 2 omwentelingen aanzuigt.
De koelvloeistoftemperatuur mag geen invloed hebben op iets warmer weer.
Welk merk motor is het Stentor?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten