Unimog uit 1967, inboard motor start niet.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Unimog uit 1967, inboard motor start niet.

Berichtdoor rebel » 07 Dec 2013, 18:40

Bericht door rebel » vr 02 aug 2013, 19:07

staat de stopknop wel goed in? ook bij de brandstofpomp.
gr.rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: Unimog uit 1967, inboard motor start niet.

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 18:41

Bericht door Brutus » vr 02 aug 2013, 20:23

Oke de motor is dus een om636.
Wat zijn daar de technische gegevens van?
En heeft er iemand een linkje na een technisch instructie boekje vraagbak o.a.(digitaal mag ook)
Heb me voor gloeier controle oog bij een Unimog dealer gehaald dus neem aan die wel goed moet zijn.

Heb een berg foto's in me story album gezet dan zie je het blok en enig Sins de kabels van en naar van gloei systeem

http://s1088.photobucket.com/user/Brutu ... ory/18155#

Accu bijgevult en nieuwe acculader erop, speciale die amp weer geeft.
Morgen er weer verder aan

Maar starten doet hij nog niet, dus denk mee. En alvast bedankt.

Hulp is ook welkom, hoeft niet voor niks te doen.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Unimog uit 1967, inboard motor start niet.

Berichtdoor henkvd » 07 Dec 2013, 18:43

Bericht door henkvd » vr 02 aug 2013, 20:33

Weet je ook welke gloeikaarsen je gemonteerd hebt ?

Origineel waren dit gloeikaarsen die in serie stonden en een werkspanning hebben van 2Volt
De gloeikaarsen zijn onderling verbonden met weerstandbruggen, de laatste lag de aansluiting onder het porceleine ringetje aan het chassis van de motor met een dikke litze kabel.
Op het plaatje kan je zien hoe het aangesloten zit

Afbeelding



zg snelgloeiers staan parallel en hebben een 12 Volt gloeispanning.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Unimog uit 1967, inboard motor start niet.

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 18:43

Bericht door vuuren1 » vr 02 aug 2013, 20:51

Een Om636 heeft standaard in serie geschakelde gloebougies met een voorschakelweerstand.
Als de motor (ook met ether) geen enkel leven geeft en geen uitlaatrook laat zien (was mijn eerder en nog onbeantwoorde vraag!) wordt er dus geen brandstof ingespoten..
Als je het probleem wilt oplossen zal je een aantal vragen moeten beantwoorden en als je dat niet doet dan wordt het niks.

Je hebt met een motor van mogelijk 60 jaar oud te maken en die kan inmiddels wat problemen hebben, daarbij is het zeer gevoelige brandstofsysteem van een dieselmotor een mogelijk punt van aandacht.
(aan een instructieboekje heb je hierbij niks)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Unimog uit 1967, inboard motor start niet.

Berichtdoor henkvd » 07 Dec 2013, 18:44

Bericht door henkvd » vr 02 aug 2013, 21:13

Je kan aan de weerstandplaatjes tussen de gloeibougies al voelen of het systeem werkt, deze worden best warm, aan je accu spanning moet je het ook kunnen zien, het gloeicircuit trekt pittig stroom ( denk aan een 40 A)
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Unimog uit 1967, inboard motor start niet.

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 18:44

Bericht door Brutus » vr 02 aug 2013, 21:15

vuuren1 schreef:
Een Om636 heeft standaard in serie geschakelde gloebougies met een voorschakelweerstand.
Als de motor (ook met ether) geen enkel leven geeft en geen uitlaatrook laat zien (was mijn eerder en nog onbeantwoorde vraag!) wordt er dus geen brandstof ingespoten..
Als je het probleem wilt oplossen zal je een aantal vragen moeten beantwoorden en als je dat niet doet dan wordt het niks.

Je hebt met een motor van mogelijk 60 jaar oud te maken en die kan inmiddels wat problemen hebben, daarbij is het zeer gevoelige brandstofsysteem van een dieselmotor een mogelijk punt van aandacht.
(aan een instructieboekje heb je hierbij niks)




Ik zal je vraag beantwoorden.
Rook nee ik zie geen rook bij het starten.
Diesel er staat druk op de leidingen, wanneer ik hem ontlucht. Pomp ik paar keer met handpompje, alvorens ik de eerste diesel filter boven tank ontlucht via nippel boven op.
Dan pak ik de filter die op het blok zit, zelfde verhaal beetje pompen voor wat druk, en ontluchting nippel even laten borrelen tot er geen lucht meer in zit.
Dan 1 voor 1 de verstuivers, beetje pompen voor druk, en laten bloeden tot er geen lucht meer mee komt. Begin met de eerste verstuiver die gevoed word op de lijn.
Normaliter zou dit afdoende zijn, en zou hij moeten starten na voorgloeien en even doorstarten.
Maar nu weet ik niet wat de vorige eigenaar met het gloei systeem heeft uit gespookt.
Dus ik ben blij met de tekening die hierboven is gepost. Kijken of ik er een probleem me kan oplossen.
Want me voorgloeier gloeit niet, wanneer de time switch aanspringt met een luid geluid, soort relais geluid maar dan harder.

Me gloei bougies zijn van Bosch zelfde tyoe als die eruit kwamen.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Unimog uit 1967, inboard motor start niet.

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 18:45

Bericht door De Stoere » vr 02 aug 2013, 21:41

Ben het met vuuren eens hij krijgt geen brandstof,wel tot aan de verstuivers maar niet door de verstuivers, misschien een beetje vocht in de diesel en de norzels van de verstuivers zitten vast,is maar een klein gaatje en wordt nog half afgesloten door een soort van naaldje.Gloeien kan je testen door een gloeikaars er uit te halen en aan aarde te leggen en dan heel kort gloeien, dan moet hij gelijk opgloeien.Maar ik houd het op de verstuivers,of de pomp moet totaal van tijd zijn maar dat geloof ik niet.Veel succes ermee.Gr René(De stoere).
Klaver vier
 

Re: Unimog uit 1967, inboard motor start niet.

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 18:45

Bericht door vuuren1 » za 03 aug 2013, 21:21

Meet eerst eens of er spanning op de gloeibougies staat in de voorgloeistand.
Als de motor goede compressie heeft dan zou hij als snel iets grijze rook moeten produceren, ook als hij niet aan slaat.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Unimog uit 1967, inboard motor start niet.

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 18:45

Bericht door Brutus » zo 04 aug 2013, 10:01

Hoi heb de gloeikaarsen nagemeten staat 11.8 volt tijdens gloeien.
Maar heb wat anders gevonden. Heb via een mercedes server wat documentatie weten te vinden.
Daarin staat alles wat je wil weten over je OM636 motor. Ook met afbeeldingen en schemas.
Nu heb ik via die handleiding kunnen achterhalen dat mijn diesepomp anders is dan aangegeven. En weet ondertussen dat er ergens een blokkade zit in het diesel traject. Want het komt niet bij de verstuivers terrecht zover ik kan zien. De verstuiver leiding los en starten komt er niks uit. Maar de overloop retour leiding die ook op je verstuiver zit staat wel veel druk op wanneer je die los wilt halen. Ergens is er iets niet goed maar wat weet ik nog niet. Ook het voorgloei systeem doet wat het moet doen bij gloeien gaat controle lampje op dash uit. Maar gloei oog wordt niet rood warm maar op de bougies staat wel de spanning die nodig is. Erg vreemd. Leuk maar irritant plrobleem. Waar ik nog geen antwoord op heb.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Unimog uit 1967, inboard motor start niet.

Berichtdoor JOHAN » 07 Dec 2013, 18:46

Bericht door JOHAN » zo 04 aug 2013, 10:18

ik heb het in het verleden gehad dat 2 van de 4 verstuivers niet werkte.oorzaak was dat de naalden in de nozzels muurvast zaten door vocht.als de om636 lang heeft stilgestaan zal ik daar eens naar kijken.even afpersen en je weet het.vrgr johan.
JOHAN
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 16:35
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten