impellerresten

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

impellerresten

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 18:12

Bericht door janchica » za 29 jun 2013, 05:10

Kan iemand mij vertellen waar de afgebroken stukjes van de impeller bij een Volvo-penta TAMD 41 blijven?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: impellerresten

Berichtdoor broekie » 07 Dec 2013, 18:13

Bericht door broekie » za 29 jun 2013, 06:00

Die gaan je koelsysteem in en weer naar buiten via de watergekoelde uitlaat mits ze niet blijven steken in de interkoeler.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: impellerresten

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 18:13

Bericht door vuuren1 » za 29 jun 2013, 21:09

Geen goed onderhoud moet je vaker bekopen met problemen.
Waar die stukjes precies blijven weet bijna niemand, dat het de motor sloopt is een bekend feit.

De afgebroken delen zullen zich ergens in een vernauwing verzamelen en dan is de benodigde koelcapaciteit onvoldoende.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: impellerresten

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 18:14

Bericht door eagle » za 29 jun 2013, 22:30

In de oliekoeler, in de ingang-kast. Ze kunnen niet verder, door de pijpenbundel.

Oliekoeler zit onder de warmtewisselaar, SB zijde vd motor. De ingang-kast kan niet open, maar de uitgang-kast wel, waarna de pijpenbundel er naar achteren uit kan. De impellerdelen blijven dan achter in het nu lege koelerhuis, en kunnen worden verwijderd....

De ingang-kast is vrij groot, en de pijpenbundel ook; Een impellerschoep stoort niet veel; Als er al wat te merken is, is dat zg doorwarmen: bij veel vermogen loopt de koelvloeistoftemp langzaam op, tot uiteindelijk het kookpunt, maar meestal merk je het niet...

Uiteraard is verwijderen het beste!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: impellerresten

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 18:14

Bericht door vuuren1 » zo 30 jun 2013, 19:56

Hier gaat het over een specifiek type motor maar het komt in algemeenheid nogal eens voor dat er ergens in de persleiding een vernauwing zit waar schoepdelen blijven hangen.
Regelmatige inspectie / vervanging voorkomt gezoek en mogelijke hoge kosten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: impellerresten

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 18:15

Bericht door janchica » ma 01 jul 2013, 05:49

Bedankt voor de antwoorden. Is het mogelijk als je de slangen loskoppeld met water in omgekeerde richting ze eruit te spuiten ?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: impellerresten

Berichtdoor broekie » 07 Dec 2013, 18:15

Bericht door broekie » ma 01 jul 2013, 06:23

Terugspuiten is het proberen waard.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten