Afsluiter koelwater

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Afsluiter koelwater

Berichtdoor Wim Niessen » 07 Dec 2013, 18:11

Bericht door Wim Niessen » vr 28 jun 2013, 07:50

Wat is de zin of de onzin van het openen van de afsluiter van het koelwater pas NA het starten van de motor?
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Afsluiter koelwater

Berichtdoor Stylerider » 07 Dec 2013, 18:11

Bericht door Stylerider » vr 28 jun 2013, 11:05

Als je heeeeeeeeeeel lang moet starten kun je beter de afsluiter dichtdoen anders loopt de uitlaat vol met water, daarna komt het uiteindelijk via de uitlaatkleppen in de cilinders en dan....

Starten met de afsluiter dicht en dan vergeten te openen kost je eerst een impeller, daarna heb je een kokende motor.
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Afsluiter koelwater

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 18:12

Bericht door vuuren1 » vr 28 jun 2013, 17:04

De feitelijke regel, ook als je wel een beluchter hebt gemonteerd, is dat je juist voor het starten de kraan open zet en bij stilzetten weer sluit.
Is niet nodig als het uitlaatinjectiepunt voldoende boven de waterlijn ligt.

Starten met de kraan dicht bij een goed startende motor (zie reactie stylerider) is niet goed omdat de impellor veel eerder stuk gaat.

Ik ken voorbeelden te over van mensen die de kraan nooit hebben gesloten en waarvan de motor a.g.v. waterslag pas na 40 jaar schade heeft opgelopen, maar ook binnen 3 jaar (als de zeewaterpomp iets water door gaat sijpelen a.g.v. slijtage).

Ik heb zelf een beluchter met een controlestraaltje overboord (dan weet ik dat hij niet verstopt is geraakt...) maar gezien de ervaringen elders sluit in mijn zeewaterkraan trouw na het stoppen (niet voor even in een sluis oid).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten