door vuuren1 » 07 Dec 2013, 18:12
Bericht door vuuren1 » vr 28 jun 2013, 17:04
De feitelijke regel, ook als je wel een beluchter hebt gemonteerd, is dat je juist voor het starten de kraan open zet en bij stilzetten weer sluit.
Is niet nodig als het uitlaatinjectiepunt voldoende boven de waterlijn ligt.
Starten met de kraan dicht bij een goed startende motor (zie reactie stylerider) is niet goed omdat de impellor veel eerder stuk gaat.
Ik ken voorbeelden te over van mensen die de kraan nooit hebben gesloten en waarvan de motor a.g.v. waterslag pas na 40 jaar schade heeft opgelopen, maar ook binnen 3 jaar (als de zeewaterpomp iets water door gaat sijpelen a.g.v. slijtage).
Ik heb zelf een beluchter met een controlestraaltje overboord (dan weet ik dat hij niet verstopt is geraakt...) maar gezien de ervaringen elders sluit in mijn zeewaterkraan trouw na het stoppen (niet voor even in een sluis oid).
Groet, Hans van Vuuren