carter overdruk Yanmar YSE 12 G

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: carter overdruk Yanmar YSE 12 G

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 18:06

Bericht door Nelis2 » ma 24 jun 2013, 11:56

ik heb ook nog een vraag over de carter overdruk,

ik heb zoals jullie aangaven het overdruk ventiel losgehaald en schoongemaakt, daar was op zich niet veel aan te zien, en dus weer gemonteerd.

Nu is het zo dat pas na verloop van tijd het pijpje begint te "blazen" en dan ook niet meer ophoudt, is dit te verklaren..??

Ik ben dus van plan om het pijpje te verlengen en naar de inlaat van de motor te leiden, is het normaal dat dat gewoon een kort pijpje is met een grof gaasje ervoor, of heeft daar origineel een luchtfilter voor gezeten...??

En hebben jullie evt een adres voor de originele pakkingen..??

hoor jullie graag weer.

mvg. Nelis.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: carter overdruk Yanmar YSE 12 G

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 18:06

Bericht door Nachtvlinder » di 25 jun 2013, 19:38

Wanneer worden naar het luchtfilter teruggeleidde carterdampen eigenlijk een risico voor "op hol slaan"?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: carter overdruk Yanmar YSE 12 G

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 18:07

Bericht door vuuren1 » di 25 jun 2013, 22:16

Bij een koude motor is de motorolie nog koud en dikker. Dan dicht dat de ietwat versleten zuiger/voering daardoor (een poosje) beter af en is er ook nog geen oliedamp, dat komt pas als de olie op temperatuur komt (en afhankelijk van de mate van slijtage, de soort en viscositeit van de olie).

@Nachtvlinder
Als er voldoende brandbare olie aangezogen kan worden.
In dat geval is een motor wel erg versleten en bij een 1-cilinder motor zal het eigenlijk nooit voorkomen omdat die snelheid te gering is.
Bij een automotor met 6 ton op de teller komt het sporadisch voor dat de motor aan de haal gaat op motorolie.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: carter overdruk Yanmar YSE 12 G

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 18:07

Bericht door Nelis2 » wo 26 jun 2013, 22:56

Hallo heren,

het houd maar niet op lijkt het wel met mijn Yanmar YSE 12G, het probleem met de slip op de koppeling heb ik weten op te lossen door een koppeling deel van een reserveblok te monteren. Voor die de-montage liep het motortje nog heel goed, en heel gemakkelijk startend, ook met stationair gas. Na het samenbouwen van de keerkoppeling ed, is ook de brandstof slang even los geweest, de boel goed ontlucht, op de pomp en ook op de verstuiver zelf, maar de motor wil niet meer aanslaan.

Er komt wel netjes pulserend diesel uit de verstuiverleiding als de verstuiver los of eraf is, maar de verstuiver los uit de kop, en gemonteerd op de verstuiverleiding, dan komt er niets uit. Verstuiver inmiddels wel al bij een diesel service laten testen en die geeft op 160 bar, netjes volgens het boekje een mooi verneveld beeld.

Het lijkt er dus op dat de brandstof pomp wel pompt maar niet aan voldoende druk komt, is er een verklaring waarom dit zo ineens optreedt, doe ik iets anders verkeerd..??

Heren, wellicht kunnen jullie mij helpen...??

mvg Nelis.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: carter overdruk Yanmar YSE 12 G

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 18:07

Bericht door eagle » do 27 jun 2013, 01:20

Klinkt toch naar lucht, in het HD deel. Die is er ingekomen via het LD deel tijdens de startpogingen....Ik ga er vanuit dat er aan de regelaarstangetjes en -veren (voor op de motor, bij de HD pomp) niets is versteld? (Per ongeluk, tijdens de sleutelpartij met de keerkoppeling..)

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: carter overdruk Yanmar YSE 12 G

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 18:08

Bericht door vuuren1 » do 27 jun 2013, 21:08

eagle schreef:
Klinkt toch naar lucht, in het HD deel. Die is er ingekomen via het LD deel tijdens de startpogingen....Ik ga er vanuit dat er aan de regelaarstangetjes en -veren (voor op de motor, bij de HD pomp) niets is versteld? (Per ongeluk, tijdens de sleutelpartij met de keerkoppeling..)

Gr, Eagle




Mee eens.

Waarom zou de eerst goed startende motor het nu niet meer doen?
Kennelijk is de enige actie die plaats heeft gevonden het loshalen van een LD branstofslang.
Mogelijk haal je daar nu toch lucht binnen.

De eerste vraag bij storingen is altijd: "Wat is er veranderd of gebeurd?
Dat leidt meestal naar een oplossing.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: carter overdruk Yanmar YSE 12 G

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 18:09

Bericht door Nelis2 » vr 28 jun 2013, 11:01

Hallo heren,

klopt allemaal wat jullie schrijven, er is niets veranderd of versteld aan de regelaarstangetjes op de motor.

Feit is wel dat er uit de HD leiding van brandstofpomp naar de verstuiver gewoon goed pulserende diesel komt bij starten, maar als ik de verstuiver er vast op schroef, (hangend naast de kop) er bij het starten geen nevel te zien is op de verstuiver. Terwijl ik deze heb laten testen, en toen deed ie het prima bij een druk van 160 Bar.

Er kan niets misgegaan zijn in het HD deel van de brandstofpomp..?? Afdichting stuk of zo...??
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: carter overdruk Yanmar YSE 12 G

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 18:09

Bericht door vuuren1 » vr 28 jun 2013, 16:56

Een HD gedeelte heeft geen afdichtingen zoals pakkingen die stuk kunnen gaan.
Er moet echt iets anders zijn gebeurd dan alleen een LD aansluiting even losgehaald te hebben, anders is dit wel heel toevallig.

Als de verstuiverleiding een luchtvrije puls aan brandstof heeft is dat goed maar als de verstuiver niet opent kan die vast zijn gaan zitten of de verstuiver heeft voor de -diesel service- test even vastgezeten waardoor de pomp de druk niet kwijt heeft gekund en defect is geraakt (dat is al ver gezocht).
Dan zou je de pompdruk moeten (laten) meten om daar achter te komen, die loopt ongeveer oneindig hoog op (totdat er iets barst) omdat vloeistof niet samendrukbaar is.

Het kan zijn dat je de verstuiver te vast hebt aangezet, dan vervormt het huis een weinig en is het einde verstuiver.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten