Dop koelsysteem Indenor dtp-40

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Dop koelsysteem Indenor dtp-40

Berichtdoor me66 » 07 Dec 2013, 17:55

Berichtdoor me66 » zo 12 aug 2012, 12:15

Beste mensen,

Twijfel of dit juiste plaats is voor mijn vraag. Neem aan dat de mod dan wel wat laat horen.

Ik ben merkwaardig genoeg de dop van mijn koelingsysteem kwijt. Wilde het koelvloeistof niveau controleren en zag toe mijn verbazing dat de dop weg is.
Kan hem nergens vinden in het ruim of tussen de motor. ik heb er nu maar even wat tape overheen gezet maar dit kan nooit de bedoeling zijn geweest.

ik kan mij herinneren dat het een bajonetsluiting was maar weet niet meer zeker.
mijn vraag is of iemand weet waar ik zo een alsluit dop kan vinden/kopen.. misschien iemand op het forum nog een dop ergens in een oude la? never know..
volgens mij gaat het om een peugeot indenor dtp-40 motor. ik heb foto''s bijgevoegd.

http://www.jlvermeulen.nl/temp/dop1.jpg
http://www.jlvermeulen.nl/temp/dop2.jpg
http://www.jlvermeulen.nl/temp/dop3.jpg
http://www.jlvermeulen.nl/temp/dop4.jpg

alvast dank!

Jan
me66
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 17:59
ligplaats:
info:

Re: Dop koelsysteem Indenor dtp-40

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 17:57

Bericht door vuuren1 » zo 12 aug 2012, 21:54

Jan,

Het is gewoon een -dertien in een dozijn- radiateurdop die iedere automaterialen handel verkoopt.
Echter is het van belang dat je weet bij welke druk de overdrukklep opent, daar zitten verschillen in.
Bij een te hoge druk gaan er slangen stuk.

Mulder motoren moet dat weten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Dop koelsysteem Indenor dtp-40

Berichtdoor me66 » 07 Dec 2013, 17:57

Bericht door me66 » ma 13 aug 2012, 08:31

Dag Hans

Bedankt voor je reactie!

Ik ga opzoek.


Gr,
Jan
me66
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 17:59
ligplaats:
info:

Re: Dop koelsysteem Indenor dtp-40

Berichtdoor ad gevers » 07 Dec 2013, 17:58

Bericht door ad gevers » vr 14 jun 2013, 17:21

Hallo Jan,
Hopelijk heb je al lang een dop, maar ik wil mijn ervaring met die bedoelde dop
wel delen. Mijn kruiser met dezelfde Indenor motor met 5000 uren was er mee uitgerust.
Iedere keer als de motor op temperatuur kwam gooide hij een half litertje uit de warmtewisselaar
in een potje dat naast de motor op de bodem stond. Vast ritueel voor het starten was dus potje weer in
de wisselaar gieten en de vloeistof stond dan weer precies op peil.
Ik heb Drinkwaard gebeld om een nieuwe dop te sturen en toen werd me gevraagd of ik er een wilde
met een veerklep (uit) of een met een extra retourklepje. Men vertelde mij dat als ik het potje op de hoogte
van de wisselaar hing de koelvloeistof automatisch op peil zou blijven.
Dus de dop besteld € 26, en zo het flesje gemonteerd en de dop er op.
Na een weekend met zo'n twintig uur varen (max 1800-2000 rpm) blijkt dit perfect te werken.
Ik heb het idee dat de motor nu ook een hogere koelwatertemperatuur aankan.
Zal alles nauwgezet in de gaten houden en ik hou het forum op de hoogte.
Ben ook benieuwd of meer leden dit hebben gedaan.
Ad
ad gevers
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 18:24
Woonplaats: NULAND
ligplaats: Lith
info:

Re: Dop koelsysteem Indenor dtp-40

Berichtdoor Guerto » 07 Dec 2013, 17:58

Bericht door Guerto » vr 14 jun 2013, 19:21

Toevallig dat dit nu voorbij komt, ik vroeg me afgelopen week net af wat voor dop ik zou moeten hebben voor onze Indenor. De dop lekt de laatste tijd koelvloeistof, maar dan niet via het overloopslangetje, maar gewoon rondom de dop. Na een weekendje varen staat het vloeistofpeil ook iets lager. Temperatuur blijft verder prima op orde.

Onze Doerak heeft trouwens geen warmtewisselaar, maar zo'n watergekoeld uitlaatspruitstuk van Bowman (we hebben kielkoeling). Dit is teven het expansievat. Ik wist niet dat er twee soorten radiateurdoppen zijn. Ik zal ook eens met Drinkwaard bellen wat voor dop ik moet hebben.

Groeten,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Dop koelsysteem Indenor dtp-40

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 17:58

Bericht door vuuren1 » vr 14 jun 2013, 22:57

Waar het op neer komt is dat de koelvloeistof bij opwarming uitzet en ook dat er in de Peugeot Indenor manual staat dat de koppakking ook iets gassen kan doorlaten richting koelsyssteem.
In beide gevallen zal de expansietank (de koelwatervoorraad) op de motor over kunnen lopen.

Als je dat voorraadgedeelte altijd vol houdt zal je bezig blijven omdat er door uitzetting steeds vloeistof uitgedrukt wordt.
Het voorraadgedeelte moet niet vol zitten omdat er dan vanzelfsprekend vloeistof (a.g.v.) uitzetting wordt uitgedrukt..

Met een dop constructie waarbij er een slangetje aanzit die in een apart (plastic) tankje tot bijna onderin uitkomt kan de motor bij afkoeling de uitgezette hoeveelheid weer terug opzuigen.
In de auto's waarbij deze motoren werden toegepast zaten in de jaren tussen 1958 en ca.30 jaar later toenemend meer slangetjes om dit "probleem" de nek om te draaien.

Als het verlies van koelvloeistof niet meer acceptabel wordt dan moet er vakkundig naar de motor worden gekeken omdat er dan verschillende dingen aan de hand kunnen zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Dop koelsysteem Indenor dtp-40

Berichtdoor Guerto » 07 Dec 2013, 17:59

Bericht door Guerto » za 22 jun 2013, 22:09

Hoe kritisch is de juiste overdrukwaarde van de dop? Ik heb van Drinkwaard een nieuwe dop ontvangen, hierop staat 7 lbs. Omgerekend zou dat 0,48 bar zijn. De oorspronkelijke dop was 0,4 bar. Moet ik me hier druk om maken of is dit verschil te verwaarlozen? Nieuwe dop zit trouwens wel weer lekker stevig vast.

Groeten,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Dop koelsysteem Indenor dtp-40

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 17:59

Bericht door vuuren1 » za 22 jun 2013, 22:26

Met een motor die in goede conditie is is deze dop ook prima.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten