door eagle » 07 Dec 2013, 17:42
Bericht door eagle » ma 20 mei 2013, 23:44
Onder normale omstandigheden is het vliegwielhuis een droge ruimte.
Als er vloeistof in zit, komt dit:
1- Uit de motor; Meestal olie, door een kapotte krukaskeerring.
Soms is er een kernplug in de achterwand van het blok, waar koelvloeistof uit kan lekken, maar bij TAMD 31 is die er niet.
Barsten door vorst zijn onwaarschijnlijk; Koelvloeistof bevriest niet, tenzij het is verwaterd...
2- Van buiten. Bij TAMD 31 zit de Aftercooler net boven de startmotor. Er zit een aftapplug aan de onderkant die kan lekken. Ongeveer op die plek zit op het vliegwielhuis een inspectieluikje met luchtsleuven (tbv merkteken pompafstelling), waardoor de lekkende vloeistof in het huis kan komen..
3- Uit de keerkoppeling. In de KK zit een oliekoeler; als die stuk is (vorstschade!) komt er water in de KK-olie, en dat vormt wit/gele smurrie. Door het water verroest het veertje in de keerring en/of de ingaande as, waardoor die keerring lek wordt, en de smurrie in het vliegwielhuis komt. Kontroleer de olie in de keerkoppeling...
Ik tip op nr 3..
Gr, Eagle