startmotor wordt vochtig

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: startmotor wordt vochtig

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 17:38

Bericht door vuuren1 » ma 20 mei 2013, 20:13

Om zoiets op te kunnen lossen zal er een vakman naar moeten kijken.
Dit is vanuit de spreekwoordelijke stoel achter een PC echt niet op te lossen..

Kennelijk zoek je een oplossing zonder dat het iets kost want je bent al vanaf 4 december van vorig jaar bezig met dit probleem.
Als ergens water naar de startmotor lekt moet dat opgezocht en opgelost worden, dat hoeft geen half jaar te duren..
Dan is afwachten veel duurder..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: startmotor wordt vochtig

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 17:41

Bericht door bergens » ma 20 mei 2013, 20:36

Hoi,

Dat dit even geduurd heeft is om prive redenen, bovendien heb ik de startmotor in deze periode 2x laten maken en onlangs voor de 3e keer.
Ook heeft de motor in de antivries gestaan en had het mijns inziens geen zin om iemand in die periode te laten komen.

En natuurlijk zoek ik een betaalbare oplossing maar dat het niets gaat kosten lijkt mij een utopie, dat begrijp ik.....
Voor niets gaan de zon gelukkig wel op maar die heb ik al een poos niet gezien....

Volgende vraag zou eigenlijk zijn of er iemand op het forum zit die eens kan komen kijken naar het e.e.a.
De boot ligt in zuid beijerland aan het haringvliet.


Dank voor de reactie,

groet,

Hans Bergens
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: startmotor wordt vochtig

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 17:42

Bericht door eagle » ma 20 mei 2013, 23:44

Onder normale omstandigheden is het vliegwielhuis een droge ruimte.

Als er vloeistof in zit, komt dit:

1- Uit de motor; Meestal olie, door een kapotte krukaskeerring.
Soms is er een kernplug in de achterwand van het blok, waar koelvloeistof uit kan lekken, maar bij TAMD 31 is die er niet.
Barsten door vorst zijn onwaarschijnlijk; Koelvloeistof bevriest niet, tenzij het is verwaterd...

2- Van buiten. Bij TAMD 31 zit de Aftercooler net boven de startmotor. Er zit een aftapplug aan de onderkant die kan lekken. Ongeveer op die plek zit op het vliegwielhuis een inspectieluikje met luchtsleuven (tbv merkteken pompafstelling), waardoor de lekkende vloeistof in het huis kan komen..

3- Uit de keerkoppeling. In de KK zit een oliekoeler; als die stuk is (vorstschade!) komt er water in de KK-olie, en dat vormt wit/gele smurrie. Door het water verroest het veertje in de keerring en/of de ingaande as, waardoor die keerring lek wordt, en de smurrie in het vliegwielhuis komt. Kontroleer de olie in de keerkoppeling...

Ik tip op nr 3..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: startmotor wordt vochtig

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 17:42

Bericht door bergens » di 21 mei 2013, 16:55

Eagle bedankt voor je tips! ga hiermee aan de slag.

Die olie checken zou ik zelf moeten kunnen denk ik, kan ook de aftapplug checken boven startmotor.

Punt 3 is dat een heftige reparatie?


dank vast.

gr,

Hans Bergens
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: startmotor wordt vochtig

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 17:42

Bericht door Nachtvlinder » vr 24 mei 2013, 07:00

bergens schreef:
Punt 3 is dat een heftige reparatie?




Ik vrees van wel: niet zozeer vanwege de lekke keerring maar omdat je keerkoppeling een tijd lang door een olie/water mengsel zou zijn gesmeeerd...
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: startmotor wordt vochtig

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 17:43

Bericht door bergens » vr 24 mei 2013, 08:30

OK, vraagje er is 2 jaar geleden op het staartstuk een nieuwe rubberbalg geplaatst, kan het e.e.a. daarmee verband hebben?


Ik ga verder onderzoeken en meld mij weer op het forum zodra ik iets meer weet (of niet)

dank!

Hans
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: startmotor wordt vochtig

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 17:43

Bericht door eagle » vr 24 mei 2013, 18:45

Miscommunicatie!
Ik lees;.......Balg....Staartstuk.... En eerder: .....TAMD 31.....

TAMD 31 is een inboord met keerkoppeling (MS4).
AQAD 31 is een inboord met Hekdrive (290, 290DP,XP...)

Het water in het vliegwielhuis kan bij AQAD uit het upper-house van de drive komen via een lekke keerring van de intermediate driveshaft.
Dat water kan idd komen van een lekke balg voor de universal-joint.

Check de staartolie (upper house).


Drives (en ook keerkoppelingen..) vragen om (zeer) goede monteursvaardigheden!!

Niet zelf aan beginnen bij twijfel

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: startmotor wordt vochtig

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 17:44

Bericht door bergens » vr 24 mei 2013, 19:15

Eagle bedankt,


Voor alle duidelijkheid, het is een inboard volvo penta tamd31L motor met hekdrive 290dp.

Was en kan helaas hier ook zelf niet aan sleutelen......
Ik ga op zoek naar iemand die me op weg kan helpen met het e.a.a.

De boot ligt nog in het water....uiteraard, is dat een probleem voor reparatie?


gr,

Hans
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: startmotor wordt vochtig

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 17:44

Bericht door eagle » vr 24 mei 2013, 19:54

Helaas...
Boot moet op de kant..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: startmotor wordt vochtig

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 17:44

Bericht door bergens » vr 24 mei 2013, 20:35

Ok nou geen vaarzomer.....

in elk geval bedankt voor je reactie!

gr,

Hans
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten