Inschakelende keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Inschakelende keerkoppeling

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 16:52

Bericht door Jeffrey » di 04 jun 2013, 04:17

Hallo,

Ik heb een reddingssloep met een 60 pk Perkins 4.154 motor.
Hij heeft een Hurth HBW 250-3R keerkoppeling.
De schroef is een Vetus P3B 18x19R.
Bij het schakelen van neutraal naar in z'n vooruit geeft hij een zware klap bij inschakelen naar zijn vooruit.
Nu was mijn vraag hoe kan ik dit oplossen zodat het allemaal wat soepeler verloopt.
Ook met de gashendel in stand minimaal vooruit loopt hij te veel vaart om lekker rustig te varen.
Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen.

Gr Jeffrey
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Inschakelende keerkoppeling

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 16:52

Bericht door eagle » di 04 jun 2013, 18:15

Twee mogelijke oorzaken;

1- Te hoog stationair toerental;(moet ca 700 a 750 omw/min zijn).
2- Te stijle propellor. (te grote spoed..)

Beide geven de genoemde verschijnselen; De hurth keerkoppeling schakelt nl in twee keer; eerst wordt het schakelen ingeleid door de beweging van de bedieningshefboom van de koppeling. Daarna zorgt het reaktiemoment, dat wordt veroorzaakt door de propeller, er voor, dat de koppeling bekrachtigd wordt.
Dat draaimoment hangt oa af van zowel het toerental als ook de spoed van de prop; Als het (te) groot is, knalt de koppeling...

Beide geven ook een (te) hoge min vaarsnelheid....

Stat toeren checken is simpel, spoed vd prop verzetten geeft meer werk..

gr Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Inschakelende keerkoppeling

Berichtdoor Lucter » 07 Dec 2013, 16:53

Bericht door Lucter » di 04 jun 2013, 18:30

En moeten we niet aan de demperplaat denken? ;)
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Inschakelende keerkoppeling

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 16:53

Bericht door vuuren1 » di 04 jun 2013, 20:35

Eens met eagle maar toch een aanvulling:

De HBW types zijn mechanische koppelingen en die geven allemaal een klap bij het schakelen, hoe heftig de klap is hangt o.a. af van hetgeen eagle heeft omschreven.
Die klap hoort nu eenmaal bij dit werkingsprincipe (bel de importeur maar, die zal je vertellen dat geen klap niet goed is...).

Zelfs het vervangen van een heel goedkope demperplaat voor de allerduurste helpt daar weinig of niet merkbaar aan.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Inschakelende keerkoppeling

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 16:54

Bericht door Jeffrey » wo 05 jun 2013, 14:47

Oke bedankt voor de reacties.
Als ik hem vrijdag te water gooi zal ik eens kijken met wat voor toerental hij stationair draait.
Gr jeffrey
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Inschakelende keerkoppeling

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 16:54

Bericht door Jeffrey » wo 05 jun 2013, 16:12

Dan heb ik meteen nog maar een vraagje.
Is het stationar draaiende toerental zelf makkelijk af te stellen?
Gr Jeffrey
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Inschakelende keerkoppeling

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 16:54

Bericht door vuuren1 » wo 05 jun 2013, 20:35

Jeffrey schreef:
Dan heb ik meteen nog maar een vraagje.
Is het stationar draaiende toerental zelf makkelijk af te stellen?
Gr Jeffrey




Meestal wel.
De bedieningshefboom aan de brandstoftpomp (gekoppeld aan de gashendel/ kabel) rust stationair tegen een aanslagschroef die verstelbaar is.

Let wel: Er moet voldoende ruimte in de kabelbediening zijn om eventueel terug te stellen. (dat is ook afstelbaar).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Inschakelende keerkoppeling

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 16:55

Bericht door Jeffrey » do 06 jun 2013, 06:24

Bedankt voor de antwoorden op mijn vragen.
Gr jeffrey
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Inschakelende keerkoppeling

Berichtdoor Jeffrey » 19 Jan 2014, 21:01

Kan het zo zijn dat er onder de naam jeffrey meerdere mensen actief zijn...
Dit topic is namelijk niet door mij gestart maar staat wel bij 'mijn berichten'
Jeffrey
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 04 Jan 2014, 22:31
ligplaats:
info:

Re: Inschakelende keerkoppeling

Berichtdoor vuuren1 » 19 Jan 2014, 21:16

Jeffrey schreef:Kan het zo zijn dat er onder de naam jeffrey meerdere mensen actief zijn...
Dit topic is namelijk niet door mij gestart maar staat wel bij 'mijn berichten'


Vraag het even aan henkvd, die kan dat zien.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten