IMPELLORPOMP

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: IMPELLORPOMP

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 16:44

Bericht door Doodle » zo 30 dec 2012, 20:37

Ik had mijzelf gebaseerd op alleen het gebruikte materiaal waarvan de pomp is gemaakt en de gedachten dat de impellor makers hier misschien rekening mee hadden gehouden. Ik weet uit ervaring dat messing als het word gebruikt als lager er in combinatie met een ander materiaal een soort olie vrij komt om de boel te smeren. En ik weet ook dat roest vast staal een zeer taai materiaal is wat weinig krimp zal geven als het in de weg zit bij een draaien de beweging.

Ik probeerde dus voorzichtig te zijn zodat een ander zijn pomp niet zomaar helemaal kapot zou draaien.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: IMPELLORPOMP

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 16:44

Bericht door vuuren1 » zo 30 dec 2012, 21:00

Doodle schreef:
Ik had mijzelf gebaseerd op alleen het gebruikte materiaal waarvan de pomp is gemaakt en de gedachten dat de impellor makers hier misschien rekening mee hadden gehouden. Ik weet uit ervaring dat messing als het word gebruikt als lager er in combinatie met een ander materiaal een soort olie vrij komt om de boel te smeren. En ik weet ook dat roest vast staal een zeer taai materiaal is wat weinig krimp zal geven als het in de weg zit bij een draaien de beweging.

Ik probeerde dus voorzichtig te zijn zodat een ander zijn pomp niet zomaar helemaal kapot zou draaien.




Ik denk dat je in de war bent met sinterbrons, ook wel zelfsmerend brons genoemd.
Brons is een lagermateriaal.
In dit geval een dekseltje van het pomphuis en dat mag gerust van RVS zijn, daar merkt een impeller niets van.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: IMPELLORPOMP

Berichtdoor jeroenwd40 » 07 Dec 2013, 16:45

Bericht door jeroenwd40 » do 02 mei 2013, 14:44

Ik heb hier een impellerpomp die aardig ingesleten is, ik wil het dekseltje omdraaien en ook de slijtplaat kan ik nog omdraaien. ik zag dat de kam in het pomphuis aan een kant heel scherp afgesleten is, kan ik deze ook omdraaien zodat de scherpe zijde aan de andere kant komt te zitten? en weet iemand misschien een goed adres om onderdelen te bestellen voor een impellerpomp?
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: IMPELLORPOMP

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 16:45

Bericht door vuuren1 » do 02 mei 2013, 17:08

Welk merk??
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: IMPELLORPOMP

Berichtdoor jeroenwd40 » 07 Dec 2013, 16:46

Bericht door jeroenwd40 » vr 03 mei 2013, 12:27

Het is een pomp van jabsco, hij zit gemonteerd op een iveco aifo motor.
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: IMPELLORPOMP

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 16:46

Bericht door vuuren1 » vr 03 mei 2013, 17:50

Als de cam symetrisch is kan je hem omdraaien.

Marant motoren doet in Iveco (importeur) en heeft vast onderdelen voor de zeewaterpomp.
Verder is Jabsco een universeel merk met ook dealers.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: IMPELLORPOMP

Berichtdoor jeroenwd40 » 07 Dec 2013, 16:46

Bericht door jeroenwd40 » ma 06 mei 2013, 21:21

Moet een impellerpomp helemaal dicht zijn tussen de zuigzijde en uitgang? Ik de pomp thuis getest met de boormachine, dit gaat allemaal goed. Het viel me op dat als de pomp niet meer draait het water heel langzaam wegloopt uit de zuigslang door de uitgang van de pomp. Het gaat niet hard maar er loopt wel water doorheen.
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: IMPELLORPOMP

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 16:47

Bericht door vuuren1 » di 07 mei 2013, 18:19

Een nieuwe en/of goede impellerpomp lekt niet door.
Een oude pomp met een nieuwe impeller wel omdat het pomphuis is ingesleten en de impeller nog niet.
Dan sijpelt het water er langsheen.

Nadeel: Mogelijke hevelwerking waardoor er water in de motor komt (op de zuigers..)
Dat kan na 5 jaar maar ook na 30 jaar ineens gebeuren.
Advies: Motor uit = buitenboordkraan altijd sluiten!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: IMPELLORPOMP

Berichtdoor rebel » 07 Dec 2013, 16:47

Bericht door rebel » wo 08 mei 2013, 18:34

vorige week heb ik voor het eerst mijn impeller vervangen in mijn 3 jaar oude jabsco pomp.
aan de oude impeller zag ik geen geen slijtsporen behalve dat hij de vorm van de pomp is aan gaan nemen.
wat mij nu opvalt is dat hij minder water opbrengst heeft, duidelijk.
ben gisteren wezen varen, en de temp. blijft goed
bij het uitzetten van de motor zie ik ook dat er water door de pomp heen loopt.
ik hou mijn buitenboordkraan zorgvuldig dicht, en weet zeker dat het hevelwater mijn motor niet bereikt
mijn vraag is nu verbetert dit nog als de impeller is ingelopen??
gr. rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: IMPELLORPOMP

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 16:48

Bericht door vuuren1 » wo 08 mei 2013, 19:35

Ja, de impeller heeft tijd nodig om in te lopen in een pomphuis met slijtage.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten