startprobleem

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

startprobleem

Berichtdoor valk » 07 Dec 2013, 16:34

Berichtdoor valk » zo 12 mei 2013, 12:36

Nadat mijn boot uit de winterstalling was gekomen, heb ik in de afgelopen weken tweemaal meegemaakt dat ik de motor (6-cilinder Sabre Perkins) niet gestart kreeg: beide malen deed de startmotor het niet. Beide malen heb ik vervolgens middels mijn noodkoppel alle accu's bijgeschakeld en toen ging de motor probleemloos aan de gang.
Zowel voor als na de beide probleemstarts startte de motor diverse keren zonder mankeren.
De startaccu''s leveren op zich voldoende spanning.
Wat kan het probleem zijn en hoe los ik dat op?
V
valk
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 13:19
ligplaats:
info:

Re: startprobleem

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 16:35

Bericht door eagle » zo 12 mei 2013, 14:15

Klinkt naar een (tijdelijke) overgangsweerstand ergens in de startmotorbekabeling.

Mogelijke kandidaten:
-Accupoolklemmen; om de pool, of de kabelklembrug (vastzitten van de beide schroeven zegt niet alles; als de brughelften elkaar raken wordt de kabel niet geklemd; aan de kabel sjorren ter controle.
- Hoofdschakelaar zelf (vaker gezien..). Enkele keren in-en uitschakelen als test. is niet repareerbaar: vervangen.
- Aansluitingen aan de hoofdschakelaar; de moeren, en ook de krimp-ogen; Aan de kabels sjorren..

Startmotor-aansluitingen zelf moeten wel goed zijn, anders had het bijschakelen van de andere accu,s niet geholpen..

Vaak zie je bij dit soort storingen bij "kontakt aan" eerst alle controlelampen en meters aangaan. Dan, tijdens de startpoging, gaat alles weer uit, en er wordt niet gestart..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: startprobleem

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 16:35

Bericht door vuuren1 » zo 12 mei 2013, 17:38

Ook corrosie tussen accupolen en de klemmen en kabeloogverbindingen kan roet in het eten gooien. Ook al zit het allemaal keurig vast..
Loshalen, schoonmaken en invetten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: startprobleem

Berichtdoor Wolf1 » 07 Dec 2013, 16:35

Bericht door Wolf1 » zo 12 mei 2013, 19:04

Kan me niet voorstellen dat je, je met deze verhalen echt geholpen voelt.
Ik zou eens een metertje pakken en beginnen met de spanning rechtstreeks op de accu polen te meten tijdens het starten (mag nooit beneden de 10,5 V 12v systeem en 21 Volt 24V systeem komen.)
Is dit in orde doe dan de zelfde meting op de starmotor hoofdstroom aansluitingen.
Ook hier voldoende spanning is het hoofdstroom circuit in orde.
Het stuurstoom circuit is heel snel gecontroleerd, door met een schroevendraaier de hoofdstroom + aansluiting op de startmotor door te verbinden met de stuurstroom aansluiting.
We zien je conclusies met belangstelling tegemoet !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: startprobleem

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 16:36

Bericht door vuuren1 » di 14 mei 2013, 19:57

Wolf,

Na het bijschakelen van andere accu's blijkt het allemaal wel goed te werken en dan is de bekende -schroevendraaier- al niet meer nodig.
Kennelijk werkt de boel (alleen) niet als alleen de standaard startaccuset is aangekoppeld.

Volgens schrijven zijn de startaccu's goed en kom ik ook op overgangsweerstanden in het circuit vanaf de startaccu's .
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: startprobleem

Berichtdoor valk » 07 Dec 2013, 16:36

Bericht door valk » vr 17 mei 2013, 15:44

Bedankt voor alle suggesties.
Ik zal de aansluitingen vanaf de startaccu's nog eens nalopen, als ik weer eens op de boot kom (lees: als het weer wat beter weer is).
rh
valk
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 13:19
ligplaats:
info:

Re: startprobleem

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 16:37

Bericht door vuuren1 » vr 17 mei 2013, 19:53

valk schreef:
Bedankt voor alle suggesties.
Ik zal de aansluitingen vanaf de startaccu's nog eens nalopen, als ik weer eens op de boot kom (lees: als het weer wat beter weer is).
rh



Nalopen is:
Demonteren, schoonschuren, monteren en invetten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten