Temperatuurmeter loopt op, een raadsel..

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Temperatuurmeter loopt op, een raadsel..

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 16:21

Bericht door vuuren1 » za 11 mei 2013, 20:15

Een aanvankelijk raadsel voor mij:

Van onze Yanmar 4JH4E liep de koelvloeistoftemperatuurmeter onlangs op naar 120 graden.

Motor stationair gezet en op zoek.
Er bleek echter niets met de koelvloeistoftemperatuur aan de hand te zijn...
Het alarm ging ook niet af.

De meter getest en doorgemeten, die is goed.
Na wat rommelen/bewegen van het kabeloogje op de gever veranderde de aanwijzingen.

Nu is de hele motor af fabriek met een metaalkleur lak gespoten en zo ook de gever.
Dus ook de isolator van de gever tussen de massa en de meteraansluiting.
Kennelijk geleidt die verf geen stroom als alles helemaal schoon is, maar met een weinig onzichtbare vervuiling kennelijk wel..
Er was dus een parallelle tak ontstaan waardoor de meter (met een relatief hoge inwendige weerstand) iets meer stroom kreeg en meer ging aanwijzen.
De boel met remmenreiniger schoongemaakt en het was weer normaal. Echter na 2 dagen varen begon het weer..
Na de isolator te hebben schoongeschuurd en ontvet was de aanwijzing weer normaal.
Als het weer opdoet vervang ik de gever.

Een minpuntje van deze Yanmar met slechts 220 uur op de teller, je schrikt je rot met een boot op stromend water..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Temperatuurmeter loopt op, een raadsel..

Berichtdoor henkvd » 07 Dec 2013, 16:22

Bericht door henkvd » za 11 mei 2013, 21:18

Breuk in de sensor zou ook een verklaring kunnen zijn, bij warm worden onderbreken.
Mijn CV ketel heeft elke paar jaar een temp sensor met deze klachten, even rommelen dan werkt het weer even, vervangen lost het op.
Verf zou geen invloed mogen hebben op een laag ohmige sensor.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Temperatuurmeter loopt op, een raadsel..

Berichtdoor jeroenwd40 » 07 Dec 2013, 16:33

Bericht door jeroenwd40 » za 11 mei 2013, 21:24

Weerstand en electrische geleiding kunnen inderdaad rare klachten veroorzaken. Ik heb wel eens een soort gelijke storing gehad waar de oorzaak uiteindelijk lag bij de pakkingen onder het thermostaathuis. Er zat een papieren pakking onder die dus niet electrisch geleidend is,na het plaatsen van originele pakking die metaaldeeltjes bevat was het probleem opgelost. Het is even zoeken zoiets maar na even systematisch meten kwam het probleem zo boven.
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: Temperatuurmeter loopt op, een raadsel..

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 16:34

Bericht door vuuren1 » zo 12 mei 2013, 17:31

henkvd schreef:
Breuk in de sensor zou ook een verklaring kunnen zijn, bij warm worden onderbreken.
Mijn CV ketel heeft elke paar jaar een temp sensor met deze klachten, even rommelen dan werkt het weer even, vervangen lost het op.
Verf zou geen invloed mogen hebben op een laag ohmige sensor.




Bij een breuk zou de geleiding juist weg zijn en de meter naar nul lopen.

Deze moderne meter heeft een hoge inwendige weerstand en de sensor ook, daardoor is ieder klein lekstroompje van invloed op de aanwijzing van de meter.
Het is erg gevoelig, als ik de kabelaansluiting even iets los draaide en weer vast zakte de meter zomaar met 10 graden.
Goed schoonmaken en de verf weghalen hielp voldoende.

@Jeroen,
Je zou verwachten dat de bevestigingsbouten het huis met de massa verbindt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten