Keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Keerkoppeling

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 16:20

Bericht door PeterS » di 07 mei 2013, 21:34

Hallo

Ik heb een Defender27 met daarin een Volvo Penta.

Vorig jaar begon de motor wat te haperen. Wanneer de gashendel naar voren wordt gebracht, pakt ie mondjes maat vaart (alsof de schroef blijft hangen)
Om te zorgen dat de schroef goed gaat lopen, moet ik de gashandel compleet naar voren doen, volle kracht. Dan pakt ik em opeens en kan het gas weer terug.

Ik ben laatst voor het eerst weer eens gaan zeilen en nu komt het steeds vaker voor en moet ik de lang voluit zetten om de schroef goed te laten lopen.

Mijn vraag:
Ligt dit aan de keerkoppeling en wat zou ik kunnen doen om bovenstaande te doen verhelpen?
Ik zit er niet op te wacht om em uit elkaar te halen (zoals je kunt afleiden uit het verhaal ben ik weinig technisch)

Dank je voor je hulp
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Keerkoppeling

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 16:20

Bericht door eagle » di 07 mei 2013, 23:46

Hallo PeterS,

Welke Keerkoppeling?

Meldt even welke motor je hebt (MD 2B, MD 6/7, MD11 C/D, 2002,......) dan weten wij wel wat voor koppeling. Bovendien staat dit op de koppeling zelf (MS/b, MS 2)

Je probleem lijkt op een gesleten conus; Dat kan bijgesteld worden, als het niet te erg is... Hoe dat gaat hangt van het type af..


Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Keerkoppeling

Berichtdoor Viafortezza » 11 Nov 2014, 15:27

Graag zou ik dit lijntje heropenen.
Mijn keerkoppeling heeft hetzelfde probleem: pas bij hoge toeren (vooruit en achteruit) grijpt de koppeling vrij plotseling aan. Dan slipt de koppeling niet (althans niet merkbaar). Als de boot al vaart, reageert de koppeling merkbaar sneller (ook bij achteruit slaan als de boot nog vooruit drijft en andersom), dan wanneer de boot stil aan de kant ligt. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Het is een MS koppeling op een MD3B Volvo Penta uit (volgens de overlevering) 1979. Het stationair toerental van de motor is vrij laag (ongeveer 500). De olie is de minerale Volvo Penta olie 15W40 VDS-3.
Viafortezza
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 Nov 2014, 15:04
ligplaats: Woubrugge
info:

Re: Keerkoppeling

Berichtdoor elrenegado » 12 Nov 2014, 09:57

lijkt erop dat de borging op de secundaire as gebroken is.
komt vaker voor bij deze koppeling als gevolg van slijtage, of een plotselinge zware belasting van de schroef (stuk touw oid)
hij gaat dan slippen...

je kan eens naar het oliepijl kijken,
en je kan eens naar de olie zelf kijken,
een slippende koppeling verbrand ook olie, dus de olie zou dan grijs moeten zijn.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Keerkoppeling

Berichtdoor Viafortezza » 12 Nov 2014, 10:21

Beste elrenegado,
De olie is net ververst en is nu goed. Het oliepeil was behoorlijk laag en de oude olie was inderdaad behoorlijk zwart, maar rook volgens de HISWA-keurder wel normaal (ik heb de boot net gekocht). Maar als je diagnose juist is, zit ik waarschijnlijk aan een prijzige reparatie. Of valt dat wel mee?
Stiekem hoop ik natuurlijk dat het lage stationair toerental het probleem is, of dat het met een beetje bijstellen, zoals eagle hierboven suggereert, wel te verhelpen is...
Viafortezza
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 Nov 2014, 15:04
ligplaats: Woubrugge
info:

Re: Keerkoppeling

Berichtdoor elrenegado » 13 Nov 2014, 10:35

Ik stel geen diagnose,
ik geef enkel aan wat een vaak voorkomend probleem is bij deze koppelingen.
een diagnose stellen vanaf me stoel hier kan ik helaas niet.

Als dat inderdaad het geval is zit je wel tegen revisie kosten aan te kijken.
aan de andere kant kom ik deze koppelingen op marktplaats al tegen voor 200 euro.

Heb je overigens al eens gecheckt of je schroef af direct mee draait als je de koppeling inzet ?
Met andere woorden, wellicht draait de koppeling wel maar neemt die de as niet direct mee.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Keerkoppeling

Berichtdoor Viafortezza » 13 Nov 2014, 12:47

Nee, sorry, ik snap natuurlijk dat je over internet geen diagnose kunt stellen.... Super, trouwens dat je mijn berichtje beantwoordt.
De as draait bij inkoppelen wel, maar futloos. De boot komt dan ook niet op gang. Als ik het toerental opvoer, gaat de as wel iets sneller draaien, maar pakt pas stevig als ik flink toeren maak en de boot schiet dan ook vooruit. Daarna kan ik gas terug nemen en "ingekoppeld zonder gas" goed langzaam varen. Het lijkt dus meer of het systeem te traag reageert op gas geven in plaats van dat het constant slipt.
Viafortezza
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 Nov 2014, 15:04
ligplaats: Woubrugge
info:

Re: Keerkoppeling

Berichtdoor elrenegado » 14 Nov 2014, 11:35

Het toerental gaat dus eerder omhoog, dan de wentelingen van de as, totdat je dus genoeg toeren hebt gemaakt en hij ineens erin knalt ?

Dan zit het inderdaad echt inwendig niet goed.
Ik denk dat er niets anders opzit dan hem te demonteren en open te maken.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Keerkoppeling

Berichtdoor Viafortezza » 14 Nov 2014, 14:23

Yep, ik vrees van wel.. Ok, zeer bedankt tot zover. Ik ga er een monteur bijhalen.
Viafortezza
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 Nov 2014, 15:04
ligplaats: Woubrugge
info:

Re: Keerkoppeling

Berichtdoor eagle » 15 Nov 2014, 17:35

Probeer het volgende:

Motor uit.
Schakelkabel afkoppelen (splitpennetje).

Schakel de Vooruit in, direkt aan de koppeling; hefboompje tegen klok in draaien tot aanslag.

Draai de schroefas met de hand (bij de koppelflens) tegen de klok in (links om) ; Dit moet kunnen zonder dat er gekoppeld wordt.
Draai daarna met de klok mee (Rechtsom); De koppeling moet nu binnen een halve omwenteling van de as inkoppelen; De as zit dan vast.

Probeer dit ook voor :Achteruit; Als boven, maar overal met omgekeerde draairichtingen.

De verschijnselen dienen hetzelfde te zijn, maar dan omgekeerd.


Als het "Pakken" meer dan ca een halve draai van de as vraagt, doe dan het volgende:

Op de schakelhefboom zit, iets uit het midden, een zeskentbout. Onder de kop zitten een aantal vulringen.

Draai de bout los, en neem een vulring weg, dan bout weer aandraaien. Probeer daarna met de hand aan de schakelhefboom voor- en achteruit te schakelen. Dat moet zonder moeite kunnen.

Herhaal het wegnemen van een vulring, tot er weerstand wordt gevoeld tijdens het met de hand schakelen; Nu is er Een ring teveel verwijderd; Leg de laatste weer terug.

Herhaal de as-draai-test; Het "pakken" moet nu eerder gebeuren, bij geringere verdraaiing.

Helpt dit niet, dan moet de zaak uit elkaar...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten