Diesel oid uit natte uitlaat

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Diesel oid uit natte uitlaat

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 16:13

Berichtdoor Larry » vr 26 apr 2013, 21:47

Hallo,

Een aantal maanden geleden zijn de nozzels van mijn verstuivers vervangen. Ik heb een Iveco 8061M12 6 cilinder motor. De verstuivers gaven geen mooi sproeibeeld meer.

Sindsdien heb ik echter last van diesel die uit mijn uitlaat komt. Er licht dan een grijzige glimmende substantie op het water. Het is ook wat meer dan een klein plasje.

De persoon die de nozzels heeft vervangen geeft aan dat daar niets mee fout kan gaan. Ik heb ze zelf gedemonteerd en weer teruggeplaatste en ook daar kan niets fout mee gaan volgens de heer van dat bedrijf. Het is in ieder geval wel echt te koppelen aan het moment van het vernieuwen van de nozzels!

Ik moet ook zeggen dat de hoeveelheid diesel wat varieert. De ene keer is het meer dan de andere keer en heel soms komt er geen diesel uit de uitlaat.

Ik heb sindsdien dieselfilters vervangen. Ik heb het luchtfilter vervangen en ik heb de kleppen gesteld.

Kortom ik ben een beetje in een ddolopend pad beland. De motor loopt verder prima, maar ik zou dit probleem wel willen oplossen.

Wie kan mij helpen met tips?

Groet,

Daneil
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Diesel oid uit natte uitlaat

Berichtdoor quichot » 07 Dec 2013, 16:14

Bericht door quichot » za 27 apr 2013, 06:40

Waar is @vuuren als we hem nodig hebben? ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Diesel oid uit natte uitlaat

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Dec 2013, 16:14

Bericht door Jan Huibers » za 27 apr 2013, 07:54

Hans zit lekker op zijn boot voor zover ik weer :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Diesel oid uit natte uitlaat

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 16:15

Bericht door vuuren1 » za 27 apr 2013, 17:53

Ik ben mij bewust dat ik een duur betaalde kracht in dienst van dit forum ben en dat ik inmiddels in gebreke ben doordat de 24 uur service even is onderbroken.. ;)
Ik schaam mij diep maar ik ben even druk met allerlei werkzaamheden die de aandacht opeisen en nóg beter betalen.

Een goede Iveco 8061M12 geeft normaliter geen oliefilm op het water middels de uitlaat.
(Behalve als je de motor heel lang onbelast laat draaien, dan gaat het een klein beetje op een DAF lijken)

Ofwel, als de motor dit niet deed voor de -verstuiver revisie- en het stellen van de kleppen is er nu iets niet goed.
Wees creatief en haal er een echte kenner bij..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Diesel oid uit natte uitlaat

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 16:15

Bericht door Larry » za 27 apr 2013, 18:10

Dag allemaal, ik ben nieuw op dit forum. Ik hoop met men topic op wat inhoudelijk sparren en advies. Een expert inschakelen kan altijd nog toch?

De kleppen zijn goed gesteld. De brandstoffilters zijn ook onlangs vervangen. Het luchtfilter is vervangen. Wat zou er nou voor een oliefilm op het water kunnen zorgen nadat de verstuivers zijn gereviseerd? Zou het kunnen zijn dat de oliepomp wat uit sync is en dat dit beter zichtbaar wordt door de gereviseerde verstuivers?

Ik zou het fijn vinden om ook wat inhoudelijke ideeen en tips te horen.

Groet,

Daniel
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Diesel oid uit natte uitlaat

Berichtdoor Lucter » 07 Dec 2013, 16:16

Bericht door Lucter » za 27 apr 2013, 19:43

Larry schreef:
Ik zou het fijn vinden om ook wat inhoudelijke ideeen en tips te horen.

Groet,

Daniel



@ Hans; Je bent gewaarschuwd heeeee :D
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Diesel oid uit natte uitlaat

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Dec 2013, 16:16

Bericht door Jan Huibers » za 27 apr 2013, 23:11

Ik had hetzelfde probleem dat als ik een tijdje op dezelfde plek lag te draaien dat er dan een dun oliefilmpje op het water kwam, klein beetje maar en maar net een halve vierkante meter rond de uitlaat en niet meer... maar toch...

Vandaag het water ingegaan met de boot, vanmorgen nog de laatste dingen aan de motor laten doen door een goede kennis (storingsmonteur bij Sarens Nederland) waaronder het kleppen stellen... Uitgebreid 'proef'varen en rustig warm laten worden.. Daarna op mijn eigen plekkie laten draaien en het is over!!! :D hij loopt iets netter stationair en geen oliefilmpje meer op het water!!! :D

Ik zit me dus af te vragen of de kleppen wel goed en op de juiste manier zijn afgesteld bij Larry... Dat is werk voor een monteur die ervaring met de grotere diesels...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Diesel oid uit natte uitlaat

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 16:16

Bericht door eagle » zo 28 apr 2013, 00:23

Over Iveco 8061M12

Klepspeling: koud
In: 0,25
Uit: 0,35

Van voren gezien (distributie): Voor elke cil. geldt: Voorste = Uit, Achterste = In.

Dat is bijna altijd zo bij direct ingespoten diesels; Dat zijn "doorspoelers": Inlaatspruitstuk aan de ene, uitlaat aan de andere zijde vd kop.

(Bij indirecte kan dat niet vanwege de nodige plaats voor de wervelkamer; aan die kant kan er geen poort zijn, dus zijn dat zijn "terugspoelers"; In- en uitlaat aan dezelfde kant. De poorten van In- en Uit komen dan per 2 cilinders samen, vanwege ruimtegebrek. De kleppenvolgorde is in dat geval: In-Uit, Uit-In, In-Uit, enz.. )


Stellen:

Draairichting (van voren gezien) Rechtsom, met de klok mee..

Tornen tot Tuimelen van de te stellen cilinder; Zuiger staat dan bovenin, aan begin van Inlaat. Markeer de stand van de krukas-pulley met viltstift; streepje+nr vd cil.
Torn verder, precies Een omwenteling, tot streepje weer in zelfde positie is; Zuiger staat weer bovenin, maar nu Einde Compressie, Begin Inspuiting. Beide kleppen staan nu dicht.
Beide tuimelaars zitten los, en kunnen nu allebei gesteld worden.( let bij het verder tornen op de tuimelaars; tijdens de eerste halve omw. zal de Inlaatklep een Open-Dicht beweging uitvoeren..).


Verstuiverdruk: 230 bar +/-8. Aanhaalmoment vd 2 verstuivermoeren: 2,3 m.kg (gelijk aandraaien, anders kan er door schuin staande verstuiver compressieverlies ontstaan. Te controleren door WD 40 te spuiten rond de verstuiver, dat mag niet weggeblazen worden...)

Volgorde: 1, 5, 3, 6, 2, 4.

Pomp: CAV DPS. Vast begin inspuiting: 0 gr +/- 1 (automatische vervroeging).

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 982
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Diesel oid uit natte uitlaat

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 16:17

Bericht door Larry » zo 28 apr 2013, 06:28

Super bedankt voor jullie reacties. Het bevestigt dat ik de kleppen op de juiste wijze heb gesteld en daar ben ik blij mee. Ik heb echter helaas nog steeds een dun filmpje diesel op het water als de motor op lage touren loopt. Het meest als de motor koud is. Dus na het varen heb ik het ook minder!

Ik heb de verstuivers echter nooit met een momentsleutel aangedraaid. Zou ik hier iets niet goede gedaan hebben? Zou het inderdaad kunnen dat er een verstuiver of niet goed is aangedraaid of dat hij een beetje scheef zit? Ik ga het even testen met de wd40 en zal nog even terug rapporteren.

Groet,

Daniel
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Diesel oid uit natte uitlaat

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 16:17

Bericht door vuuren1 » zo 28 apr 2013, 19:10

Alleen al het niet juist monteren / aandraaien van de inspuitstukken kan tot haperingen leiden.
Ofwel ongelijkmatig en/of juist te vast aandraaien..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten