Herkennen in- en uitlaatkleppen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Herkennen in- en uitlaatkleppen

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 16:10

Berichtdoor Larry » vr 26 apr 2013, 21:37
Goedendag,

Ik heb een vraag over het herkennen van in- en uitlaatkleppen in een Iveco 8061M12 6 cilinder motor. Ik ben bezig geweest met het stellen van de kleppen. Daar was ik wat verrast over de hoe de volgorde van de kleppen lijkt te zijn.

Ik dacht eigenlijk dat kleppen altijd als volgt geordend zaten: uitlaat/inlaat inlaat/uitlaat uitlaat/inlaat etc. Bij mij lijkt het echter zo dat bij alle cilinders de uitlaatklep aan dezelfde zijde zit. Dus uitlaat/inlaat uitlaat/inlaat etc. Als ik de kleppen op tuimelen zet is het steeds de eerste klep (vanaf de voorkant vd motor) die dicht gaat waarna de tweede klep open gaat. Lijkt mij toch duidelijk toc?

Kortom ik zo graag even willen verifieren of mij. Waarneming klopt en dat de volgorde van mijn kleppen anders is of kan zijn dan ik eerder dacht. Kortom klopt mijn conclusie nav mijn waarneming rond het tuimelen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet,

Daniel
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Herkennen in- en uitlaatkleppen

Berichtdoor quichot » 07 Dec 2013, 16:11

Bericht door quichot » za 27 apr 2013, 06:53

Ik neem aan dat je niet kunt zien of een klep tegenover een aftakking van het in- of het uitlaatspruitstuk zit? Of in welke volgorde die spruitstukaftakkingen tegen de kop zitten (dus om en om in- en uit, of gegroepeerd in paartjes)?
Tijdens compressie- en arbeidsslag blijven de kleppen dicht, daarna gaat eerst de uitlaatklep open, onmiddelijk gevolgd door de inlaatklep, en dan weer een tijdje niks. Dus het ritme is: uit-in-rust (boem!)-uit-in-rust (boem) enz.
Beetje Jip en Janneke, maar je begrijpt wat ik bedoel.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Herkennen in- en uitlaatkleppen

Berichtdoor henkvd » 07 Dec 2013, 16:11

Bericht door henkvd » za 27 apr 2013, 09:01

De kleppen volgorde is inlaat uitlaat klep, dit moet je ook kunnen zien aan het uitlaatspruitstuk, waar alle uitlaat flenzen op gelijke afstand van elkaar zitten gemonteerd op de cilinderkop.
Heb je een instructie boek ? Dan weet je ook de ontstekings- volgorde van de cilinders, dat maakt het tornen een stuk eenvoudiger om te weten welke kleppen set je kan stellen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Herkennen in- en uitlaatkleppen

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 16:11

Bericht door vuuren1 » za 27 apr 2013, 18:03

Iveco Aifo importeur: Marant Motoren.
Zelf knoeien zonder kennis van zaken is duurder...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Herkennen in- en uitlaatkleppen

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 16:12

Bericht door eagle » zo 28 apr 2013, 00:30

Zie mijn posting in je draad; "..olie op het water..".

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten