Pagina 1 van 1

Motor en Bak-olie Yanmar YSE12

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2013, 16:06
door .....
Bericht door Remi » di 23 apr 2013, 22:27

Hallo,

Wij (mijn broer, broertje en ik) hebben dit weekend een stalen motorboot gekocht met een inboard yanmar YSE12 motor er in.
Nu loopt deze motor verder gewoon goed maar wil er toch even wat onderhoud aan plegen gezien dat al een tijdje niet is gebeurd waarschijnlijk.

Waterpomp revisiesetje heb ik al besteld, de impellor was een 15 delige geworden :mrgreen:
Verstuiver ligt er uit, laat ik morgen even nakijken, en zo nodig reviseren.
Luchtfilter zit er niet op, dus dat is makkelijk zat.
En dan kom je bij de olie..

Motorolie is pikzwart, wel op peil
Bakolie is grijs, ook op peil.

Deze ga ik beide vervangen, maar nu kon ik dus zo 1 2 3 van bak en motor geen oliefilters vinden :?:
Klopt het dat deze er niet op zitten? Heb ook vaag ergens iets gelezen over een filter dat je schoon moet maken.

Op het gebied van diesel motoren heb ik nog weinig ervaring, dus ik zal hier denk ik nog vaker wat vragen :D

Alvast bedankt!

Re: Motor en Bak-olie Yanmar YSE12

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2013, 16:07
door vuuren1
Bericht door vuuren1 » wo 24 apr 2013, 19:09

Als olie grijs is is de kans groot dat er water in zit, dat moet er uit en gespoeld worden.
De oorzaak opsporen is tevens belangrijk.

Verdere specificaties haal je uit het instructieboekje (via internet of dealer)

Succes.

Re: Motor en Bak-olie Yanmar YSE12

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2013, 16:07
door eagle
Bericht door eagle » wo 24 apr 2013, 19:46

Oliefilter: is er wel, maar niet de normale, verwisselbare uitvoering.
Voor op de motor, achter de V-snaar voor de impellerpomp, schuin rechts-onder de gele olievuldop is een dekseltje met 3 boutjes. Uit het deksel komt een soort kraanspindel die met duim en wijsvinger kan worden gedraaid. Dit is het oliefilter, dwz achter het deksel zit een zg lamellenfilter. De kraanspindel dient elke ca 10 uur zo,n 3 a 4 x rondgedraaid worden; hierdoor wordt het uitgefilterd vuil weggewerkt in een opvangruimte. Alle ca 100 uur moet het filter gedemonteerd worden (de 3 boutjes los, en dan eruit trekken) en schoonmaken in benzine, en weer monteren.
Motorolie wordt vrij snel zwart in een dieselmotor, op zich niet verontrustend. Olie: 20W50 (ouderwets, maar nog wel te krijgen).

Dieselfilter: Zit in het potje achter de dynamo; Patroon wisselen, en ontluchten.

Olie keerkoppeling ("bak"): Er is geen koeler, dus kans op water is klein, tenzij er ooit veel water in het schip heeft gestaan. Als de olie grijs-glinsterend lijkt (zoals metalic lak) is er slijtage binnenin. Een filter is er niet. Olie: 80W90

Pas op: Voor op de motor zit open en bloot het mechaniek van de toerenregulateur. Niet aankomen!! In het bijzonder niet aan de moer op stelschroef met centerpunt erop; Afstelprocedure is ingewikkeld en kritisch! (fix debet-pomp met bypass-spiller..)

Gr, Eagle

Re: Motor en Bak-olie Yanmar YSE12

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2013, 16:08
door Jan Huibers
Bericht door Jan Huibers » wo 24 apr 2013, 23:04

Ik begin me steeds meer en meer te verbazen over jou kennis Eagle!! :)

Re: Motor en Bak-olie Yanmar YSE12

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2013, 16:08
door Popeye
Bericht door Popeye » do 25 apr 2013, 08:07

Jan Huibers schreef:
Ik begin me steeds meer en meer te verbazen over jou kennis Eagle!! :)




Jah....., je bent niet de enigste slimmerik op het forum. ;)

Groet, Jack.

Re: Motor en Bak-olie Yanmar YSE12

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2013, 16:08
door .....
Bericht door Remi » do 25 apr 2013, 21:46

Super, bedankt voor de reacties, daar kan ik wat mee!

De motor heeft helaas op de weg naar huis inderdaad bijna geheel onder water gestaan dus vocht kan er zeker in zijn gekomen.
Verstuiver is helemaal schoon gemaakt en nagekeken.

De olie en filter schoonmaken ga ik eerdaags doen en dan verder met het koelsysteem wat helaas niet naar behoren werkt!

Mvg, Remi (ook een van Vuuren :D )