vet in dichtingsmof systeem Volvo watergesmeerde schroefas

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

vet in dichtingsmof systeem Volvo watergesmeerde schroefas

Berichtdoor Mopolcamper » 07 Dec 2013, 16:00

Berichtdoor Mopolcamper » do 11 apr 2013, 11:36

Mijn boot heeft een watergesmeerde schroefas, met een rubberen dichtingsmof van Volvo. Nu heb ik begrepen dat deze (jaarlijks) met een beetje vet gesmeerd moet worden. Maar hoe doe je dat? De mof is moeilijk bereikbaar en ik kan met de hand deze iets aanknijpen zodat ontluchten wel mogelijk is maar ik zou niet weten hoe je dan ook ( want handen tekort) nog er vet in krijgt. Heb het al geprobeerd met een injectiespuitje, maar ook dat was geen succes. Heeft iemand tips? b.v.d.!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: vet in dichtingsmof systeem Volvo watergesmeerde schroef

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 16:00

Bericht door vuuren1 » do 11 apr 2013, 19:49

Er zijn diverse varianten die allemaal Volvo-seal worden genoemd maar toch anders zijn.
De versie van Radice heeft een mogelijkheid om vet tussen de beiden seals te doen en vele anderen hebben die mogelijkheid niet.

Het zwevende binnenlager van bv. Vetus heeft ook een mogelijkheid om silconenvet toe te voegen.
Dat doet men slechts 1x bij de montage omdat de seals bedoeld zijn om af te dichten en dan blijft het vet er dus tussen zitten (het is meer bedoelt als bescherming van de voorste seal).

De zwevende asafdichtingen die geen vulmogelijkheid hebben worden (hopelijk) met wat vet gemonteerd en daarna doet men er niets meer mee.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: vet in dichtingsmof systeem Volvo watergesmeerde schroef

Berichtdoor Mopolcamper » 07 Dec 2013, 16:01

Bericht door Mopolcamper » vr 12 apr 2013, 08:32

OK, duidelijk. Bij mij geen mogelijkheid tot navullen en er is enig vet rond de schroefas te constateren. Zal dus bij montage wel zijn gevuld. 3 Waterkampioenen geleden werd navulling (jaarlijks) geadviseerd. Daar hebben ze het over inbrengen met een stukje karton o.i.d. Ik had al eens eerder het idee dat ze zich maar beter weer met kanovaren in de Oeral kunnen bezighouden!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: vet in dichtingsmof systeem Volvo watergesmeerde schroef

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 16:01

Bericht door vuuren1 » vr 12 apr 2013, 22:30

De technische adviezen in watersportbladen zijn m.i. wel vaker vaag, niet volledig en soms zelfs fout.

Een zwevend binnenlager (ook de zgn. Volvo seal) heeft meestal twee seals (of simmeringen of O- ringen).
De voorste is eigenlijk reserve en draait vooralsnog -droog- en daarom moet er wat vet in om te zorgen dat de tweede / reserve afdichting ook werkelijk als reserve kan werken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: vet in dichtingsmof systeem Volvo watergesmeerde schroef

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 16:02

Bericht door eagle » ma 15 apr 2013, 20:22

Info over schroefas-afdichting "Volvo Penta".

Ontwikkeld en gepatenteerd door VP zo,n 30 jaar geleden.
Eerst in scandinavie, later wereldwijd vele van verkocht.

Aanvankelijk bedoeld voor ca 5 jaar levensduur.. We hebben er wel gezien van meer dan 20 jaar,
die waren nog steeds goed.

Als ze lek zijn kun je niets meer doen; Nieuwe plaatsen.
Montage is een voorzichtige klus (geleidigshulpstukje..); Er sneuvelen er meer bij/door montage dan eenmaal in bedrijf: Ze zijn dan meteen lek.

Er zijn 5 sekties, alles als een spuitgietdeel van nitrilrubber.

1 De voorrand,ter bescherming tegen vuil vanuit de bilge.
2 De feitelijke afdichting, bestaand uit 2 afdichtlippen, beide naar achter gericht.
3 Het geleidingsdeel; Dit zorgt ervoor dat de lippen gecentreerd blijven tov de as.
4 Balgdeel; dit staat zijdelingse beweging van de as tov de koker toe. (motortrilling op elastische motorsteunen.)
5 Klemdeel; Dit komt om de schroefaskoker met eromheen een speciale slangklem.

Onderhoud: Smeren; Elke 200 uur, of 1x jaarlijks. Met vet in tube met spitse tuit (VP nr 828250-1), die tussen voorrand en as wordt gestoken,
Hierdoor komt het vet in de ruimte tussen de twee lippen.

Ontluchten: Moet! Als het schip te water wordt gelaten, loopt het water via het staartlager de koker in. De lucht daarin kan niet
weg, en dus bereikt het water de 2e lip niet. Dit zal tot opwarmen en tenslotte tot verbranden van die lip leiden.
Het ontluchten gebeurt direkt na te water laten, door met de hand (of desnoods voet) de seal naar een kant te drukken, waardoor die tijdelijk
lek wordt. Het ontwijken van de lucht is goed hoorbaar. Als er dan water komt; Loslaten, Klaar!


Inmiddels zijn de patenten afgelopen. Er zijn nu meerdere producenten; de bekendste hiervan is Radice (van de schroeven.. Importeur oa Allpa).
Deze laatste is enigszins verbeterd tov het origineel van VP;

Voor het smeren is er een soort nippel met dopje. Hierop past de meegeleverde tube met aangepaste tuit.

Tbv permanente ontluchting is er een slang-aansluiting; De slang wordt naar ergens ver boven de waterlijn gebracht. "Ontluchten" is hierdoor niet meer nodig.


We hebben er inmiddels zo,n 30 van Radice gemonteerd; Werkt gewoon goed!


Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: vet in dichtingsmof systeem Volvo watergesmeerde schroef

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 16:03

Bericht door vuuren1 » ma 15 apr 2013, 20:31

Prima uitleg!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: vet in dichtingsmof systeem Volvo watergesmeerde schroef

Berichtdoor Mopolcamper » 07 Dec 2013, 16:03

Bericht door Mopolcamper » wo 17 apr 2013, 15:00

@ Eagle, kan dat smeren met het tubetje ook als de boot al te water is? Enig lekwater neem ik wel voor lief. Maar spoelt het vet niet mee weg?
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: vet in dichtingsmof systeem Volvo watergesmeerde schroef

Berichtdoor Dehler » 07 Dec 2013, 16:04

Bericht door Dehler » wo 17 apr 2013, 17:38

je kan het tutje van de tube er tussen steken en knijpen.
verwarm eerst de tube met vet in warm water.
Ik heb wel eens een tube kapot geknepen met lage temperaturen.
Er kan een rietje gebruikt worden, gaat iets eenvoudiger tussen de seal.
En het kan als je schip in het water ligt.
Er komt dan wat water uit de seal met de vet tube gebruiken maar dat valt wel mee.
Dehler
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 13:58
ligplaats:
info:

Re: vet in dichtingsmof systeem Volvo watergesmeerde schroef

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 16:04

Bericht door eagle » wo 17 apr 2013, 18:46

Geen probleem, eventueel een opgevouwen doekje er overheen. Vet is watervast, redelijk dik; Spoelt niet weg.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: vet in dichtingsmof systeem Volvo watergesmeerde schroef

Berichtdoor Mopolcamper » 07 Dec 2013, 16:04

Bericht door Mopolcamper » wo 17 apr 2013, 20:01

OK, bedankt!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten