Zwevend binnenlager vervangen, uitlijnen adresje?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Zwevend binnenlager vervangen, uitlijnen adresje?

Berichtdoor stefan » 07 Dec 2013, 15:56

Bericht door stefan » zo 14 apr 2013, 20:06
Waarde Collega's,

Afgelopen winter de motorsteunen van de Bukh DV 20 vervangen, die zonder flexibele koppeling gewoon op de schroefas is aangesloten. Te weinig ruimte om een flex.kopp. te plaasen.
Zo goed als mogelijk uitgelijnd met behulp van voelermaatjes tussen de flens van de as en de flens van de kk, maar ben niet helemaal tevreden.
Verder lekt de vetkoordafdichting van het zwevend binnenlager, om dit te vervangen moet de schroefas los en de flens eraf, eveneens vanwege de ruimte, en wil ik het rubber van dit binnenlager ook maar eens vervangen. Vervolgens uitlijning controleren en evt aanpassen.

Dit alles gaat wat verder dan mijn vaardigheden denk ik, dus zoek een vertrouwd bedrijf, in de buurt van Wessem, Maasbracht ofzo om dit te doen.

Wie weet wat in die buurt?

Dank,

Stefan
stefan
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Zwevend binnenlager vervangen, uitlijnen adresje?

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 15:57

Bericht door vuuren1 » zo 14 apr 2013, 21:36

Als ik het goed begrijp staat de motor wel heel kort op de schroefaskoker?
Als het vetkoord nog niet eens kan vervangen kan worden is de werf/inbouwer wel kampioen in ondeskundigheid geweest.

Echt uitlijnen op flexibele motorsteunen bestaat feitelijk niet omdat de motor beweegt (maar het moet inderdaad zo goed mogelijk in lijn staan).
Ook verstandig om het rubber preventief te vervangen.

(helaas is Wessem nogal ver weg en ken ik daar in de buurt geen bedrijven die dit kunnen)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Zwevend binnenlager vervangen, uitlijnen adresje?

Berichtdoor stefan » 07 Dec 2013, 15:57

Bericht door stefan » ma 15 apr 2013, 09:39

Motor staat inderdaad erg kort op het binnenlager , cm of 10 tussenruimte uit mijn hoofd gezegd.
Bij dit type Wibo's staan de Bukhs allemaal zo ingebouwd, aangezien ze anders zo ongeveer naast de kaartentafel staan binnen en boven de kuipvloer uitkomen buiten :-)
Motorsteunen die eronder zitten zijn wel van rubber, maar niet echt flexibel te noemen. Zijn wederom de orginele steunen, Ton A. heeft er nog ff aan gerekend bij vervanging, en dit was in deze configuratie het best haalbare...
stefan
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Zwevend binnenlager vervangen, uitlijnen adresje?

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 15:58

Bericht door vuuren1 » ma 15 apr 2013, 20:45

Dan heeft Ton ook vast rekening gehouden met deze (eigenlijk foute) inbouwsituatie en er wel zeker bij verteld dat het allemaal verre van optimaal is?

Bij zeilboten ontwerpt men eerst de zeilboot en heel erg veel later komt er een idee naar boven drijven dat er ook nog een (hulp) motor in moet.
Dan kom je heel vaak de meest onmogelijke situaties tegen die technisch gewoon absoluut niet kloppen ;)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Zwevend binnenlager vervangen, uitlijnen adresje?

Berichtdoor stefan » 07 Dec 2013, 15:59

Bericht door stefan » di 16 apr 2013, 19:11

ja precies, heeft Ton ook gezegd inderdaad. Bij een eventuele motor vervanging in de toekomst kan het alleen maar beter worden dus..... Nieuwe motoren zijn in dezelfde KW grootte een stuk kleiner van omvang dan een gietijzeren Bukh blok uit '77! (hoop overigens dat de Bukh het nog lang blijft doen, gezien de kosten van een nieuwe!)
stefan
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten