OPGELOST-Cupa CP90 als hekschroef zonder straalbuis

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

OPGELOST-Cupa CP90 als hekschroef zonder straalbuis

Berichtdoor Beemer » 07 Dec 2013, 15:37

Bericht door Beemer » zo 20 jan 2013, 23:04

Als hekschroef op een 12 meter stalen rondspant dubbelschroefs motorschip (ca 13 ton) wil ik een Cupa CP90 hekschroef plaatsen.
Onder tegen het vlak is praktisch vrijwel geen ruimte. Midscheeps zit de kiel met koelwater voor de motoren; direct daarachter de twee roerbladen (elk ca 70 cm uit de kiellijn).
Hekschroef wil ik nu achter tegen de spiegel monteren. De bovenzijde van de schroef blijft altijd nog zo’n 25 centimeter onder de waterlijn, volgens de handleiding van Cupa net voldoende. Probleem is dan wel dat gebruik van een straalbuis zeer lastig wordt.

Mijn vraag is wat grofweg het verlies in effectieve stuwkracht is van de hekschroef zonder gebruik van een straalbuis.

Ps
1. Als boegschroef is al jaren een CP90 in gebruik. Deze kan zijn taak zeer goed aan. Enig verlies aan stuwkracht bij de hekschroef zal dus beslist geen probleem zijn.
2. Om het gewicht van de Cupa in deze ongebruikelijke horizontale positie op te vangen, komt er wel een extra steun van de Cupa-motor verticaal hoger aan de spiegel.
Beemer
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST-Cupa CP90 als hekschroef zonder straalbuis

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 15:37

Bericht door vuuren1 » ma 21 jan 2013, 00:36

Allereerst welkom op ons forum.

Een goeie vraag die ik allereerst eerst aan de leverancier van Cupa zou stellen..

Vetus heeft overigens speciale hekschroef units om tegen de spiegel te monteren (de Vetus boeg / hekschroeven zijn zeker niet verkeerd!).

Vooral Cupa, met de motor in de tunnel zal zich zonder tunnel vreemd gedragen omdat er geen -sturing- meer is en omdat de motor in de weg zit.
Ik zeg op voorhand: Geen goed plan.

Vooral die onderwater-motor zal ernstig in de weg zitten waardoor er zonder buis geen richting aan de stuwkracht wordt gegeven.
Hoe langer ik er over nadenk hoe interessanter je vraag omdat het nu juist een Cupa betreft waarbij de motor onder water en in de tunnel hoort te zitten om te kunnen werken.
Cupa is daarin juist apart, bij een -gewone- boegschroef (zonder het motor-obstakel- onder water zou ik overigens ook twijfels hebben).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST-Cupa CP90 als hekschroef zonder straalbuis

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Dec 2013, 15:38

Bericht door Jan Huibers » ma 21 jan 2013, 01:22

Ik heb ook een Cupa als hekschroef(weet zo niet het type), maar met straalbuis, deze zit domweg aan de verlenging van het onderwaterschip voor het zwemplateau/vuilwatertank gelast, in de tank zit een uitsparing naar de spiegel voor de doorvoer ect.

Als je er belang bij hebt zal ik eind deze week even foto's daarvan maken en hier posten.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: OPGELOST-Cupa CP90 als hekschroef zonder straalbuis

Berichtdoor quichot » 07 Dec 2013, 15:38

Bericht door quichot » di 22 jan 2013, 09:21

Begrijp ik nou goed? Een dubbelschroefs scheepje van 12 mtr, dat je dus in iedere hoek kan smijten, en dan behalve een boeg- óók nog een hekschroef? Nou ja, iedereen z'n eigen feestje! :)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: OPGELOST-Cupa CP90 als hekschroef zonder straalbuis

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Dec 2013, 15:39

Bericht door Jan Huibers » di 22 jan 2013, 10:00

Quichot, zeg jij maar eens dat het niet makkelijk is... :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: OPGELOST-Cupa CP90 als hekschroef zonder straalbuis

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 15:39

Bericht door vuuren1 » di 22 jan 2013, 21:19

quichot schreef:
Begrijp ik nou goed? Een dubbelschroefs scheepje van 12 mtr, dat je dus in iedere hoek kan smijten, en dan behalve een boeg- óók nog een hekschroef? Nou ja, iedereen z'n eigen feestje! :)




De tijden zijn veranderd...
Ik bouwde in 2001 een 8,5 meter scheepje met (de kleinste) boeg- en hekschroef van Vetus. Toen werd ik aan alle kanten uitgelachen.
Met name mijn vader snapte niks van die onzin investering.
Dat scheepje is in de familie gebleven en, je kan het al raden, mijn vader is de huidige eigenaar.
Hij is inmiddels 87 jaar oud en dankzij o.a. de boeg- en hekschroef vaart hij er nog steeds mee...

Er is dus markt voor, kijk maar eens hoe huurders van jachten sturen, dat doen er veel met de boegschroef :)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST-Cupa CP90 als hekschroef zonder straalbuis

Berichtdoor Beemer » 07 Dec 2013, 15:44

Bericht door Beemer » di 22 jan 2013, 21:34

Jan Huibers schreef:
Quichot, zeg jij maar eens dat het niet makkelijk is :D




Quichot,
Dat heb je helemaal goed begrepen: dit schip heb ik de afgelopen 15 jaar zonder boeg- en hek schroef in alle hoeken gemanoeuvreerd.
Maar nu ik steeds vaker met minder handen aan boord vaar, kies ik voor meer gemak en veiligheid dit laatste bijvoorbeeld bij harde wind in een kleine onbekende haven.
Gelukkig dat je mij dat feestje gunt.

Overigens heb ik besloten om toch voor een tunnel te kiezen. Maar zelf twijfel ik ook aan een goede werking zonder tunnel. En om inbouw later over te moeten doen, dat schiet ook niet op.Ik hoopte dat er ervaringen waren met een hek schroef zonder buis. Vandaar mijn vraag hier.

Hans,
Sturen en manoeuvreren doen we voor 99,9% met roer en motoren. Het blijft immers een sport om boeg- en toekomstige hek schroef zo min mogelijk te gebruiken.



Dank voor reacties en groet.
Beemer
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST-Cupa CP90 als hekschroef zonder straalbuis

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Dec 2013, 15:48

Bericht door Jan Huibers » di 22 jan 2013, 21:46

Hans, meestal sta ik wel ergens te kijken als het half kan als me huurders terugkomen... Er zijn er bij die het schip 5 meter van de kant af stil leggen en het hele stuk dwars-uit naar de kant komen.... Lekker rustig aan zoals ik ze instrueer... Want tijd speelt op het water geen rol.

Zo zag ik iemand die op zijn 65e, voor het eerst in zijn leven zelfstandig een weekend met een boot weg, terugkomen en de boot in een heel krap gaatje proppen... Rustig aan, goed kijkend enzo... Weet je wel hoe trots die man was!!

Leve de boeg en hekschroef op huurschepen zeg ik!!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: OPGELOST-Cupa CP90 als hekschroef zonder straalbuis

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 15:48

Bericht door vuuren1 » di 22 jan 2013, 23:18

Laat ik samenvatten dat dergelijke hulpmiddelen mensen helpen om ook te durven gaan varen of langer door te kunnen varen als ze ouder worden.


@Jan,
De kwaliteit van je vaarinstructie bepaalt o.a. de levensduur van deze hulpmiddelen (in jouw geval is de boegschroef hydraulisch en dat scheelt nogal..).
Ik verbaas mij onderweg vaak over de vele huurboten die middels de boegschroef worden gestuurd, ik denk dat er geen roer meer aanwezig is of dat de huurder dat nog niet weet te vinden...
Dat is werkelijk niet normaal meer, ga maar eens een dag in een populaire passantenplaats als bv. Blokzeil liggen.
De hele dag gaan daar de boegschroeven tekeer..
Ik vermaak me kostelijk want met die hulpmiddelen weten ze een boot nog niet fatsoenlijk af te meren (ik ben dan ook verre van jaloers op de de buren van dat aankomende schip..).

Hopelijk heeft de verhuurder voldoende boegschroefmotoren op voorraad want dat type electromotor is niet echt geschikt voor veelvuldig bedrijf..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST-Cupa CP90 als hekschroef zonder straalbuis

Berichtdoor quichot » 07 Dec 2013, 15:49

Bericht door quichot » wo 23 jan 2013, 09:19

Beemer schreef:
dit schip heb ik de afgelopen 15 jaar zonder boeg- en hekschroef in alle hoeken gemanoeuvreerd.
Maar nu ik steeds vaker met minder handen aan boord vaar, kies ik voor meer gemak en veiligheid.



Begrijp me goed: precies om die reden heb ik in 2004 een boegschroef geïnstalleerd.
Maar de meerwaarde van een hekschroef op een dubbelschroefs jachtje ontgaat me. Het achterschip is met de bestaande middelen vrijwel net zo goed in de hand te houden als met een hekschroef. Dan gaat het eerder om gemak, wat op zich nog geen slechte reden is hoor!
Maar zet je dat af tegen de nadelen die je zelf hier te berde brengt, de aanschaf- en onderhoudskosten én de moeilijk in te schatten verstoring van de belijning van het onderwaterschip achter, en daarmee wellicht meer brandstofverbruik, dan rijst de vraag: wegen de voordelen wel tegen de nadelen op?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten