OPGELOST= Gearbox ZF MPM

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

OPGELOST= Gearbox ZF MPM

Berichtdoor fransfit » 07 Dec 2013, 14:00

Berichtdoor fransfit » di 13 nov 2012, 17:43

Alweer een vraag beste mensen. Omdat ik het onderhoud grotendeels zelf ga doen loop ik af en toe tegen voor mij onbekende zaken aan. Aan de Iveco in de boot, zit een ZF/MPM gearbox type RM 41 A 2 vast. Daar wil ik de olie van gaan verversen.
Aan boord staat een can rode hydraulische olie voor automatische bakken, waarvan ik niet weet waar te gebruiken. De olie aan het peilstokje is niet rood.
Op het type plaatje staat dat er 3.2 liter SAE 30 API CD olie in moet, is deze gewoon te koop ? Kan ik die rode olie die ik al heb gebruiken ? Bedankt van Frans
Ons 2k. appartement met grote ligplaats direct aan de Braassem is te koop.
Zie : http://plantage209.jouwweb.nl
Gebruikers-avatar
fransfit
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 21 Apr 2012, 10:44
Woonplaats: Rijpwetering
ligplaats: Rijpwetering
info:

Re: OPGELOST= Gearbox ZF MPM

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 14:00

Bericht door VRM marine » di 13 nov 2012, 21:43

u zegt het zelf al , er is een api specificatie aan gegeven en een sae 30 waarde , in deze koppeling zou dan een sae30 single grade in moeten met de genoemde api specificatie als minimum., in de praktijk zou er dan moderne 15 w 40 olie in kunnen, mits met de zelfde , of betere api specificatie..
de atf olie dus waarschijnlijk niet (mits het dan geen toevallig rode sae 30 is , lijkt mij zeer onwaarschijnlijk! :roll: )
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST= Gearbox ZF MPM

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 15:23

Bericht door vuuren1 » wo 14 nov 2012, 00:18

Rood gekleurde SAE 30 bestaat niet.
Ook 'moderne' 15W40 zou ik niet gokken, er is gewoon SAE 30 olie met de voorgeschreven specificatie te koop.

Moderne olie heeft soms toevoegingen die niet passen bij keerkoppelingen en/of versnellingsbakken.
Bij versnellingsbakken van auto's komt het voor dat de bak gaat ratelen omdat de te moderne olie een (in dat geval) verkeerde invloed heeft.

Ik kan deze koppeling niet thuisbrengen en nergens vinden, weet ook niet of het een mechanische of hydraulische keerkoppeling is.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST= Gearbox ZF MPM

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 15:24

Bericht door VRM marine » wo 14 nov 2012, 20:29

MPM is tegenwoordig ingelijft bij zf.(mpm staat voor Meccanica Padana. Monteverde)
als we het presieze type nummer weten komen we verder ,
waarschijnlijk is dit een koppeling gelijkend op een westinghouse, ben ze al een paar keer tegen gekomen , ook allemaal met normale motor olie.
(dual platen koppeling met hydroulische bediening)), daar kan wel gewoon 15w40 in.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST= Gearbox ZF MPM

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 15:24

Bericht door vuuren1 » wo 14 nov 2012, 23:24

Met het toepassen van verschillende olie moet je m.i. voorzichtig zijn.
Zowel keerkoppelingen als versnellingsbakken van auto's kunnen negatief reageren op een anders dan voorgeschreven olie.
Bijvoorbeeld is het toepassen van modernere olie in een versnellingsbak gewoon slopend omdat de boel gaat kraken.
Keerkoppeling fabrikanten zijn vaak veranderd in het advies en schrijven ATF voor ipv motorolie.

Ik zou zelf toch de huidige importeur (Dat voor Iveco Marant motoren) raadplegen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST= Gearbox ZF MPM

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 15:25

Bericht door VRM marine » do 15 nov 2012, 19:31

precies , dan heb je zekerheid! ;) daarom vroeg ik al naar het type nummer. ;)

er moet een single grade sae 30 olie in volgens de gegevens.met het juiste api nummer.
(dus geen multygrade zoals bij de westinghouse!)
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST= Gearbox ZF MPM

Berichtdoor fransfit » 07 Dec 2013, 15:25

Bericht door fransfit » vr 16 nov 2012, 09:30

Heb na veel zoeken op het net bij de Firma ADS van Stigt gevraagd welke olie en zij zeggen dat ZF voor deze bak ATF voorschrijft en vinden het vreemd dat er op het typeplaatje een andere wordt voorgeschreven. Ze vermoeden dat de specificaties van de moderne ATF beter zal zijn voor die bak dan de oude SAE 30 API CD, vandaar het verschil.
Heb intussen SAE 30 API CC gekocht, die volgens de handelaar praktisch net zo is als de CD. Die ga ik nu maar terugbrengen want de volle can ATF heb ik nog. Wat vinden jullie hiervan ? Bedankt van Frans.
Ons 2k. appartement met grote ligplaats direct aan de Braassem is te koop.
Zie : http://plantage209.jouwweb.nl
Gebruikers-avatar
fransfit
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 21 Apr 2012, 10:44
Woonplaats: Rijpwetering
ligplaats: Rijpwetering
info:

Re: OPGELOST= Gearbox ZF MPM

Berichtdoor fransfit » 07 Dec 2013, 15:26

Bericht door fransfit » vr 16 nov 2012, 17:29

Het wordt toch nog weer even anders, zie onderstaande reactie.
Inmiddels zit er antivries in het koelsysteem en stel ik de verversing maar uit tot het voorjaar, want de koppeling moet warm zijn neem ik aan. Gelukkig had ik de SAE 30 olie nog niet terug gebracht.
Goed weekend allen, Frans.


Geachte Heer,



Naar aanleiding van ons telefoongesprek heden morgen sturen wij u hierbij de lijst toe

van de aanbevolen smeermiddelen voor ZF Marine keerkoppelingen. In een handleiding van

een IRM 50 vond ik nog wat gegevens over de olie en daar wordt aanbevolen om er een SAE 30

olie in te doen, ATF mag. Als u zeker ben dat er nu SAE 30 olie in zit dan kunt u het

beter daar bij houden. De specificatie van de olie is niet zo belangrijk als het maar SAE 30 is.



Vertrouwende u zo voldoende ingelicht te hebben.
Ons 2k. appartement met grote ligplaats direct aan de Braassem is te koop.
Zie : http://plantage209.jouwweb.nl
Gebruikers-avatar
fransfit
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 21 Apr 2012, 10:44
Woonplaats: Rijpwetering
ligplaats: Rijpwetering
info:

Re: OPGELOST= Gearbox ZF MPM

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 15:26

Bericht door VRM marine » vr 16 nov 2012, 19:20

ik had het dus al even uitgezocht , zie mijn vorige posting.

er is inderdaad door zf aan gegeven dat bij bepaalde types nu standaard de atf word aan bevolen , deze koppeling doet het echter uitstekend met de goedkopere sae 30 CD vandaar.

ps de olie van je koppeling hoeft niet warm te zijn bij aftappen , het is alleen wat zwaarde pompen als hij koud is . ;) .
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST= Gearbox ZF MPM

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 15:27

Bericht door vuuren1 » vr 16 nov 2012, 21:50

Hurth (nu ZF) en o.a. ook Velvet Drive en Technodrive adviseerde heel lang geleden SAE30 olie. Dat stond toen ook in de boeken en soms op een plaatje.
Veel van die fabrikanten zijn later overgestapt naar ATF omdat (de oude) SAE 30 in een Velvet schuimde en in een mechanische Hurth koolvoorming (=slip) op de platen gaf.
Toen kwamen er plaatjes op met: "Use only ATF oil".

SAE 30 (de specificatie maakt wel uit omdat modernere olie beter is gedoopt met anti-schuim toevoegingen en ook vervuiling meer tegengaat) is veilig als je niet zeker weet of ATF het beter doet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten