OPGELOST= Gearbox ZF MPM

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: OPGELOST= Gearbox ZF MPM

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 15:27

Bericht door VRM marine » do 22 nov 2012, 19:36

technisch gezien is er bij de hbw geen enkele reden om geen atf te gebruiken , smering is ruim voldoende , zelfs beter als de sae 30 vanwege de specifiek voor het gebruik toegevoegde dope's.(en antischuim)

vroeger werd inderdaad de sae 30 voor geschreven , maar het gebruik van atf bij een platenkoppeling van dit vermogen is wel sterk aan te bevelen.

(in mijn grote sleepboot staat een Brevo hydroulische koppeling , daar zit een dikkere olie in ,(omala 100) (al is het een platen koppeling) dit vanwege gebruik tandwielen met rechte vertanding , wat bij gebruik van een te dunne olie lijd tot bonken/rammelen tijdens het stationair draaien (tussen de 80 en 120 toeren).
dit terzijde,

ATF 2 in de hurth is eigenlijk het beste, maar sae 30 met de juiste specs is ook geen punt, het is geen space apperatuur. ;) .
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST= Gearbox ZF MPM

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 15:28

Bericht door vuuren1 » do 22 nov 2012, 22:12

Het punt was destijds dat bv. een Rotella 30 van Shell in die kleine mechanische Hurth's koolvorming liet zien.
Inmiddels lang geleden meegemaakt en als de plaatjes door die koolvorming te glad worden dan -pakken- ze niet meer en weigert de keerkoppeling dienst.

We wilden de oorzaak weten omdat het aantal draaiuren nog relatief laag was en de importeur legde dat zo uit.
Volgens de importeur geeft het inschakelen in heel korte tijd (het is een klap) zoveel wrijvingswarmte dat er koolvorming op kan treden.

Zelf denk ik dat het ook met de tolerantie bij de fabricage te maken heeft die aan de hoge kant kan zijn.
Waardoor de ruimte tussen de plaatjes bij de ene koppeling wat groter is geweest dan bij de andere.
Als ze dan wat gladder worden -pakken- ze elkaar niet meer (of iets langzamer waardoor er slip optreedt en dan ook koolvorming) en volgt zgn. -revisie-.

Dat is niet altijd nodig omdat er andere oplossingen bestaan die de importeur zorgvuldig stil houdt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST= Gearbox ZF MPM

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 15:28

Bericht door VRM marine » vr 23 nov 2012, 18:02

;) grotere kogeltjes doet ook wonderen! :mrgreen:
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST= Gearbox ZF MPM

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 15:29

Bericht door vuuren1 » vr 23 nov 2012, 21:04

VRM marine schreef:
;) grotere kogeltjes doet ook wonderen! :mrgreen:




Alles met als doel de ruimte tussen de plaatjes (in de vrijstand) te beïnvloeden.
Alleen passen grotere kogeltjes niet echt in de standaard kogelbanen en zou ik het niet adviseren omdat het dan wel heel erg op gevolgbestrijding gaat lijken.
(als de standaard kogelbanen zodanig zijn uitgesleten dat er grotere kogels in passen dan zou ik toch denken aan een redelijk fors versleten Hurth)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST= Gearbox ZF MPM

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 15:29

Bericht door VRM marine » di 27 nov 2012, 20:16

klopt als een bus hans , heb deze truc een keer uitgehaald bij mijn eigen hbw 250, bleef problemen geven ,(ondangs nieuwe platen , shims en slijt platen, koppeling bleef elke keer uit zijn werk naar vrijloop slaan. na montage grotere kogels heeft hij het 5 jaar nog perfect gedaan , daarna is de instalatie er uit gehaald en gerefit , koppeling is nog goed werkend in geruild bij drinkwaard. :lol:
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST= Gearbox ZF MPM

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 15:30

Bericht door Henk Fryslan » za 30 maart 2013, 16:09

Hallo,

Vanmorgen aan het klooien geweest met de keerkoppeling, 'even' olie verversen...:-)
Kan iemand mij adviseren hoe ik het beste de olie uit een ZF (MPM) IRM 41 A2 haal?

Aan de onderzijde zit geen aftapplug,
via de peilstok opening kom ik niet diep genoeg om evt te pompen.
Heb een deksel verwijderd, maar gaf ook geen soelaas. (lagering)

Bij de aanbouwflens aan de motor zit een imbusbout van vermoedelijk ..... (tussen 6 en 8 in)
Deze zit echter ca 25% boven het laagste punt... Vervalt daarmee voor mij als aftapplug..

"Fransfit", hoe heb jij het eruit gekregen?

Nog niet geprobeerd, maar eventueel de koelleiding loshalen en daarlangs opzuigen?

Wat betreft de olie soort:
de manual (Release June '89) geeft aan: SAE 30 (SAE 30) of Mobil ATF 200 ( ISO 46)
of Mobil ATF 220 Dexron II D (ISO 32)

Alvast dank voor meedenken.
Henk.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST= Gearbox ZF MPM

Berichtdoor fransfit » 07 Dec 2013, 15:30

Bericht door fransfit » wo 03 apr 2013, 01:57

Beste Henk, ik kreeg pas wat duidelijkheid toen ik al klaar was met de winterbeurt, dus de olie zit er nog in.
Over een paar weken ga ik weer aan de slag. Ik denk dat via een opening aan de bovenkant de olie eruit gepompt moet worden, sukses van Frans.
Ons 2k. appartement met grote ligplaats direct aan de Braassem is te koop.
Zie : http://plantage209.jouwweb.nl
Gebruikers-avatar
fransfit
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 21 Apr 2012, 10:44
Woonplaats: Rijpwetering
ligplaats: Rijpwetering
info:

Re: OPGELOST= Gearbox ZF MPM

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 15:31

Bericht door vuuren1 » wo 03 apr 2013, 20:06

Zoiets staat in iedere handleiding, bel eens even met ADS Van Stigt in Gorinchem voor de handleiding of de oplossing..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten