Olie in sloep nadat Sabb 2j motor onder water heeft gestaan

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Olie in sloep nadat Sabb 2j motor onder water heeft gestaan

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 13:52

Berichtdoor Jan Pieters » za 16 maart 2013, 22:29

Hallo,

Ik heb afgelopen jaar een sloep gekocht met een Sabb 2j 30 pk motor. Omdat de accu leeg was werkte mijn bilgepomp niet en heeft er een tijd flink wat water in mijn sloep gestaan waardoor de motor ook deels onder water heeft gestaan. De accu is inmiddels weer bijgeladen. Op het water ligt nu een laag olie. De werf heeft gezegd dat ik mijn bilgepomp moet uitzetten en het vervuilde water niet mag lozen. Nu heb ik twee vragen:

1) Hoe krijg ik het vervuilde water eenvoudig en milieuvriendelijk uit mijn sloep verwijderd? Is er bijvoorbeeld een pomp waarbij het olie uit het water gefilterd kan worden?

2) Waar komt de olie vandaan? Is mijn Sabb motor lek? Of komt er altijd olie vrij wanneer de Sabb deels onder water heeft gestaan. Dit voorjaar wil ik de motor een beurt geven en daarmee dit probleem bij de bron aanpakken. Waar moet ik bij de beurt op letten om olielekkage te voorkomen?

Ik hoor het graag!

Jan
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Olie in sloep nadat Sabb 2j motor onder water heeft gest

Berichtdoor henkvd » 07 Dec 2013, 13:52

Bericht door henkvd » za 16 maart 2013, 22:37

Klinkt ernstig
De olie in je sloep komt uit je motor, hiervoor in de plaats heb je nu water in de motor.

Het water verwijderen zou je kunnen doen door het water van de bilge pomp op te vangen, ervan uitgaande dat de bilgepomp op het diepste punt zit zal deze eerst alleen schoon water pompen, pas als het niveau laag genoeg wordt zal je pas olie op pompen, het schone water kan je dan gewoon lozen, de rest zal de zwaarte kracht voor je moeten doen om uiteindelijk hooguit een aantal liter olie over te houden.

De motor is een ernstiger verhaal, alleen met een volle accu gaat het niet lukken, de motor zal je eerst ontdaan moeten worden van water, de vraag is hoeveel schade dit heeft veroorzaakt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Olie in sloep nadat Sabb 2j motor onder water heeft gest

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 13:53

Bericht door vuuren1 » zo 17 maart 2013, 00:33

De walafzuig-stations voor vuilwatertanken op jachthavens (de blauwe kasten op de wal) hebben vaak een bilge afzuig mogelijkheid.
Dan is het geen probleem om vervuild bilgewater af te pompen.

Met Henk zijn reactie eens, ook m.b.t. de mogelijke oorzaak van de hoeveelheid olie in de boot:
Altijd eerst de motorolie aftappen om te kunnen zien of daar water bij zit.
(en vergeet de keerkoppeling vooral niet)

Mogelijk lag de olie al eerder onderin de boot of er is zoveel water in de motor (en/of keerkoppeling) gelopen dat de motorolie eruit is gekomen (olie drijft immers op water en water drukt de olie omhoog).
Of het gewone lekkage is geweest of dat het komt door het waterniveau in de boot (hoe hoog heeft het water gestaan?) is de vraag.

Zonder meer informatie blijft het voor ons lastig gokken wat er mogelijk loos is.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Olie in sloep nadat Sabb 2j motor onder water heeft gest

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 13:53

Bericht door Jan Pieters » zo 17 maart 2013, 12:48
Hans en Henk,

Bedankt voor jullie reactie. Ik heb het "Instruction book Sabb 2J" er ook even op nageslagen. Het water stond zo hoog dat het vliegwiel een derde onder water stond. Kunnen jullie hier wat mee? Kan het zijn dat de olie al in de boot lag?

Ze zeggen daar het volgende te doen wanneer de motor deels of geheel onder water heeft gestaan:

"all oil in crankcase and clutch housing (or Gearbox) must be changed immediatelty. Run engine for 1/2 hour and change oil once more in engine and gearbox/clutch"

Verder zag ik toen ik het olieniveau wilde bekijken ook op de "dipstik" dat de olie wat vettige gelige substantie bevat. Dit heeft met vocht in de olie te maken toch?

Wat zou de schade kunnen bij water in de motorolie/keerkoppeling olie?

Nu wil ik graag weten wat ik precies moet doen om de motor weer vaarklaar te krijgen zonder dat ik de motor helemaal uit de boot hoef te halen. Ik heb het nog nooit gedaan maar ben wel redelijk handig.

Op welke manier kan ik de motor en gearbox/clutch (=keerkoppeling?) olie afzuigen? Zijn daar speciale apparaten voor?

Ik hoor het graag heren!



Ik zal Kadoelenwerf vragen of ze een dergelijke walafzuigstation hebben.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Olie in sloep nadat Sabb 2j motor onder water heeft gest

Berichtdoor Wim Niessen » 07 Dec 2013, 13:54

Bericht door Wim Niessen » zo 17 maart 2013, 13:15

Jan Pieter,
De olie drijft dus je zou met een pomp het water zoveel mogelijk weg kunnen pompen. Het restant - de olie dus - kun je dan met een olie extractor (zo'n ding kost circa 40 Euro) er uit halen. Diezelfde olie extractor kun je gebruiken om je motor en keerkoppeling leeg te maken.
Vettige gelige substantie lijkt mij water in je motor.
De rest laat ik over aan mensen op dit forum die er echt verstand van hebben.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Olie in sloep nadat Sabb 2j motor onder water heeft gest

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 13:54

Bericht door Jan Pieters » zo 17 maart 2013, 13:34

Wim Niessen schreef:
Jan Pieter,
De olie drijft dus je zou met een pomp het water zoveel mogelijk weg kunnen pompen. Het restant - de olie dus - kun je dan met een olie extractor (zo'n ding kost circa 40 Euro) er uit halen. Diezelfde olie extractor kun je gebruiken om je motor en keerkoppeling leeg te maken.
Vettige gelige substantie lijkt mij water in je motor.
De rest laat ik over aan mensen op dit forum die er echt verstand van hebben.




Hallo Wim,

Bedankt! Ik ga zo'n olie extractor halen. Heb je nog tips voor een merk/type olie extractor? Is daarmee de vettige substantie ook te verwijderen?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Olie in sloep nadat Sabb 2j motor onder water heeft gest

Berichtdoor Wim Niessen » 07 Dec 2013, 13:55

Bericht door Wim Niessen » zo 17 maart 2013, 13:54

Jan Piter,
Merk en type maakt denk ik niet zoveel uit. Belangrijk is de inhoud (ze zijn er in 2, 4 en 6 liter uitvoering.
Om hiermee de olie uit je motor te halen zal wel even duren omdat de olie koud en dus dik is.
Verder heb ik geen productnaam of i.d. waarmee je op een makkelijke manier de resterende vettige substantie (ik neem aan dat je bedoeld wat in je bilge achter blijft) te verwijderen.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Olie in sloep nadat Sabb 2j motor onder water heeft gest

Berichtdoor quichot » 07 Dec 2013, 13:55

Bericht door quichot » zo 17 maart 2013, 14:10

Paar dingetjes: als het vliegwiel voor 1/3 onder water stond, heeft het waterniveau dus nog niet eens de krukastappen gehaald. Waar komt die olie dan vandaan? Waarschijnlijk is het gewoon de bilge, maar dan met veel water eronder.
Dan die gele smurrie. Dat duidt weliswaar op water in het carter, maar die smurrie is geëmulgeerde olie, en die ontstaat, net als mayonnaise, alleen bij intensieve vermenging, dus als de motor al langere tijd heeft gelopen met water in de olie. Heeft waarschijnlijk niets te maken met het uitvallen van de lenspomp.
tenslotte, hoe krijg je het er netjes uit? Leegzuigen zoals Hans zegt is natuurlijk het handigst, maar daarvoor moet je wel eerst naar een jachthaven met zo'n voorziening.
Het water er onderuit pompen gaat tot op zekere hoogte prima, maar je zou er voor de zekerheid een schakel tussen kunnen zetten door het water telkens eerst in een vat of emmer te pompen, en dan het olielaagje daar vanaf kunnen deppen met vloeipapier vóór je het overboord kiepert.
Het laatste beetje pomp je in een scheidingvat (iets met een kraantje aan de bodem, bijv. een drinkwatertankje uit een campingshop). Als je het daar een weekje in laat staan kun je het water weer onder de olie laten weglopen via dat kraantje. Het recidu dat je overhoudt kun je gratis afgeven bij de gemeente.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Olie in sloep nadat Sabb 2j motor onder water heeft gest

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 13:56

Berichtdoor vuuren1 » zo 17 maart 2013, 22:48

Jan Pieters schreef:
Hans en Henk,
Verder zag ik toen ik het olieniveau wilde bekijken ook op de "dipstik" dat de olie wat vettige gelige substantie bevat. Dit heeft met vocht in de olie te maken toch?
Wat zou de schade kunnen bij water in de motorolie/keerkoppeling olie?
Nu wil ik graag weten wat ik precies moet doen om de motor weer vaarklaar te krijgen zonder dat ik de motor helemaal uit de boot hoef te halen. Ik heb het nog nooit gedaan maar ben wel redelijk handig.
Op welke manier kan ik de motor en gearbox/clutch (=keerkoppeling?) olie afzuigen? Zijn daar speciale apparaten voor?
Ik hoor het graag heren!
Ik zal Kadoelenwerf vragen of ze een dergelijke walafzuigstation hebben.




Jammer dat je zo vaag blijft in het geven van informatie.
Geel, creme kleurige olie aan de peilstok geeft gewoon aan dat de motor behalve met motoroiie ook met water heeft gedraaid.
Is zeker niet positief.
Met water in de olie wordt het verontrustend maar er zijn misschien nog wat reddingsmogelijkheden.
Moet wel snel en met kennis van zaken worden aangepakt (geeft nog geen garanties).

Als je omhoog zit kan je altijd bellen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Olie in sloep nadat Sabb 2j motor onder water heeft gest

Berichtdoor Rob Art » 07 Dec 2013, 13:56

Bericht door Rob Art » di 19 maart 2013, 18:41

quichot schreef:
Paar dingetjes: als het vliegwiel voor 1/3 onder water stond, heeft het waterniveau dus nog niet eens de krukastappen gehaald. Waar komt die olie dan vandaan?


Het kan natuurlijk via de peilstok zijn gekomen.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten