velvet kapot kunnen draaien.OPGELOST.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

velvet kapot kunnen draaien.OPGELOST.

Berichtdoor laserdevil » 07 Dec 2013, 13:40

Berichtdoor Laserdevil. » zo 29 jul 2012, 18:17

Mijn vriend en ik hebben een klein twistpunt.
Hij heeft een grand banks met 2 motoren , ford lehmann , en 2x koppelingen velvet.
Volgens de monteur , die werkt waar hij de boot gekocht heeft , mag hij nooit meer dan 1 half uur met 1 motor varen , daar anders de koppeling van de motor die niet aanstaat kapot gaat.
Ik ben , ondanks de wijsheid en kunde van deze monteur , niet overtuigd van zijn antwoord.
Kan iemand hier uitsluitsel over geven?
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: velvet kapot kunnen draaien.OPGELOST.

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 13:40

Bericht door vuuren1 » zo 29 jul 2012, 21:08

Ja en nee..

Velvet geeft aan dat de oliepomp dan niet draait en de keerkoppeling onvoldoende gesmeerd wordt.
Varen op 1 motor of zeilen (is het zelfde) mag tenzij de schroefas vast gezet kan worden.

Door de vaarsnelheid zal de ongebruikte schroef mee gaan draaien.
Echter, er zijn er zat (neem maar zeiljachten) die het wel doen omdat de onderdelen in een oliebad draaien en, hoewel drukloos toch gesmeerd worden.
Een auto met een automaat slepen heeft meestal een beperking in de handleiding staan tot 80 km/u en max een X-aantal km's.

Dat de ongebruikte keerkoppeling met een half uur stukdraait gaat mij wel erg ver.
Toch zou ik geen hele reizen op 1 motor maken waarbij de andere motor voluit draait, maar zachtjes varend met voldoende olie zou moeten kunnen.
Velvet schrijft over -gebrekkige smering en oververhitting-. Dat zal bij lage vaarsnelheden wel meevallen.

(op 1 motor sturen de meeste 2 schroevers van polyester overigen niet lekker bij rechtuit varen)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: velvet kapot kunnen draaien.OPGELOST.

Berichtdoor laserdevil » 07 Dec 2013, 13:41

Bericht door Laserdevil. » zo 29 jul 2012, 22:14

op 1 motor sturen de meeste 2 schroevers van polyester overigen niet lekker bij rechtuit varen



Dit kan ik volledig beamen hans.
Ik moest behoorlijk tegensturen om midschips te houden toen ik bij een motor de gas volledig terug gooide.
In ieder geval bedankt voor jou know how in deze.
Is er veel kracht nodig om zo'n as te fixeren?
Zou mooi zijn als er bij dubbele motoren een schijfrem op de as zou zitten :D
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: velvet kapot kunnen draaien.OPGELOST.

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 13:41

Bericht door vuuren1 » zo 29 jul 2012, 22:43

Met het vastzetten van de as rem je meteen de boot en gaat hij nog rotter sturen en meer brandstof gebruiken.
Op 1 motor varen heeft eigenlijk alleen als voordeel dat je met 2 motoren niet zacht genoeg kan varen, verder heeft het m.i. alleen maar nadelen.

Een schijfrem is overigens niet helemaal ongebruikelijk om een schroefas te remmen.
In de beroepsvaart komt het voor.

Technisch is je vraag wel interessant maar in de praktijk is het een 2 motorig jacht wat ook bedoeld is om als zodanig te worden ingezet.
Een half uur of 2 uur rustig varend met 1 motor zal geen schade opleveren.
(langer waarschijnlijk ook niet maar ik ga hier geen garanties geven als het over voor mij onbekende situaties gaat)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: velvet kapot kunnen draaien.OPGELOST.

Berichtdoor laserdevil » 07 Dec 2013, 13:42

Bericht door Laserdevil. » zo 29 jul 2012, 22:53

hans , bedankt.
Ik weet voldoende , en zie dit twistpunt ook als opgelost.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: velvet kapot kunnen draaien.OPGELOST.

Berichtdoor Alex Söntgerath » 07 Dec 2013, 13:42

Bericht door Alex Söntgerath » za 09 maart 2013, 19:31

Beste heren,

Als vervolg op deze discussie heb ik hier nog een vraag over. Wat als je de keerkoppeling in zijn vrij laat staan bij stationair draaiende motor? Word de koppeling dan wel gesmeerd? Ik ben dit onlangs tegengekomen op 2 sites, let wel het ging hier specifiek over een VELVET. Er werd hier gezegd dat je een koppeling niet langer dan 10 minuten in zijn vrij zou mogen laten staan omdat er anders geen smering zou zijn.

Ik heb hierzelf eerlijk gezegd niet eerder bij stilgestaan. Vaak genoeg wachtende bij een sluis voor je mag invaren de motor laten draaien met de koppeling in zijn neutraal, en dat duurde ook wel eens langer dan 10 minuten :oops:

Wat is jullie ervaring, kan dit kwaad, kunnen jullie dit verhaal aanvullen? Op diezelfde site stond dat je na zo'n 10 minuten de koppeling even in zijn werk moest zetten zodat de olie even rondgepomp werd, daarna zou je weer met een gerus hart 10 min in zijn vrij kunnen laten staan. Ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen.

Groeten, Alex Söntgerath
Alex Söntgerath
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 23 Apr 2014, 20:31
Woonplaats: Loon op Zand
ligplaats: Alem
info:

Re: velvet kapot kunnen draaien.OPGELOST.

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 13:43

Berichtdoor vuuren1 » za 09 maart 2013, 21:09

Alex Söntgerath schreef:
Beste heren,

Als vervolg op deze discussie heb ik hier nog een vraag over. Wat als je de keerkoppeling in zijn vrij laat staan bij stationair draaiende motor? Word de koppeling dan wel gesmeerd? Ik ben dit onlangs tegengekomen op 2 sites, let wel het ging hier specifiek over een VELVET. Er werd hier gezegd dat je een koppeling niet langer dan 10 minuten in zijn vrij zou mogen laten staan omdat er anders geen smering zou zijn.

Ik heb hierzelf eerlijk gezegd niet eerder bij stilgestaan. Vaak genoeg wachtende bij een sluis voor je mag invaren de motor laten draaien met de koppeling in zijn neutraal, en dat duurde ook wel eens langer dan 10 minuten :oops:

Wat is jullie ervaring, kan dit kwaad, kunnen jullie dit verhaal aanvullen? Op diezelfde site stond dat je na zo'n 10 minuten de koppeling even in zijn werk moest zetten zodat de olie even rondgepomp werd, daarna zou je weer met een gerus hart 10 min in zijn vrij kunnen laten staan. Ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen.

Groeten, Alex Söntgerath





Alex,

Een Velvet heeft een oliepomp die altijd draait als de motor draait (zit in het voorste deksel bij de ingaande as).
Verder draaien de onderdelen in een oliebad en waar geen druk is is spatsmering.

Bij de mechanische Hurth (tegenwoordig ZF) keerkoppelingen kan het wel een weinig van invloed zijn omdat daar de koppelingsplaatjes wat ruw moeten zijn om de koppeling te kunnen laten werken.
In dat geval kan de ruwheid van de plaatjes iets minder worden en de koppeling op lange termijn (10-30 jaar en erg veel onbelast draaien...) onbetrouwbaar worden.

Bij Velvet zijn de platen niet ruw en ik voorzie geen slijtage of nadelige gevolgen als de motor onbelast loopt.

Stel je eens voor dat de hele wereld met keerkoppelingen op zijn horloge moet kijken hoe lang de motor onbelast draait...
Dan zou de fabrikant van zo een keerkoppeling geen marktaandeel hebben.


(koppel mijn reactie hier svp niet door naar andere fora, bepaalde mensen kunnen er niet tegen als hun verhaal bekritiseerd wordt
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: velvet kapot kunnen draaien.OPGELOST.

Berichtdoor Alex Söntgerath » 07 Dec 2013, 13:43

Bericht door Alex Söntgerath » ma 11 maart 2013, 13:04

Beste Hans,

Hartelijk dank voor je reactie, stelt me weer gerust. :)
Alex Söntgerath
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 23 Apr 2014, 20:31
Woonplaats: Loon op Zand
ligplaats: Alem
info:

Re: velvet kapot kunnen draaien.OPGELOST.

Berichtdoor laserdevil » 07 Dec 2013, 13:44

Bericht door Laserdevil. » ma 11 maart 2013, 17:23

Ik ken maar een fora.... :D ;)
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: velvet kapot kunnen draaien.OPGELOST.

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 13:44

Bericht door vuuren1 » ma 11 maart 2013, 23:19

Alex kan weer rustig slapen ,daar ging het om ;)
laserdevil schreef:
Ik ken maar een fora.... :D ;)




Fora is het meervoud van forumS, dat is zo bepaald in het groene boekje.
Net zoals centra het meervoud is van centrum.

Wat ik dan niet snap is dat het meervoud van Geranium geen Grania is ;) ;)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten