Water bij de olie

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Water bij de olie

Berichtdoor PeterC » 07 Dec 2013, 13:21

Bericht door PeterC » do 16 aug 2012, 22:28

Nabrander: (off topic)

Het is een "scheet" van een hond :!:
Daar gaan we nog veel plezier van beleven.
PeterC
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 12 Feb 2012, 18:28
ligplaats:
info:

Re: Water bij de olie

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 13:22

Bericht door vuuren1 » do 16 aug 2012, 22:43

Ik snap niet dat je het over een recent gereviseerde buitenboordwaterpomp hebt en dat die nu alweer water naar het carter lekt.
Dan is dat toch niet goed gebeurd?

De originele pompen reviseren we niet, die vervangen we voor een veel beter exemplaar met kogellagers. Die is ook nog een stuk goedkoper.
Als daarvan dan een keerring lekt kan je die vervangen maar dan moet je ook op bepaalde dingen letten omdat het anders weer fout gaat.

Die pomp is helemaal geen zwak punt aan deze motor, wel als je steeds een oude pomp opknapt maar dat geldt voor iedere motor.
Dan heeft die monteur gelijk en houdt hij zeker werk..
De Peugeot XD-88 (dtp40) heeft wel andere zwakke punten die vooral niks met de asafdichting van de pomp te maken hebben.

Het is een voor mij merkwaardig verhaal en ik ben heus op de hoogte van de bekende kwalen van dit type motor.
Water in de motor als oorzaak van een foute zeewaterpomp komt bij ons 1:100 x voor ipv 99:100..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Water bij de olie

Berichtdoor PeterC » 07 Dec 2013, 13:22

Bericht door PeterC » zo 16 sep 2012, 17:03

Vrijdag samen met de monteur het een en ander verwijderd van de motor nadat ik het niet voor elkaar kreeg de pomp goed te monteren.
Dit wil zeggen: er kwam geen water uit de uitlaat.
Na het verwijderen van enkele onderdelen werd duidelijk dat de nokken op de buitrenwaterpomp niet meer in het hulpstuk, van gietijzer, op de motor viel.
Aan dit hulpstuk is te zien dat de nokken van de buitenwaterpomp (van assenstaal) een deel van dit hulpstuk heeft afgeslepen. Ook is er veel ruimte in de uitsparing voor de nokken
Dit verklaart waarom ik ijzerdeeltjes (slijpsel) op de nokken tegenkwam.
De teveel aan ruimte kan er voorzorgen dat de as niet 'stabiel" is en de keerringen "opvreet". De buitenwaterpomp is niet voorzien van eenkogellager.
Een ding is zeker: Alles zal zorgvuldig worden onderzocht, gerepareerd en gemonteerd worden anders wordt mijn hobby echt WERK en zal de boot niet lang mijn eigendom zijn.
Als ik hem verkocht kan krijgen, natuurllijk.
Buiten dit alles: de buitenwaterpomp is wel degelijk een zorgenkindje bij deze motor of mijn monteur moet een een leugenaar zijn en dat geloof ik niet!

Gr.Peter
PeterC
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 12 Feb 2012, 18:28
ligplaats:
info:

Re: Water bij de olie

Berichtdoor reijmerink » 07 Dec 2013, 13:22

Bericht door reijmerink » zo 16 sep 2012, 17:46

wat een rampenverhaal.....beluchter in je uitlaat leiding zetten en een nieuwe waterpomp......., een bordje plaatsen... .kranen dicht ivm hevel gevaar..complete onzin....wat ook nog kan ..de boot voor een habbekrats wegdoen en je met je hond bezig houden......grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Water bij de olie

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 13:23

Bericht door vuuren1 » zo 16 sep 2012, 21:56

Het lijkt iets duidelijker te worden:
Je hebt zelf de pomp tegen de motor aangeschroefd en niet gekeken of de aandrijving bij montage goed tegen over elkaar is gezet?
Als het eerder heeft gepast, past het nu immers nog.

Dan gaan er dure onderdelen met vooral veel arbeidskosten stuk en zijn er daarnaast wellicht andere motordelen beschadigd door de metalieke delen in de motor/olie.
Het ligt, als we nu wel volledig zijn geïnformeerd niet aan de waterpomp (zoals ik al eerder schreef) maar waarschijnlijk aan eigen tekortkomingen.

Welk beroep oefen je in het dagelijks leven uit?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Water bij de olie

Berichtdoor Stylerider » 07 Dec 2013, 13:23

Bericht door Stylerider » ma 17 sep 2012, 08:58

De "nokken" zijn een spanstift? Het "hulpstuk" een tandwiel?

Misschien een toch makkelijke oplossing om een nieuwe pomp te kopen zoals ik heb gedaan:

vervanger voor de Indenor 4cyl:
Pomp Johnson 6610352311
en
adapter set 66250434

voor nog geen 300 euro een perfekte pomp met kogellagers en geen kans meer op water in de olie.
De adapter set centreert de pomp.

Groet, Bas
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Water bij de olie

Berichtdoor Casual » 07 Dec 2013, 13:24

Bericht door Casual » di 18 sep 2012, 08:37

reijmerink schreef:
wat een rampenverhaal.....beluchter in je uitlaat leiding zetten en een nieuwe waterpomp......., een bordje plaatsen... .kranen dicht ivm hevel gevaar..complete onzin....wat ook nog kan ..de boot voor een habbekrats wegdoen en je met je hond bezig houden......grtn reijmerink


Zal ik doen
Groeten van Peerke
Gebruikers-avatar
Casual
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 03 Jan 2012, 14:22
Woonplaats: Vlijmen
ligplaats:
info:

Re: Water bij de olie

Berichtdoor Casual » 07 Dec 2013, 13:24

Bericht door Casual » di 18 sep 2012, 08:44

vuuren1 schreef:
Het lijkt iets duidelijker te worden:
Je hebt zelf de pomp tegen de motor aangeschroefd en niet gekeken of de aandrijving bij montage goed tegen over elkaar is gezet?
Als het eerder heeft gepast, past het nu immers nog.

Dan gaan er dure onderdelen met vooral veel arbeidskosten stuk en zijn er daarnaast wellicht andere motordelen beschadigd door de metalieke delen in de motor/olie.
Het ligt, als we nu wel volledig zijn geïnformeerd niet aan de waterpomp (zoals ik al eerder schreef) maar waarschijnlijk aan eigen tekortkomingen.

Welk beroep oefen je in het dagelijks leven uit?



Welk beroep ik uitoefen is niet belangrijk.
Wel is belangrijk dat ik met mijn "poten" van een motor af moet blijven. Dat heb ik in ieder geval geleerd.
Met andere woorden: geen monteur

Wat mij betreft: OPGELOST
Groeten van Peerke
Gebruikers-avatar
Casual
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 03 Jan 2012, 14:22
Woonplaats: Vlijmen
ligplaats:
info:

Re: Water bij de olie

Berichtdoor Casual » 07 Dec 2013, 13:25

Bericht door Casual » di 18 sep 2012, 08:47

Stylerider schreef:
De "nokken" zijn een spanstift? Het "hulpstuk" een tandwiel?

Misschien een toch makkelijke oplossing om een nieuwe pomp te kopen zoals ik heb gedaan:

vervanger voor de Indenor 4cyl:
Pomp Johnson 6610352311
en
adapter set 66250434

voor nog geen 300 euro een perfekte pomp met kogellagers en geen kans meer op water in de olie.
De adapter set centreert de pomp.

Groet, Bas



Goede tip.
Zal het in beraad houden.
Geruststelling: Zal hem dan niet zelf monter
Groeten van Peerke
Gebruikers-avatar
Casual
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 03 Jan 2012, 14:22
Woonplaats: Vlijmen
ligplaats:
info:

Re: Water bij de olie

Berichtdoor Casual » 07 Dec 2013, 13:26

Bericht door Casual » za 02 maart 2013, 00:53

"Zullen we verder gaan bij motoren over dit onderwerp. Daar was nog een open draadje."

Beste mensen,

Hier zijn we weer Ik zal jullie op de hoogte houden.
sorry reijmerink: mijn bootje hou ik, verkoop ik echt niet voor een habbekrats en mijn hond hou ik ook :!: Even goede vrienden ;)

Gr. Peter
Groeten van Peerke
Gebruikers-avatar
Casual
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 03 Jan 2012, 14:22
Woonplaats: Vlijmen
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten