Bericht door PeterC » zo 12 aug 2012, 22:10
Beste mensen,
Zoals gezegd bij "stelling" kom ik hier terug op mijn probleem:
Ten eerste: Mijn motor is een DTP 40 PK (peugeot indenor)
Water bij de olie. Dit probleem is niet nieuw voor mij. In voorgaande gevallen bleek (leek) het de buitenwaterpomp te zijn.
2 jaar geleden is de warmtewisselaar al vervangen en de pomp gereviseerd.
Het eerste waar ik natuurlijk aan dacht is: die verrekte buitenwaterpomp.
Ik heb hem vandaag gedemonteerd en eens goed bekeken. Ik denk niet dat daar het probleem ligt omdat het rubber ringetje rond het asje nog intakt is en er geen water in de bilge terecht is gekomen. Als er water langs het asje was gelopen, had het bij het ringetje in de bilge moeten druppelen.
Daarom denk ik dat hevelen de oorzaak is( maar is dat wel mogelijk?).
Ik heb totaal geen verstand van het inwendige van een motor, dus hoe water via de uitlaat in het carter kan komen en eventueel boven de zuigers is voor mij abracadabra.(gaat dit dan langs de stangetjes met de veren net onder het kleppendeksel?)
Ik kan ook geen plaatjes vinden op internet die het binnenste van de motor tonen zodat dit duidelijk wordt
Zoals ik al schreef bij "stelling" is mijn boot voorzien van een soort beluchting middels een leidinkje naar de zijkant van de stuurstand met als afsluiting een kraantje zoals er op een radiator zit.
Dit zal dan na een vaartocht open moeten worden gedraaid om het waterpeil in de slangen naar de wierpot te laten dalen tot buitenwaterpeil en daarna weer dicht om te zorgen dat bij opnieuw starten er geen valse lucht wordt aangezogen door dit leidinkje en de motor niet gekoeld wordt. Is dit voldoende omhevelen te voorkomen?
Nog een vraag: Wordt de olie al grijs zonder dat het vermengd wordt door het draaien van de motor? Dit omdat de olie onder het kleppendeksel
ook grijs was. Ofwel: heb ik gevaren met water in het carter en heb ik veel geluk gehad dat alles niet is vastgelopen?
Even genoeg vragen zou ik zo zeggen.
gr. Peter