Water bij de olie

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Water bij de olie

Berichtdoor PeterC » 07 Dec 2013, 13:15

Bericht door PeterC » zo 12 aug 2012, 22:10

Beste mensen,

Zoals gezegd bij "stelling" kom ik hier terug op mijn probleem:
Ten eerste: Mijn motor is een DTP 40 PK (peugeot indenor)
Water bij de olie. Dit probleem is niet nieuw voor mij. In voorgaande gevallen bleek (leek) het de buitenwaterpomp te zijn.
2 jaar geleden is de warmtewisselaar al vervangen en de pomp gereviseerd.
Het eerste waar ik natuurlijk aan dacht is: die verrekte buitenwaterpomp.
Ik heb hem vandaag gedemonteerd en eens goed bekeken. Ik denk niet dat daar het probleem ligt omdat het rubber ringetje rond het asje nog intakt is en er geen water in de bilge terecht is gekomen. Als er water langs het asje was gelopen, had het bij het ringetje in de bilge moeten druppelen.
Daarom denk ik dat hevelen de oorzaak is( maar is dat wel mogelijk?).
Ik heb totaal geen verstand van het inwendige van een motor, dus hoe water via de uitlaat in het carter kan komen en eventueel boven de zuigers is voor mij abracadabra.(gaat dit dan langs de stangetjes met de veren net onder het kleppendeksel?)
Ik kan ook geen plaatjes vinden op internet die het binnenste van de motor tonen zodat dit duidelijk wordt
Zoals ik al schreef bij "stelling" is mijn boot voorzien van een soort beluchting middels een leidinkje naar de zijkant van de stuurstand met als afsluiting een kraantje zoals er op een radiator zit.
Dit zal dan na een vaartocht open moeten worden gedraaid om het waterpeil in de slangen naar de wierpot te laten dalen tot buitenwaterpeil en daarna weer dicht om te zorgen dat bij opnieuw starten er geen valse lucht wordt aangezogen door dit leidinkje en de motor niet gekoeld wordt. Is dit voldoende omhevelen te voorkomen?
Nog een vraag: Wordt de olie al grijs zonder dat het vermengd wordt door het draaien van de motor? Dit omdat de olie onder het kleppendeksel
ook grijs was. Ofwel: heb ik gevaren met water in het carter en heb ik veel geluk gehad dat alles niet is vastgelopen?
Even genoeg vragen zou ik zo zeggen.

gr. Peter
PeterC
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 12 Feb 2012, 18:28
ligplaats:
info:

Re: Water bij de olie

Berichtdoor PeterC » 07 Dec 2013, 13:16

Bericht door PeterC » zo 12 aug 2012, 22:48

Hans,

Als ik op de boot ben zal ik foto''s maken van de situatie aan boord.
Vooral van de buitenwaterpomp, het leidinkje met afsluiter en de plaats van de waterlock en zwanenhals.
Want ik heb begrepen dat dit alles van belang is.
De waterlock zit in ieder geval onder de waterlijn.

gr. Peter
PeterC
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 12 Feb 2012, 18:28
ligplaats:
info:

Re: Water bij de olie

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 13:16

Bericht door vuuren1 » zo 12 aug 2012, 22:53

Peter,

Ik zal de vragen puntsgewijs trachten te beantwoorden.

Soms is het de zeewaterpomp, maar die moet tussen de water- en olie zijdige keerring een controlegaatje in het pomphuis hebben. Als er dan een keerring lekt loopt het daardoor weg.
Reviseren van de originele pomp is lastig en duur omdat originele pomp geen kogellagers heeft. Een veel goedkopere en betere vervanger monteren is beter.

Hevelen bij een Indernor DTP kan gemakkelijk omdat het injectiepunt van het koelwater naar de uitlaat erg laag zit.
Als dat onder de waterlijn zit (en dat is meestal zo) dan gaat het vroeg of laat een keer helemaal mis.
Zonder (goed werkende) hevelbreker (beluchter) bestaat er een drukverschil tussen het niveau van de waterlijn en het punt waar het koelwater de uitlaat in gaat. (dat is een zekere waterkolom met een zeker drukverschil)
Als de impeller dan niet goed afsluit (vaak juist als deze net is vervangen..) loopt het water door naar de uitlaat.

Dan vult het uitlaatsysteem zich met water en loopt het water via de uitlaatkanalen in de cilinderkop door een openstaande uitlaatklep de cilinder in.
Dat lekt via de zuigers naar het motorcarter en dan stijgt het oliepeil.

Tot zover mengt de motorolie en het water niet op tot een (grijsachtige) emulsie, dat gebeurt pas onder invloed van temperatuur en druk.
Dus als je hebt gestart met water op een of meer zuigers zal je wellicht hebben gemerkt dat de motor op de startmotor moeilijk of bokkig rond ging.
Water is niet samendrukbaar en daarom wil die zuiger niet verder omhoog.
In dat geval komt het heel vaak voor dat er een of meer drijfstangen krom zijn gedrukt en/of de koppakking lek raakt door bovenmatige krachten.
Je hebt zeker gevaren met water in de olie en dat is formeel al een reden om de motor te reviseren.
Met heel veel geluk kan de schade beperkt blijven, mede omdat het om een pleziervaartuig gaat (in de beroepsvaart is er geen discussie meer over).

Een (goede en goud aangelegde!) beluchter is vaak en must maar die kan ook verstoppen.
Ik heb uiteraard zelf ook een beluchter (die monteren we altijd) maar in onze handleidingen staat altijd dat de buitenboordafsluiter na het varen gesloten moet worden.

Ik hoop dat het verhaal zo duidelijk is en anders kan je een mailtje sturen.
Waar ligt je boot?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Water bij de olie

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 13:17

Bericht door vuuren1 » zo 12 aug 2012, 22:54

PeterC schreef:
Hans,

Als ik op de boot ben zal ik foto''s maken van de situatie aan boord.
Vooral van de buitenwaterpomp, het leidinkje met afsluiter en de plaats van de waterlock en zwanenhals.
Want ik heb begrepen dat dit alles van belang is.
De waterlock zit in ieder geval onder de waterlijn.

gr. Peter




Is goed
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Water bij de olie

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 13:17

Bericht door vuuren1 » zo 12 aug 2012, 23:06

Peter,
Was je van plan op vakantie te gaan?
Ik sluit niet uit dat dat alsnog mogelijk is als de motor de laatste keer normaal draaide en de temperatuur niet te hoog werd.
Er zit standaard geen meter in het motorpaneel dus kijk even of het koelvloeistofniveau hetzelfde is als anders.
Laat dat maar even weten.
Als dat normaal is denk ik je gewoon weer op weg te kunnen helpen.
Desnoods via email (als je een beetje kan sleutelen).
Dat soort acties zijn overigens niet gratis, op het forum spelen we bij redelijk oppervlakkige zaken voor sinterklaas.
Ik vertel het er maar bij omdat ik ooit bij een forum lid op bezoek ben geweest en hem voor duizenden euro's onkosten heb behoed, een pomp had gereviseerd en hij niks wilde betalen.. Was overigens ook een Peugeot met water.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Water bij de olie

Berichtdoor PeterC » 07 Dec 2013, 13:18

Bericht door PeterC » zo 12 aug 2012, 23:49

vuuren1 schreef:
Peter,
Was je van plan op vakantie te gaan?
Ik sluit niet uit dat dat alsnog mogelijk is als de motor de laatste keer normaal draaide en de temperatuur niet te hoog werd.
Er zit standaard geen meter in het motorpaneel dus kijk even of het koelvloeistofniveau hetzelfde is als anders.
Laat dat maar even weten.
Als dat normaal is denk ik je gewoon weer op weg te kunnen helpen.
Desnoods via email (als je een beetje kan sleutelen).
Dat soort acties zijn overigens niet gratis, op het forum spelen we bij redelijk oppervlakkige zaken voor sinterklaas.
Ik vertel het er maar bij omdat ik ooit bij een forum lid op bezoek ben geweest en hem voor duizenden euro's onkosten heb behoed, een pomp had gereviseerd en hij niks wilde betalen.. Was overigens ook een Peugeot met water.

\


Hans,

Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Inderdaad ging het starten niet je van het, maar hij sloeg wel aan en ik heb geen gekke geluiden gehoord. Ik hoop niet dat de motor geheel gereviseerd hoeft te worden, want zoals je zegt is de temperatuur niet te hoog geworden.
Ik heb een aparte temperatuurmeter, dus inderdaad niet op het motorpaneel en het koelvoeistof niveau is hetzelfde als anders.
De vakantie met boot verruilen we voor een vakantie met het opvoeden van een nieuwe hond.

Ik lig in Heusden en heb een vaste monteur. Ik heb alleen nog maar telefonisch kontact met hem gehad.
morgen ga ik met de buitenwaterpomp bij hem langs en wil ik de situatie even goed doornemen en hoop dat zijn woorden gelijk zijn aan die van jou.
Het ging me voornamelijk om de kennis, vooral over het inwendige van de motor.
Na vorige gevallen van water bij de olie weet ik helaas hoe ik de motor weer schoon kan krijgen.
Hoe heet dat ook al weer?? Al doende leert men.

Over de beluchting kom ik later terug als ik foto's van mijn situatie gemaakt hebt.

Ik heb een geplasificeerd controlelijst liggen aan boord met alle punten bij starten en aanleggen.
Ik zal een nieuwe maken met in hoofdletters: BUITENKRANEN SLUITEN bij starten en natuurlijk BUITENKRANEN OPENEN bij aanleggen.
Want op den duur vertrouw je je motor niet meer en is voorkomen beter dan genezen.
Het zal bijvoorbeeld weer even duren voordat de vrouw meerdere dagen met de boot op pad wilt.
(daarom de ;) hond)
En in Sinterklaas geloof ik al een lange tijd niet meer, dus daarvoor hoef je van mij niet te spelen :lol:

gr. Pete
PeterC
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 12 Feb 2012, 18:28
ligplaats:
info:

Re: Water bij de olie

Berichtdoor sinty » 07 Dec 2013, 13:18

Bericht door sinty » zo 12 aug 2012, 23:58

peter, doe het maar andersom wat je zojuist neerschreef de tekst :

Ik zal een nieuwe maken met in hoofdletters: BUITENKRANEN SLUITEN bij starten en natuurlijk BUITENKRANEN OPENEN bij aanleggen.

dus buitenkranen openen bij starten en sluiten bij stilstand
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Water bij de olie

Berichtdoor henkvd » 07 Dec 2013, 13:19

Bericht door vuuren1 » ma 13 aug 2012, 00:27
Sinty heeft je terecht verbeterd.

Als je een vaste monteur hebt die ook toevallig vakkundig is zou dit nooit gebeurd zijn...
Helaas is er schaarste op de markt in de technische sector.

Heusden is voor mij ver weg, ik rij niet graag dergelijke afstanden en het wordt waarschijnlijk te duur.
Wel kan ik je middels email op weg helpen, maar je kan ook je vaste monteur vragen (gezien je ervaringen is dat een heel dure monteur en kost het je straks een nieuwe motorinstallatie).
Reviseren is die motor niet meer waard en moet je echt niet meer aan beginnen.

Je eerdere ervaring door lekkage via de zeewaterpomp is deels handig maar zeker niet toepasbaar in een situatie van hevelen!
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Water bij de olie

Berichtdoor PeterC » 07 Dec 2013, 13:20

Bericht door PeterC » do 16 aug 2012, 21:58

sinty schreef:
peter, doe het maar andersom wat je zojuist neerschreef de tekst :

Ik zal een nieuwe maken met in hoofdletters: BUITENKRANEN SLUITEN bij starten en natuurlijk BUITENKRANEN OPENEN bij aanleggen.

dus buitenkranen openen bij starten en sluiten bij stilstand



Natuurlijk andersom :oops:
Het stond al goed op de kaart alleen zal ik de woorden "indien nodig" weg halen en ze altijd sluiten.

gr. Peter
PeterC
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 12 Feb 2012, 18:28
ligplaats:
info:

Re: Water bij de olie

Berichtdoor PeterC » 07 Dec 2013, 13:21

Bericht door PeterC » do 16 aug 2012, 22:24

vuuren1 schreef:
Sinty heeft je terecht verbeterd.

Als je een vaste monteur hebt die ook toevallig vakkundig is zou dit nooit gebeurd zijn...
Helaas is er schaarste op de markt in de technische sector.

Heusden is voor mij ver weg, ik rij niet graag dergelijke afstanden en het wordt waarschijnlijk te duur.
Wel kan ik je middels email op weg helpen, maar je kan ook je vaste monteur vragen (gezien je ervaringen is dat een heel dure monteur en kost het je straks een nieuwe motorinstallatie).
Reviseren is die motor niet meer waard en moet je echt niet meer aan beginnen.

Je eerdere ervaring door lekkage via de zeewaterpomp is deels handig maar zeker niet toepasbaar in een situatie van hevelen!



Hans
Je reactie kan ik niet plaatsen. Iets moet je op het verkeerde been hebben gezet en dat zal wel mijn lekenkennis zijn bij het stellen van de vragen en de reactie op jouw antwoorden.
Het is een vakkundig monteur. Omdat buitenwaterpomp net was gereviseerd dacht IK dat het wel een waterslag kon zijn geweest en dat is het niet geweest (gelukkig).
Het eerste wat hij zei dat het in 99 van de 100 gevallen de buitenwaterpomp is en dat was ook deze keer het geval.
Op een of andere manier was een van de keerringen geheel naar de kl....
Gewoon weer domme pech. Het blijft een zwak punt aan de motor.

Hij heeft aan de hand van een andere motor in zijn werkplaats al mijn vragen beantwoord.
Over water op de zuigers. Hoe waterslag kan ontstaan. Het koelsysteem. Compressie en dergelijk .
Deze motor had echt goed op zijn donder gehad.(kapotte koppakking)

Ik heb de afgelopen dagen een paar uur per dag besteed om de motor te spoelen. Vandaag is er nieuwe olie in gegaan en een nieuw oliefilter. Zaterdag wordt de waterpomp teruggeplaatst en ga ik proefdraaien.

Dit alles neemt niet weg dat ik de nodige aandacht zal besteden aan het sluiten en openen van de buitenboordkranen, zodat waterslag niet KAN voorkomen. En dan vooral in de goed volgorde! ;)
Daarvoor dank.

Gr. Peter
PeterC
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 12 Feb 2012, 18:28
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 124 gasten