gloei systeem van Peugeot endenor Diesel

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

gloei systeem van Peugeot endenor Diesel

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 12:34

Bericht door Dirk » za 02 maart 2013, 22:11

Ik ben bezig met een Peugeot Endenor diesel die in een boot moet worden gezet maar de vorige eigenaar heeft bij het verwijderen alle draden en slangen zo door geknipt dat het een heel uit gezoek is geworden ..
Afbeelding
Het koel systeem kom ik wel uit ook het brandstof systeem. alleen het voorgloei systeem kom ik niet uit wat is het voltage ? geen idee
er zitten een paar onderdelen bij die er waarschijnlijk wel mee te maken hebben maar ik weet niet waar ze thuis horen
Afbeelding
er zit ook een flink zwaar relais bij en een gloei oog voor in het dashboard..
Wie weet hoe ik dit moet aansluiten ?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: gloei systeem van Peugeot endenor Diesel

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 12:35

Bericht door vuuren1 » zo 03 maart 2013, 02:01

Bij deze motor hoort standaard geen gloeioog (in serie geschakeld en ook geen voorschakelweerstanden).

Als je met de nummers van de gloeibougies even op Google zoekt dan zal je de benodigde / aangelegde spanning zien die er bij hoort (ik gok uit het hooft dat het rond de 11 vollt zit).
Dan is alles wat er aan weerstanden (zoals een gloeioog etc.) tussen zit overbodig en zelfs nadelig.

Als het anders is horen we het wel.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: gloei systeem van Peugeot endenor Diesel

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 12:35

Bericht door Dirk » zo 03 maart 2013, 11:53

vuuren1 schreef:
Bij deze motor hoort standaard geen gloeioog (in serie geschakeld en ook geen voorschakelweerstanden).

Als je met de nummers van de gloeibougies even op Google zoekt dan zal je de benodigde / aangelegde spanning zien die er bij hoort (ik gok uit het hooft dat het rond de 11 vollt zit).
Dan is alles wat er aan weerstanden (zoals een gloeioog etc.) tussen zit overbodig en zelfs nadelig.

Als het anders is horen we het wel.



Ik wou dat er nummers opstonden dan had ik ze wel gegoogled maar er staat niets op de gloei bougies.
Maar wat ik nog was vergeten te zeggen dat deze motor uit een 24V installatie komt, startmotor en dynamo zijn 24 volt wellicht zijn die weerstanden dan daar voor ?
Zou de gloeierij van één van de accu's gepakt kunnen worden met een automatisch gloei relais van bijvoorbeeld een auto ?
Als dit zou kunnen ben je meteen van dat handmatig gloeien af..
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: gloei systeem van Peugeot endenor Diesel

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 12:35

Bericht door Dirk » zo 03 maart 2013, 16:33

Dit is één van de gloei bougies , misschien zegt dit wat ? ( er staat geen nummer op )Afbeelding
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: gloei systeem van Peugeot endenor Diesel

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 12:36

Bericht door eagle » zo 03 maart 2013, 21:22

Oudere koppen hebben gloeistiften met de getoonde, grote draaddiameter. De latere zijn in draaddiameter veel kleiner. Het lijkt erop, dat hier iemand verloopsukken heeft gedraaid, om de kleine in de grote gaten te kunnen gebruiken.. Probeer het kleine zeskant eens uit het grote draaien, dan komt de "echte" gloeistift tevoorschijn, met daarop het nummer (Bosch of Beru..). Wij hebben nog nooit gloeistiften gezien zonder nummer..

Eens met Vuuren;
Meestal 11 volt-versie. Ze staan parallel (zie de strip..). Bij de Volvo Penta uitvoering (MD 21A/B) is er een serieweerstand (porseleinen ring) die 1 volt wegwerkt als men gloeit, maar tijdens het starten (waarbij er verder wordt gegloeid) er voor zorgt dat er de dan lage accuspanning op komt ( soms via een contact hiervoor in de startmotor).

De weerstanden op de foto zijn van een zg serie-gloeisysteem (bijv Merc OM 636).

12 volt aftappen van een in serie staande accu voor 24 v gaat niet; Accu is snel stuk. (gaat nog niet eens goed met een 12 v radio). Dus 24 v gloeistiften gebruiken. ( Heb zelf nog nooit een indenor op 24 v gezien...)

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 982
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: gloei systeem van Peugeot endenor Diesel

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 12:38

Bericht door Dirk » zo 03 maart 2013, 22:37

eagle schreef:Oudere koppen hebben gloeistiften met de getoonde, grote draaddiameter. De latere zijn in draaddiameter veel kleiner. Het lijkt erop, dat hier iemand verloopsukken heeft gedraaid, om de kleine in de grote gaten te kunnen gebruiken.. Probeer het kleine zeskant eens uit het grote draaien, dan komt de "echte" gloeistift tevoorschijn, met daarop het nummer (Bosch of Beru..). Wij hebben nog nooit gloeistiften gezien zonder nummer..



Je hebt gelijk er zijn verloopstukken gedraaid:
Afbeelding
En de gloei pit is een Bosch 0 250 206 076 , 14 volt en er staat ook nog op : 250 (omcirkeld) en daaronder 104

Eens met Vuuren;
Meestal 11 volt-versie. Ze staan parallel (zie de strip..). Bij de Volvo Penta uitvoering (MD 21A/B) is er een serieweerstand (porseleinen ring) die 1 volt wegwerkt als men gloeit, maar tijdens het starten (waarbij er verder wordt gegloeid) er voor zorgt dat er de dan lage accuspanning op komt ( soms via een contact hiervoor in de startmotor).


Zoals gezegd de gloeipitten zijn 14 volt en zitten zoals je op de eerste foto kunt zien inderdaad parallel

De weerstanden op de foto zijn van een zg serie-gloeisysteem (bijv Merc OM 636).

12 volt aftappen van een in serie staande accu voor 24 v gaat niet; Accu is snel stuk. (gaat nog niet eens goed met een 12 v radio). Dus 24 v gloeistiften gebruiken. ( Heb zelf nog nooit een indenor op 24 v gezien...)



Ik vond het zelf ook al raar, maar er zit toch echt een (splinternieuwe) 24 volt dynamo op maar ik begin nu wel mijn twijfels over de startmotor te krijgen :
Afbeelding
die lijkt mij niet nieuw zoals de dynamo..
14 volt gloeipitten, grote weerstanden, een gloei oog in het dashboard, ik heb dit ook nog nooit eerder gezien..
Ik ga die startmotor toch aan een nader onderzoek onderwerpen er is toch iets raars met dat ding aan de hand, hij is zo mooi als ie er nu uit ziet zo uit een boot geropt met alles er nieuw op , zelfs de olie is nog niet verkleurd , ik weet zeker dat ie niet schoon is gespoten want bij die handelaar stonden verder alleen maar varkens van motoren die te vies waren om er naar te kijken ..
Grzz Dirk
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: gloei systeem van Peugeot endenor Diesel

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 12:39

Bericht door Dirk » zo 03 maart 2013, 22:58

trouwens toen ik weer even bij het blok ging kijken viel me een gat op met schroefdraad:
Afbeelding
Kun je me vertellen wat daar in gaat ? misschien een sensor , of is het gewoon een afvoer war een bout in moet ?

Grzzz Dirk
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: gloei systeem van Peugeot endenor Diesel

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 12:39

Bericht door Dirk » ma 04 maart 2013, 01:22

eagle schreef:
Aftapgat voor koelvloeistof. Hoort officieel een verloop in naar 1/8 NPT, daarin weer een messing 90 gr bochtje, daarweer in een kraantje....

Gr, Eagle


bedankt
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: gloei systeem van Peugeot endenor Diesel

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 12:40

Bericht door vuuren1 » ma 04 maart 2013, 22:07

Het lijkt er sterk op dat men deze motor naar 24V heeft willen ombouwen.

Een 24V startmotor voor een Indenor heb ik nog nooit gezien, maar de 12V versie doet het op 24V ook.

Een gelijkstroom seriemotor doet het ook op een hogere spanning en gaat niet meteen stuk omdat de starter (afhankelijk van de belasting) ook harder gaat draaien.
Een gelijkstroom motor levert stroom terug, hoe meer toeren hoe groter deze -dynamowerking- is (Tegen -EMK). Per saldo neemt de opgenomen stroom af met de toename van het toerental.
Nu zal een dieselmotor niet 2x zo hard rondgaan op 24V en zal de starter toch overbelast worden, maar als de motor snel aanslaat zal hij niet eens zo snel stuk gaan.

Pas overigens op met het droog laten staan van het koelsysteem, dan drogen de rubber pezen van de cilindervoeringen uit.
Ook de seal van de waterpomp heeft er een hekel aan (niet aan draaien).

Heeft de motor al gelopen na de aankoop?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten