Bericht door Lucter » vr 01 maart 2013, 17:16
Deed een tijdje terug een bakkie bij een kennis van me toen de olieboer langs kwam om zijn tank tbv generatorset te vullen met rode diesel.
Uiteraard gaat het gesprek dan al vlug over olie... Ik vertelde dat mijn tanks (2 x 180 ltr geen mangat) ver leeg waren en geinspecteerd / schoongemaakt / gevuld moesten worden.
Die vriendelijke olieboer bood mij zijn "snake-cam" aan voor de inspectie en gaf het advies de tanks in ieder geval te spoelen met een soort koudontvetter wat hij ook kon leveren.
De camera liet niets vreemd zien, alleen wat sediment in de hoeken. Tanks uitgespoten mbv een gardena drukspuitje via de vulopening mbv de camera was het eigenlijk goed te doen,
de tanks hebben een goed afschot naar de waterzak, alleen stonk het behoorlijk.
Koudontvetter via de waterzak afgelaten en vervolgens de verwarmingsslang van de webasto erop om te drogen. Twee dagen later gaan kijken en de boel was kurkdroog, en stonk de boot
als een chemische fabriek.
De olieboer gebeld of hij de tanks kon afvullen met wat ik noemde "autodiesel", waarop hij vroeg of hij niet beter LSD kon leveren
Mijn reactie was "ben nog stoned van die ontvetter van je, heb aan lsd geen behoefte"
Maar wat blijkt, LSD staat voor Long Storage Diesel, een product met lange houdbaarheid voor bijv. noodgenerators en ook het leger gebruikt het voor strategische opslag.
Het is diesel zonder biobrandstof bijgemengd, met een wat hoger zwavelpercentage (max. 0,5%), een cloudpoint van maar liefst -15 C (vlokken), minder water (max. 0,05%)
en voorzien van additieven tegen bacterievorming. Met een literprijs van € 1,40 thuis geleverd helemaal geen slechte deal
Het enige nadeel is het hogere zwavelgehalte voor het milieu, en de invloed hiervan op de motorolie, maar aangezien ik elk seizoen de olie ververs mag dat geen problemen opleveren,
en tsja het milieu zal door die paar liters van mij toch ook geen permanente schade oplopen? Ik ga er toch van uit dat ik straks geen gele pluim achter m'n boot heb hangen!