tanks schoon en vol met LSD??

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

tanks schoon en vol met LSD??

Berichtdoor Lucter » 07 Dec 2013, 12:29

Bericht door Lucter » vr 01 maart 2013, 17:16

Deed een tijdje terug een bakkie bij een kennis van me toen de olieboer langs kwam om zijn tank tbv generatorset te vullen met rode diesel.
Uiteraard gaat het gesprek dan al vlug over olie... Ik vertelde dat mijn tanks (2 x 180 ltr geen mangat) ver leeg waren en geinspecteerd / schoongemaakt / gevuld moesten worden.

Die vriendelijke olieboer bood mij zijn "snake-cam" aan voor de inspectie en gaf het advies de tanks in ieder geval te spoelen met een soort koudontvetter wat hij ook kon leveren.
De camera liet niets vreemd zien, alleen wat sediment in de hoeken. Tanks uitgespoten mbv een gardena drukspuitje via de vulopening mbv de camera was het eigenlijk goed te doen,
de tanks hebben een goed afschot naar de waterzak, alleen stonk het behoorlijk.
Koudontvetter via de waterzak afgelaten en vervolgens de verwarmingsslang van de webasto erop om te drogen. Twee dagen later gaan kijken en de boel was kurkdroog, en stonk de boot
als een chemische fabriek.

De olieboer gebeld of hij de tanks kon afvullen met wat ik noemde "autodiesel", waarop hij vroeg of hij niet beter LSD kon leveren :o
Mijn reactie was "ben nog stoned van die ontvetter van je, heb aan lsd geen behoefte" :)

Maar wat blijkt, LSD staat voor Long Storage Diesel, een product met lange houdbaarheid voor bijv. noodgenerators en ook het leger gebruikt het voor strategische opslag.
Het is diesel zonder biobrandstof bijgemengd, met een wat hoger zwavelpercentage (max. 0,5%), een cloudpoint van maar liefst -15 C (vlokken), minder water (max. 0,05%)
en voorzien van additieven tegen bacterievorming. Met een literprijs van € 1,40 thuis geleverd helemaal geen slechte deal :!:

Het enige nadeel is het hogere zwavelgehalte voor het milieu, en de invloed hiervan op de motorolie, maar aangezien ik elk seizoen de olie ververs mag dat geen problemen opleveren,
en tsja het milieu zal door die paar liters van mij toch ook geen permanente schade oplopen? Ik ga er toch van uit dat ik straks geen gele pluim achter m'n boot heb hangen! ;)
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: tanks schoon en vol met LSD??

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 12:29

Bericht door vuuren1 » vr 01 maart 2013, 22:42

De dieselbrandstof voor auto’s is onderhevig aan milieu-normen die de laatste dertig jaar stringenter zijn geworden en ook in de toekomst steeds scherper gesteld zullen worden. Dit geldt vooral voor
het zwavelpercentage dat in Nederland is gedaald van 1,2 % in 1960, naar 0,6 % in de jaren zeventig en naar 0,2 % in 1992.

Als je het bouwjaar van je dieselmotor weet dan weet je ook of je met <0,5% zwavel kan dealen...
Verder lijkt het voorstel mij dan niet verkeerd.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: tanks schoon en vol met LSD??

Berichtdoor Lucter » 07 Dec 2013, 12:30

Bericht door Lucter » vr 01 maart 2013, 23:18

Als je het bouwjaar van je dieselmotor weet dan weet je ook of je met <0,5% zwavel kan dealen...
Verder lijkt het voorstel mij dan niet verkeerd.


Niet schrikken; een Hanomag 6 cil D162 van 1974, welke ik vorig jaar een volledige revisie heb laten geven bij MDM in Duitsland, er stond toen ruim 22.000 uur op de teller.
Motor is met 20.000 uur (ex bulldozer) ingebouwd in het schip in 1984
Motor is met originele delen volledig gereviseerd met twee jaar of 1500 uur garantie. Een heerlijke motor, draait lekker rustig max 1800 toeren waarbij 64 van de ruim 100 paardjes vrijkomen ;)
Revisiekosten excl. startmotor&dynamo € 4800,- + transport en mijn verblijf. Ik mocht heel de revisie bijwonen!

Deze motor schrikt nog niet van een zwavelpercentage van max 1,5%. Vergeet niet dat iedereen die vroeger rood bij de olieboer bunkerde voor een spotprijs, meestal DMA gasolie kreeg welke ook
max 1,5% zwavel bevatte! Doodjammer dat dit voorbij is; 15 jaar geleden betaalde ik nog geen 50 guldencenten voor een liter maar ja dat was vroeger..........

.
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: tanks schoon en vol met LSD??

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 12:32

Bericht door vuuren1 » za 02 maart 2013, 00:00

Dan is het duidelijk, LSD..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: tanks schoon en vol met LSD??

Berichtdoor Lucter » 07 Dec 2013, 12:32

Bericht door Lucter » zo 03 maart 2013, 16:45

Dan is het duidelijk, LSD.




Hans, gelet je ruime ervaring op dit gebied kan ik mij bovenstaand cynisme wel voorstellen; je hebt je portie ellende en misere op motorgebied wel gezien neem ik aan.

Als ik nu op het forum zou voorstellen om een motor met 20.000 uur op de klok, ongereviseerd in een nieuw casco te bouwen, zou jij (en waarschijnlijk ieder zinnig forumlid) me stilletjes
voor gek verklaren...

Het is echter niet altijd kommer en kwel; de vorige eigenaar van het schip liet het casco in 1984 bouwen en heeft tot 2005 met het schip gevaren zonder enige reparatie aan de motor.
Natuurlijk kun je het mazzel noemen maar toch.
Bij aankoop heb ik het schip laten keuren, zo ook de motor welke op eerste zicht uitstekend liep, goed starten koud en warm, nooit geen rook. Bij de keuring bleek dat cilinder 5 aanzienlijk
minder compressie had als de rest. Volgens de keurmeester was niet vast te stellen wat de oorzaak was, zonder de boel open te gooien. (cilinderkop/kleppen, zuigerveren of cil. voering) Gelet de leeftijd van de motor kreeg ik het advies "vaar maar door tot er problemen komen, en dan de boel vernieuwen" Ik heb er twee seizoenen probleemloos mee gevaren, tot het schip de kant opging voor een complete refit.

Inmiddels was ik met het merk goed bekend geraakt, in Duitsland zijn een groot aantal Hanofielen, met een aantal van hen heb ik een goed contact opgebouwd. De D162 blijkt een beresterk werkpaard.
Van dit type zijn er zeel veel gereviseerd, vooral omdat de onderdelen nog volop verkrijgbaar zijn en, op de brandstofpomp na, spotgoedkoop.
Om alleen cil.5 te repareren zag ik niet zitten, relatief hoge kosten (motor moet eruit, kop eraf etc.)
Uiteindelijk gekozen voor een totale revisie door MDM. Totale kosten incl. vervoer,terugplaatsen motor, nieuwe trillingsdempers, uitlijnen etc c.a. € 6000,00.
De verzekeraar heeft er kennelijk ook vertrouwen in, motor staat voor nieuwwaarde op de polis.

Het alternatief was nieuw, bijv Sole sm105 om het nog een beetje betaalbaar te houden, maar dan spreek je ook over 20 tot 25000 euro ingebouwd.

Ik hoop (en vertrouw erop) dat de motor tussen de vijf en tien jaar probleemloos blijft lopen. Indien zo het geval, is dat niet meer dan de afschrijving op een nieuwe motor.
Het geeft me in ieder geval de tijd om na de refit weer een beetje te sparen voor nieuw in de toekomst.

Als je zo'n oudje dan ook nog aan wat "lsd" helpt komt het allemaal goed...... ;)
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: tanks schoon en vol met LSD??

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 12:33

Bericht door vuuren1 » ma 04 maart 2013, 00:11

Het is zeker geen cynisme... De Hanomag kan gewoon op LSD brandstof draaien en verder heb ik er niks over gezegd...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten