kapotte flexibele koppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

kapotte flexibele koppeling

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 12:24

Bericht door marksvrijheid » di 05 feb 2013, 14:28

beste mensen,
ik ben nieuw hier, heb een zeilboot en een kapotte flexibele koppeling ;) Ik werd getipt om mijn vraag bij jullie te posten:
motor is VolvoPenta 1 cyl uit 1978 en de flexibele koppeling bestaat uit twee schijven met aan de ene kant bussen waar de rubbers van de andere plaat in vallen. bij het achteruit slaan, is de as met het gedeelte met rubbers naar achteren geschoven (foto's heb ik nog niet en op internet vind ik geen afbeeldingen die erop lijkt)
behoren de rubbers vast in de bussen te zitten of is er iets los gegaan?
graag jullie advies, tips mening
hartelijke groet van een gestrande zeiler
Mark
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: kapotte flexibele koppeling

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 12:25

Berichtdoor vuuren1 » di 05 feb 2013, 21:03

marksvrijheid schreef:
beste mensen,
ik ben nieuw hier, heb een zeilboot en een kapotte flexibele koppeling ;) Ik werd getipt om mijn vraag bij jullie te posten:
motor is VolvoPenta 1 cyl uit 1978 en de flexibele koppeling bestaat uit twee schijven met aan de ene kant bussen waar de rubbers van de andere plaat in vallen. bij het achteruit slaan, is de as met het gedeelte met rubbers naar achteren geschoven (foto's heb ik nog niet en op internet vind ik geen afbeeldingen die erop lijkt)
behoren de rubbers vast in de bussen te zitten of is er iets los gegaan?
graag jullie advies, tips mening
hartelijke groet van een gestrande zeiler
Mark




Welkom Mark!

Wat is het motortype?
Plaats ook eens wat duidelijke foto's dan wordt je probleem zichtbaar en dat kan veel bijdragen aan een eventuele oplossing.
(hoe dat moet staat op de hoofdpagina)

Er zijn Volvo Penta keerkoppelingen waarbij de as juist hoort te schuiven.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: kapotte flexibele koppeling

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 12:25

Bericht door marksvrijheid » wo 06 feb 2013, 10:05

dank voor je reactie, vandaag ga ik foto's maken. De motor is een VolvoPenta 10 pk, 1 cylinder
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: kapotte flexibele koppeling

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 12:26

Bericht door vuuren1 » wo 06 feb 2013, 22:30

marksvrijheid schreef:
dank voor je reactie, vandaag ga ik foto's maken. De motor is een VolvoPenta 10 pk, 1 cylinder




Zegt me niks.. Graag het typenummer.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: kapotte flexibele koppeling

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 12:26

Bericht door marksvrijheid » vr 08 feb 2013, 19:52

[img]pic.twitter.com/Wm0pUTg7[/img]
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: kapotte flexibele koppeling

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 12:27

Bericht door vuuren1 » vr 08 feb 2013, 22:08

Ik heb de internetkoppeling tussen allerlei tekens uit gehaald en zowaar zag ik een plaatje van een ernstig geoxideerde motorkamer omgeving.

De koppeling:
Zeer waarschijnlijk is de vulcanisatie van de 4 silent blocks losgelaten en dan loopt de as bij achteruitvaren er uit.
Als de kapjes losneembaar zijn (dus over te zetten is het vrij gemakkelijk (lees erg goedkoop) op te lossen door 4 standaard industriële silent blocks bij een bedrijf wat in aandrijftechniek doet te kopen.

Daarbij neem je de oude rubbers mee en ben je afhankelijk van het technisch inzicht van de baliemedewerker omdat hij de juiste maat en een gelijkende rubber hardheid in moet kunnen schatten (od je kan het zelf).
Hier een link van hetgeen ik ongeveer bedoel: http://www.technirub.nl/assortiment/tri ... _index.asp
Als je de weg vindt ben je voor minder dan 20 euro klaar.

Als het zonder die busjes zou moeten kan het ook maar moet je iets grotere en stuggere dempers kopen.
Mulder motoren zal best een vervanger kunnen leveren maar dan ben je naar schatting iets meer geld kwijt (15-20x..)

nb.
Ik zou wel serieus onderhoud gaan (laten) plegen aan deze natte en geoxideerde omgeving, ik voorspel je dat er nog veel meer problemen zullen komen..
Als je hulp nodig hebt (aan boord of op afstand) is dat mogelijk (dat kan helaas niet gratis).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: kapotte flexibele koppeling

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 12:27

Bericht door marksvrijheid » za 09 feb 2013, 10:36

beste Hans,
dank!! geweldig advies en ik ga het regelen en laat zeker weten hoe ik ben gevaren. Wbt de vochtige omgeving, het is een oud schip van eikenhout uit 1945 en helaas altijd nat, altijd water in de bilge. met spuitbussen verweer ik mij tegen vocht, voor zover dat lukt. deze winter is mijn boot ook niet uit het water geweest, ook niet bevoordelijk voor de vochthuishouding, maar soms gaat het zoals het gaat.
ik zal jullie forum promoten!
hartelijke groet
Mark
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: kapotte flexibele koppeling

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 12:28

Bericht door marksvrijheid » do 28 feb 2013, 11:20

inmiddels heb ik 5 nieuwe trillingsdempers ontvangen van CTV Nederland. volgende week tijd om in te bouwen. Hartelijk dank voor het goede advies!! hartelijke groet Mark
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten