Schroefas wordt te warm

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Schroefas wordt te warm

Berichtdoor Blue Ocean » 17 Mei 2020, 18:03

Eerst maar een foto:
Afbeelding

Dus zowel vet- als water gesmeerd.
De schroefas is na drie uur varen te warm om beet te houden (max. 3 seconden).
De as is met de hand zonder kracht met één hand te draaien.

Ik heb deze boot nog maar kort en weet dus niet of dit altijd al zo was en of het ‘normaal’ is.
Komend weekend zal ik voor het varen eerst wat vet bij persen. Maar de water-smering begrijp ik niet zo goed. Is dat ook bedoelt als koeling? En op de tweede foto is te zien dat de slang op een T-stuk zit. De tweede slang is ontluchting (?). Hoort dat zo? Blijft er dan wel waterdruk op de koker staan?

Afbeelding

Hoor graag van jullie,
Ed
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000

Re: Schroefas wordt te warm

Berichtdoor Popeye » 17 Mei 2020, 21:58

Gesmeerd met buitenwater via een waterschepje zie ik.
Heb ik ook gehad, vooral op ruw water. Dan werd er niet genoeg water aangezogen.
Op advies van Bonsink Zwartsluis is de slang toen aangesloten op de koelwaterleiding van de motor vlak voordat die de uitlaat in ging.
Nooit weer last gehad!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Schroefas wordt te warm

Berichtdoor Solita74 » 17 Mei 2020, 23:20

Ik zie dit voor het eerst in mijn vaartijd een terugslag klep in de uitlaatslang het idee is goed maar praktijk is anders !
Zwaanhals is beter
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Schroefas wordt te warm

Berichtdoor Pjoi » 18 Mei 2020, 00:24

Kan het zijn dat die afsluiter links dicht staat en er dus geen water richting de schroefas stroomt? Dacht dat in lijn open was.
Pjoi
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 10 Mei 2020, 18:52
ligplaats: Westeinderplassen
info: Super van Craft 1230 uit 1977

Re: Schroefas wordt te warm

Berichtdoor Kwokko » 18 Mei 2020, 11:34

Pjoi schreef:Kan het zijn dat die afsluiter links dicht staat en er dus geen water richting de schroefas stroomt? Dacht dat in lijn open was.

Helemaal open staat die niet.
Kraan hoort omhoog te staan.

Maar even een vraag.
Waar leid de andere slang naar toe?
Impellerpomp voor koelwater van de motor?

Zo ja,dan is het wel te verklaren.
Een zij-aansluiting krijgt altijd al minder aanvoer,en als op de andere er ook nog eens een pomp aan zit te zuigen,wordt het nog minder.
Maak hem zo als Popeye schrijft ,of maak er een eigen aanvoer punt voor plus pompje,want er zit geen flow in de aanvoer.

Volgens mij was dit niet standaard,maar is het een vetgesmeerde as geweest.
Er is een T-stuk op de inlaat van de bodem kraan gemaakt,en daar is de watergekoelde as op aangesloten.
Handig ,maar over de gevolgen is niet nagedacht.
Zo als het nu zit,kan het i.i.g. niet.
Veel te weinig aanvoer van koelwater,ook als dat nog gedeeld moet worden met andere zaken.
Kwokko
 

Re: Schroefas wordt te warm

Berichtdoor Blue Ocean » 18 Mei 2020, 20:57

Solita74 schreef:Ik zie dit voor het eerst in mijn vaartijd een terugslag klep in de uitlaatslang het idee is goed maar praktijk is anders !
Zwaanhals is beter

Nee, dat is van de bilgepomp :)
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000

Re: Schroefas wordt te warm

Berichtdoor Blue Ocean » 18 Mei 2020, 20:58

Pjoi schreef:Kan het zijn dat die afsluiter links dicht staat en er dus geen water richting de schroefas stroomt? Dacht dat in lijn open was.

Klopt, dit was na het varen. Dan doe ik de afsluiters in de motorruimte dicht.
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000

Re: Schroefas wordt te warm

Berichtdoor Blue Ocean » 18 Mei 2020, 21:13

Kwokko schreef:Helemaal open staat die niet.
Kraan hoort omhoog te staan.

Maar even een vraag.
Waar leid de andere slang naar toe?
Impellerpomp voor koelwater van de motor?

Zo ja,dan is het wel te verklaren.
Een zij-aansluiting krijgt altijd al minder aanvoer,en als op de andere er ook nog eens een pomp aan zit te zuigen,wordt het nog minder.
Maak hem zo als Popeye schrijft ,of maak er een eigen aanvoer punt voor plus pompje,want er zit geen flow in de aanvoer.

Volgens mij was dit niet standaard,maar is het een vetgesmeerde as geweest.
Er is een T-stuk op de inlaat van de bodem kraan gemaakt,en daar is de watergekoelde as op aangesloten.
Handig ,maar over de gevolgen is niet nagedacht.
Zo als het nu zit,kan het i.i.g. niet.
Veel te weinig aanvoer van koelwater,ook als dat nog gedeeld moet worden met andere zaken.


Dank voor het meedenken. De slang naar boven is een ontluchting die naar een huiddoorvoer net boven de waterlijn gaat. Ik ben niet zo goed in natuurkundige wetten, maar volgens mij kan er op deze manier niet veel waterdruk opgebouwd worden. Op de foto is de kraan inderdaad dicht; zit daar ook een beetje onhandig.

De impellorpomp voor opzuigen van koelwater zit achter twee wierpotten met elk eigen huiddoorvoer en afsluiter. Eentje BB en eentje SB. Staat hier dus helemaal los van.

Ik overweeg om de twee slang weg te halen en de aansluiting af te doppen. Zou dat effect hebben op de doorstroming van het water?
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000

Re: Schroefas wordt te warm

Berichtdoor Blue Ocean » 18 Mei 2020, 21:27

Popeye schreef:Gesmeerd met buitenwater via een waterschepje zie ik.
Heb ik ook gehad, vooral op ruw water. Dan werd er niet genoeg water aangezogen.
Op advies van Bonsink Zwartsluis is de slang toen aangesloten op de koelwaterleiding van de motor vlak voordat die de uitlaat in ging.
Nooit weer last gehad!

Groet, Jack.


Maar als dat water net uit de warmtewisselaar komt is dat toch al zo’n 70 à 80 graden?
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000

Re: Schroefas wordt te warm

Berichtdoor aadbloem » 18 Mei 2020, 21:48

Ik denk dat je inderdaad die ontluchting eens af moet doppen. Is niet echt nodig lijkt mij. Ik heb een vergelijkbaar systeem en alleen een slangetje van de waterschep naar de schroefas.
De waterschep staat tegen de stroom in, schept dus echt.
Afbeelding
Blue Ocean schreef:Maar als dat water net uit de warmtewisselaar komt is dat toch al zo’n 70 à 80 graden?

70 à 80 graden is wel erg heet, bijna kritisch al voor koeling. Het water uit mijn watergekoelde uitlaat komt nooit verder dan lauw.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: RuudM en 47 gasten