Morsehandel vasthouden bij lage toeren

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Morsehandel vasthouden bij lage toeren

Berichtdoor Pallieter » 07 Dec 2013, 12:13

Berichtdoor Pallieter » zo 10 feb 2013, 16:47

Ik heb een morsebediening van Vetus. Als ik van neutraal naar vooruit schakel is er niets aan de hand. Echter bij iets meer gas geven (toerental 700 tot 1000) moet ik de handel vasthouden, anders schiet hij terug naar het laagste toerental. Bij toerental 1000 of hoger is er niets aan de hand, en blijft de handel keurig zitten. In de achteruit zijn er geen problemen.

1.Nu heb ik wel een (op het oude forum?) gelezen dat dit niet te repareren is, en er niets anders opzit dan een nieuwe aan te schaffen. Klopt dit?

2. Ben ik gebonden aan Vetus (huidig model niet meer leverbaar), of kan ik voor een ander merk kiezen? Welk merk is goed? Ik heb een zijmontage model.

Alvast bedankt voor jullie input,
Cor
Klaverviervlet: geluk op het water!
Gebruikers-avatar
Pallieter
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 Jan 2012, 16:17
Woonplaats: Akkrum
ligplaats: Akkrum
info:

Re: Morsehandel vasthouden bij lage toeren

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 12:14

Bericht door eagle » zo 10 feb 2013, 21:44

Bijvoorbeeld: Teleflex B 80

Bij Allpa, art nr 065007 (handgreep voor motorboot)

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Morsehandel vasthouden bij lage toeren

Berichtdoor Wolf1 » 07 Dec 2013, 12:15

Bericht door Wolf1 » zo 10 feb 2013, 22:37

Beetje stom, te denken met een telepathisch forum te doen te hebben.
Ook ik weet niet wat er nu eerder was, het ei, of toch de kip ?
Maar misschien met wat informatie dat we verder komen !
Waar denk jij, komen de krachten vandaan, die de terug gaande beweging van het handle veroorzaken ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Morsehandel vasthouden bij lage toeren

Berichtdoor Pallieter » 07 Dec 2013, 12:15

Bericht door Pallieter » zo 10 feb 2013, 22:51

Sorry Wolf1, maar ik kan niet bedenken waar die krachten vandaan komen. Ben ook een echte amateur. Ik vind het alleen vreemd dat het alleen in de lage toeren vooruit voorkomt. Dacht dah het misschien aan de hendel kon liggen.
Maar wat moet ik eerst nog onderzoeken en melden voor je mij (eventueel) verder kan helpen?
Klaverviervlet: geluk op het water!
Gebruikers-avatar
Pallieter
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 Jan 2012, 16:17
Woonplaats: Akkrum
ligplaats: Akkrum
info:

Re: Morsehandel vasthouden bij lage toeren

Berichtdoor Wolf1 » 07 Dec 2013, 12:15

Bericht door Wolf1 » zo 10 feb 2013, 23:02

Ik ook niet maar als je nu stationair vaart en je maakt de kabel los aan de brandstof pomp, zal de motor het zelfde toerental blijven draaien !
Als je nu het handel aan de pomp met de hand bediend zal er een kracht overwonnen moeten worden, waar komt die vandaan ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Morsehandel vasthouden bij lage toeren

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 12:16

Bericht door vuuren1 » ma 11 feb 2013, 01:32

Pallieter schreef:
Ik heb een morsebediening van Vetus. Als ik van neutraal naar vooruit schakel is er niets aan de hand. Echter bij iets meer gas geven (toerental 700 tot 1000) moet ik de handel vasthouden, anders schiet hij terug naar het laagste toerental. Bij toerental 1000 of hoger is er niets aan de hand, en blijft de handel keurig zitten. In de achteruit zijn er geen problemen.

1.Nu heb ik wel een (op het oude forum?) gelezen dat dit niet te repareren is, en er niets anders opzit dan een nieuwe aan te schaffen. Klopt dit?

2. Ben ik gebonden aan Vetus (huidig model niet meer leverbaar), of kan ik voor een ander merk kiezen? Welk merk is goed? Ik heb een zijmontage model.

Alvast bedankt voor jullie input,
Cor




Dat is een spelletje tussen hendel en de veer van de motor-regulateur.
Daarom zijn (ook Vetus) hendels vaak voorzien van een imbusboutje om de weerstand in te kunnen stellen (een soort van instelbare rem).

Dat is overigens een extra luxe om bepaalde onvolkomenheden in de afstellingen te compenseren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Morsehandel vasthouden bij lage toeren

Berichtdoor Pallieter » 07 Dec 2013, 12:16

Bericht door Pallieter » ma 11 feb 2013, 09:48

@Wolf1 en Vuuren1: OK, ik zal de winter even afwachten en daarna jullie suggesties volgen.
Klaverviervlet: geluk op het water!
Gebruikers-avatar
Pallieter
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 Jan 2012, 16:17
Woonplaats: Akkrum
ligplaats: Akkrum
info:

Re: Morsehandel vasthouden bij lage toeren

Berichtdoor broekie » 07 Dec 2013, 12:17

Bericht door broekie » ma 11 feb 2013, 10:05

Kijk inderdaad eens of er een mogelijkheid in de handle zit om de beweging vaster te zetten. Bij mij kan dat namelijk wel. (Volvo)
Zoek naar een schroef die bv een klem in het mechanisme vaster of losser zet.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Morsehandel vasthouden bij lage toeren

Berichtdoor Popeye » 07 Dec 2013, 12:17

Bericht door Popeye » ma 11 feb 2013, 10:56

Ik heb dat ook, maar is dat niet normaal? Hij schiet dan terug naar de stand van het stationaire toerental wanneer je daar te dicht bij zit.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Morsehandel vasthouden bij lage toeren

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 12:18

Bericht door vuuren1 » ma 11 feb 2013, 22:00

Popeye schreef:
Ik heb dat ook, maar is dat niet normaal? Hij schiet dan terug naar de stand van het stationaire toerental wanneer je daar te dicht bij zit.

Groet, Jack.



@Jack en Cor,

De regulateur (de -gasbediening-) wat terugstellen lost het ook op. Er zit een kogeltje met een veer in en in die stand schiet het hendel terug.
Bij meer hendeluitslag en minder gasgeven aan de motor is dat over.

Daarbij is de eventuele rem er voor om teveel veerkracht van de regulateur te remmen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten