Morsehandel vasthouden bij lage toeren

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Morsehandel vasthouden bij lage toeren

Berichtdoor Pallieter » 07 Dec 2013, 12:18

Bericht door Pallieter » di 12 feb 2013, 11:53

Hans, dat is een duidelijk advies, dank je.
Misschien een domme vraag, maar maakt het wat uit of de motor wel of niet loopt bij het testen/afstellen? Uit mijn vraag lees je wel dat ik weinig ervaring heb met zelf aan de motor te prutsen ;)
Klaverviervlet: geluk op het water!
Gebruikers-avatar
Pallieter
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 Jan 2012, 16:17
Woonplaats: Akkrum
ligplaats: Akkrum
info:

Re: Morsehandel vasthouden bij lage toeren

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 12:19

Bericht door eagle » di 12 feb 2013, 14:21

Waarschuwing!

Het werken aan, en afstellen van morsekabelsystemen vereist inzicht en ervaring.
Bij fouten is er niet alleen kans op schade aan de voortstuwing, maar ook voor onverwachts niet meer kunnen manoevreren....

(Overigens met alle respect voor de advieseurs in dit draadje; opmerking is bedoeld voor "De Lezer").

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Morsehandel vasthouden bij lage toeren

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 12:21

Bericht door vuuren1 » di 12 feb 2013, 22:57

Pallieter schreef:
Hans, dat is een duidelijk advies, dank je.
Misschien een domme vraag, maar maakt het wat uit of de motor wel of niet loopt bij het testen/afstellen? Uit mijn vraag lees je wel dat ik weinig ervaring heb met zelf aan de motor te prutsen ;)




Als je niet weet hoe het precies werkt dan heeft Eagle een juiste en vooral erg nuttige reactie geplaatst.

Ik zal het proberen duidelijk te maken:
Teveel terugstellen van de -gas-kabel kan resulteren in het niet meer naar neutraal kunnen schakelen (zoiets doe je en test je nauwgezet met stilstaande motor).
Per ongeluk de andere kant op stellen (strakker zetten) is ook niet goed omdat de keerkoppeling dan a.g.v. een te hoog toerental kan beschadigen (maar dat hoor of zie je meteen aan het te hoge toerental na het starten).
En als je aan de verkeerde kabel (van de keerkoppeling) gaat stellen merk je mogelijk niks maar gaat de keerkoppeling op termijn stuk of schakelt niet meer betrouwbaar.

Het kan zelfs levensgevaarlijk worden als de keerkoppeling toch net in de vooruit blijft staan terwijl de handel in de vrijstand staat en de boot toch vooruit blijft varen.
In een praktijkgeval heb ik gelezen dat de schipper vanuit de salon met schuifdeuren de boot wilde afhouden en onthoofd werd door de schuifdeur die werd dichtgeduwd door een geraakt schip.

Je zegt gelukkig zelf dat je er weinig ervaring mee hebt , dan doen we er een -bijsluiter- bij.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Morsehandel vasthouden bij lage toeren

Berichtdoor Popeye » 07 Dec 2013, 12:21

Bericht door Popeye » wo 13 feb 2013, 09:28

eagle schreef:
Waarschuwing!

Het werken aan, en afstellen van morsekabelsystemen vereist inzicht en ervaring.
Bij fouten is er niet alleen kans op schade aan de voortstuwing, maar ook voor onverwachts niet meer kunnen manoevreren....




(Overigens met alle respect voor de advieseurs in dit draadje; opmerking is bedoeld voor "De Lezer").

Gr, Eagle




Ik ervaar het niet echt als een probleem, dus ik laat het mooi zo.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Morsehandel vasthouden bij lage toeren

Berichtdoor Pallieter » 07 Dec 2013, 12:22

Bericht door Pallieter » wo 13 feb 2013, 15:36

Een echt probleem is het voor mij ook niet, alleen soms wel eens lastig. Gezien de "waarschuwing", laat er er in het voorjaar de monteur wel eens naar kijken. Het is me in ieder geval duidelijk geworden dat ik niet meteen aan een nieuw exemplaar hoef te denken.
Bedankt voor al het meedenken.
Klaverviervlet: geluk op het water!
Gebruikers-avatar
Pallieter
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 Jan 2012, 16:17
Woonplaats: Akkrum
ligplaats: Akkrum
info:

Re: Morsehandel vasthouden bij lage toeren

Berichtdoor MARC33 » 07 Dec 2013, 12:22

Bericht door MARC33 » wo 13 feb 2013, 19:55

speling mag er altijd wat zijn .
Ik heb liever speling dan geen speling .
zo schakel je volgens mij correcter als in .
waneer je bij weinig gas geven terug valt naar neutraal is het toch simpel om iets meer speing op het gasbevel te geven zodat je voorbij dat bepaalde punt zijt . je moet de hendel wat verder verplaatsen voorbij dat bepaalde punt .
Volgens mij kwestie van wat af te stellen ,draaiende of niet draaiende motor .
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten