Bericht door vuuren1 » di 12 feb 2013, 22:57
Pallieter schreef:
Hans, dat is een duidelijk advies, dank je.
Misschien een domme vraag, maar maakt het wat uit of de motor wel of niet loopt bij het testen/afstellen? Uit mijn vraag lees je wel dat ik weinig ervaring heb met zelf aan de motor te prutsen
Als je niet weet hoe het precies werkt dan heeft Eagle een juiste en vooral erg nuttige reactie geplaatst.
Ik zal het proberen duidelijk te maken:
Teveel terugstellen van de -gas-kabel kan resulteren in het niet meer naar neutraal kunnen schakelen (zoiets doe je en test je nauwgezet met stilstaande motor).
Per ongeluk de andere kant op stellen (strakker zetten) is ook niet goed omdat de keerkoppeling dan a.g.v. een te hoog toerental kan beschadigen (maar dat hoor of zie je meteen aan het te hoge toerental na het starten).
En als je aan de verkeerde kabel (van de keerkoppeling) gaat stellen merk je mogelijk niks maar gaat de keerkoppeling op termijn stuk of schakelt niet meer betrouwbaar.
Het kan zelfs levensgevaarlijk worden als de keerkoppeling toch net in de vooruit blijft staan terwijl de handel in de vrijstand staat en de boot toch vooruit blijft varen.
In een praktijkgeval heb ik gelezen dat de schipper vanuit de salon met schuifdeuren de boot wilde afhouden en onthoofd werd door de schuifdeur die werd dichtgeduwd door een geraakt schip.
Je zegt gelukkig zelf dat je er weinig ervaring mee hebt , dan doen we er een -bijsluiter- bij.