huis keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: huis keerkoppeling

Berichtdoor boefje » 06 Jan 2012, 15:04

Vroeger had ik een oude skoda 120 l deze had een dubbele carburator en daar was op het motorblok een steun afgebroken.
toen heeft mijn zwager het gelijmd met ijzerlijm, dit was bevestigd op de kop van het motorblok(van gietijzer) dat zat er nog op toen ik de wagen na 13 jaar weg deed en is geplakt met 4jaar oude auto dus het zat al negen jaar.
Groetjes boefje
boefje
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 18:30
ligplaats:
info:

Re: huis keerkoppeling

Berichtdoor vuuren1 » 07 Jan 2012, 21:51

Plakken van scheuren zal niet meevallen en hangt af van meerdere factoren.
Hardsolderen wil ook wel eens lukken, mits het toevoegmateriaal de ruimte krijgt om het hele scheuroppervlak (onder de juiste temperatuur) te bereiken.
Plaatselijk heetstoken is funest voor gietijzer, dus zal het onder deel in de oven moeten.

Het is een vak apart en lang niet altijd succesvol.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: huis keerkoppeling

Berichtdoor peter » 23 Feb 2012, 14:58

Hallo. Ik heb het zelfde aan de hand gehad op mijn keerkoppeling ( paragon) . Een scheurtje in het huis tussen twee tapgaten. Ik heb deze in "v" uitgefreesd met een Dremel en terug opgelast met zilver. Het houdt nu toch al enkele jaren, gelukkig, anders was het een nieuwe keerkoppeling.
peter
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 23 Feb 2012, 14:47
ligplaats:
info:

Re: huis keerkoppeling

Berichtdoor Klaas » 23 Feb 2012, 20:02

oke, dat is het proberen waard. ik kan nu weer draaien de bank is vrij dus nu kan ik de bussen opnieuw draaien en de as namaken.
en dan het huis weer repareren.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: huis keerkoppeling

Berichtdoor e.zewuster » 23 Feb 2012, 22:00

Hallo mensen,

Het lassen van gietijzer is wel mogelijk mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.

1) de scheur goed uitslijpen
2) het te lassen stuk goed voorverwarmen, dus niet plaatselijk maar ruim eromheen om scheuren als gevolg van krimp te voorkomen.
3) neem een electrode die geschikt is voor gietijzer, dus een electrode met een hoog mangaangehalte
4) na het lassen langzaam laten afkoelen, indien het koelen te snel gaat zullen er weer scheuren ontstaan. Dit kan door de achterzijde van de scheur vooraf in te pakken in fijn droog zand en de bovenkant voorzichtig direct na het lassen na te blijven verwarmen met een soldeerbrander en de afstand van brander tot het werkstuk heel langzaam groter laten worden (kan wel 30 minuten duren afhankelijk van de materiaaldikte).
succes

groet uit het hoge noorden,

Bert
e.zewuster
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 13:02
ligplaats:
info:

Re: huis keerkoppeling

Berichtdoor christer1nl » 23 Feb 2012, 22:24

We hebben een vergelijkbaar probleem gehad met de keerkoppeling van onze sleper. Huis van de koppeling helemaal door midden. Is een jaar of 4 geleden gelast en doet het nog steeds prima. Wel hou je in je achterhoofd steeds het idee "wanneer gebeurt het weer?"
Ook hebben we een keer een gat in het carterpan gehad. Dit is toen gerepareerd door gespecialiseerd bedrijf met Belzona. Een goedje waarmee vanalles te repareren is. O.a. worden daar ook ingevreten schroefassen mee opgespoten.
De reparatie van het carterpan is goed gelukt. Her schip is inmiddels niet meer in ons bezit, maar demotor draait vast nog vrolijk rond!
christer1nl
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 22 Feb 2012, 23:16
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten