Bericht door petero » wo 30 jan 2013, 12:48
Ik heb een 10 meter vlet gekocht die ik (vooral zelf) aan het opknappen ben en ben nu bij hermotisering beland.
Oude motoropstelling: BMC Commander (ong 50 pk) met Velvet KK met SKF stuwdruklager en homokineet.
Deze zal worden vervangen voor een Volvo Penta van 40 PK uit 2006 met mechanische KK met red 1:2,14. De schroef zal waarschijnlijk drieblad 20 x 8 worden (of wellicht vierblads). Omdat de vlet zo'n 9 ton weegt hoop ik dat de 40 PK volstaat. Een zwaardere motor (nieuw) van 60 pk+ met hydr KK heeft mijn voorkeur maar dat laat mijn budget niet toe. Ik ga het dus gewoon proberen.
Voor wat de aandrijflijn betreft heb ik een vraag. Ik heb in andere berichten gelezen dat schakelen met een mechanische koppeling in combinatie met homokineet kan leiden tot heftige "inschakelklappen" van de koppeling (...); sommigen adviseren daarom een bullflex oid ivm extra rubber demping ipv een homokineet. Ik vroeg mij af of er iemand ervaring heeft met het aanbrengen van een (zelfgefabriceerde) rubberen tussenflens (in mijn geval zou dat rubber komen tussen de KK en de adapterflens, aan de adapterflens zit vervolgens de homokineet bevestigd). Je zou verwachten dat dit rubber (mits voldoende dik, stel 2 of 3 cm) een positieve bijdrage zou kunnen leveren aan het verminderen van trillingen en inschakelknallen in combinatie met homkineet. Iemand gedachten hierover?