petero schreef:
Vandaag weer even naar de boot kunnen gaan. Nu de schroefas goed bekeken. Het blijkt dat de schroefas is aangetast door roest en flink is ingesleten ter hoogte van het buitgengland. Ik sprak met de "werfman". Deze vertelde mij dat vervanging door een stalen as (40 mm, 2,5 meter, vet) ook een goede oplossing is en veel minder duur dan een RVS exemplaar. Is gewoon staal een (redelijk) goed(koper)alternatief of ben ik dan zeer binnenkort weer aan een nieuwe as toe?
Als een stalen schroefas is gecorrodeerd is, is er meestal sprake van elektrolyse, ofwel geen of onvoldoende kathodische bescherming (anodes onder de boot).
Een goede stalen schroefas wordt gemaakt van assenstaal en daarnaast heb je ook assenstaal met een oppervlakteharding, dat is -echt- assenstaal.
Een goede stalen schroefas kan minimaal 50 jaar mee (in een jachtje).
Met de juiste anodes onder de boot is staal prima als schroefas toe te passen.
Als de as bij het buitenlager is ingesleten zal het buitenlager (ook) wel versleten zijn. Een bronzen glijlager is zachter dan het asmateriaal en zal eerder verslijten dan de as.
Voorbeeld: Na 20 jaar moet er een nieuw bronzen buitenlager in en de schroefas mankeert normaal gesproken nog niks.
(e.e.a. is uiteraard ook afhankelijk van het smeergedrag van de schipper)
Je schrijft 40 mm en dat is nogal dik voor 40 pk en heb je wel wat corrosie-reserve..