hermotorisering - aandrijflijn

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: hermotorisering - aandrijflijn

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 11:56

Bericht door vuuren1 » wo 06 feb 2013, 22:43

petero schreef:
Vandaag weer even naar de boot kunnen gaan. Nu de schroefas goed bekeken. Het blijkt dat de schroefas is aangetast door roest en flink is ingesleten ter hoogte van het buitgengland. Ik sprak met de "werfman". Deze vertelde mij dat vervanging door een stalen as (40 mm, 2,5 meter, vet) ook een goede oplossing is en veel minder duur dan een RVS exemplaar. Is gewoon staal een (redelijk) goed(koper)alternatief of ben ik dan zeer binnenkort weer aan een nieuwe as toe?



Als een stalen schroefas is gecorrodeerd is, is er meestal sprake van elektrolyse, ofwel geen of onvoldoende kathodische bescherming (anodes onder de boot).
Een goede stalen schroefas wordt gemaakt van assenstaal en daarnaast heb je ook assenstaal met een oppervlakteharding, dat is -echt- assenstaal.

Een goede stalen schroefas kan minimaal 50 jaar mee (in een jachtje).
Met de juiste anodes onder de boot is staal prima als schroefas toe te passen.

Als de as bij het buitenlager is ingesleten zal het buitenlager (ook) wel versleten zijn. Een bronzen glijlager is zachter dan het asmateriaal en zal eerder verslijten dan de as.
Voorbeeld: Na 20 jaar moet er een nieuw bronzen buitenlager in en de schroefas mankeert normaal gesproken nog niks.
(e.e.a. is uiteraard ook afhankelijk van het smeergedrag van de schipper)

Je schrijft 40 mm en dat is nogal dik voor 40 pk en heb je wel wat corrosie-reserve..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: hermotorisering - aandrijflijn

Berichtdoor henkvd » 07 Dec 2013, 11:56

Bericht door petero » wo 06 feb 2013, 23:09

Dat is goed om te horen, er zijn nog genoeg andere items op en rond het schip om de centjes aan uit te geven.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: hermotorisering - aandrijflijn

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 11:57

Bericht door vuuren1 » wo 06 feb 2013, 23:22

petero schreef:
Dat is goed om te horen, er zijn nog genoeg andere items op en rond het schip om de centjes aan uit te geven.





Los van de minder dure schroefas lees ik dat je slijtage hebt opgemerkt en het schip mogelijk slecht of onvoldoende kathodisch beschermt is.
Dan moet je toch minimaal aan een vers buitenlager en een aantal anodes die bij het schip en het vaargebied passen.

Als een as (40 mm en slechts 40 pk) niet te veel met putjes is ingeroest zal ie niet meteen afbreken, maar iedere scherpe kant in staal kan leiden tot een potentiele scheur.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: hermotorisering - aandrijflijn

Berichtdoor henkvd » 07 Dec 2013, 11:57

Bericht door petero » wo 06 feb 2013, 23:51

Nieuw buitenlager ligt idd klaar. Ik zal ook zorgen voor goede anodische bescherming. Ik maak me met de 40 mm geen zorgen om het breken van de as (zo erg is de as niet verroest) maar vervanging is nodig omdat de as teveel is "ingelopen" op plaats lager.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: hermotorisering - aandrijflijn

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 11:57

Bericht door vuuren1 » do 07 feb 2013, 02:20

Dan is het mogelijk een goedkope as geweest en waarschijnlijk van staal FE-370.
(of er is veel te weinig doorgesmeerd)
Bij onvoldoende vet gaat alles versneld achteruit.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: hermotorisering - aandrijflijn

Berichtdoor henkvd » 07 Dec 2013, 11:58

Bericht door petero » zo 10 feb 2013, 11:26

Nou de as is er uit. Er zat werkelijk geen spatje vet meer op en fink verroest (dat verklaarde wel waarom alles zo stroef draaide) dus fijn dat deze wordt vervangen. Naast nieuwe as komt er ook een nieuw buitenlager op. De oude lager is een "heavy duty" buitenlager met zo'n lange bus erop waarin de as draait. Is het aan te raden weer een heavy duty te plaatsen of zou een gewone ("met helft kortere bus") ook volstaan met mijn kleine motortje (op de werf ligt al een gewone 40 mm buitengland en een heavy duty zou besteld moeten worden). De afstand van de as tussen de glands is ongeveer 3 meter. Totaal aslengte 3,5 meter.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: hermotorisering - aandrijflijn

Berichtdoor Wolf1 » 07 Dec 2013, 11:58

Bericht door Wolf1 » zo 10 feb 2013, 17:02

Vrije lengte tussen de lagers 3000mm met een diameter van 40mm gaat prima als het toerental maar niet boven de 400 omw/min komt !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: hermotorisering - aandrijflijn

Berichtdoor henkvd » 07 Dec 2013, 11:59

Bericht door petero » zo 10 feb 2013, 21:17

Het (max) toerental licht zeker hoger met de niuewe motor en koppeling (3200 toeren bij 1:2,14 = 1500). Ik zit me te bedenken dat mijn inschatting van de afstand tussen de glands weleens onjuist kan zijn (en korter is). Morgen ga ik precies meten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: hermotorisering - aandrijflijn

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 11:59

Bericht door vuuren1 » ma 11 feb 2013, 00:29

Wolf heeft een punt omdat een lange as met te weinig ondersteuning gaat slingeren en de lagers uit zullen lopen.

Verder is een Heavy Duty lager geen garantie voor een veel langere levensduur als ik lees dat je geen vet tegen komt...
Als een glijlager weinig of geen vet krijgt zal de levensduur erg kort zijn.

Ofwel, koop een S Klasse Mercedes van een paar ton, tap de motorolie af en binnen 5 minuten na de start is de motor overleden...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: hermotorisering - aandrijflijn

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Dec 2013, 12:00

Bericht door Jan Huibers » ma 11 feb 2013, 00:56

vuuren1 schreef:
Ofwel, koop een S Klasse Mercedes van een paar ton, tap de motorolie af en binnen 5 minuten na de start is de motor overleden...




Goed plan!!!!! :D alleen in het geval van de atmosferische V8 vindt ik het lichtelijk zonde want die heeft wel een mooi geluid... :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten