hermotorisering - aandrijflijn

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

hermotorisering - aandrijflijn

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 01:37

Bericht door petero » wo 30 jan 2013, 12:48

Ik heb een 10 meter vlet gekocht die ik (vooral zelf) aan het opknappen ben en ben nu bij hermotisering beland.
Oude motoropstelling: BMC Commander (ong 50 pk) met Velvet KK met SKF stuwdruklager en homokineet.
Deze zal worden vervangen voor een Volvo Penta van 40 PK uit 2006 met mechanische KK met red 1:2,14. De schroef zal waarschijnlijk drieblad 20 x 8 worden (of wellicht vierblads). Omdat de vlet zo'n 9 ton weegt hoop ik dat de 40 PK volstaat. Een zwaardere motor (nieuw) van 60 pk+ met hydr KK heeft mijn voorkeur maar dat laat mijn budget niet toe. Ik ga het dus gewoon proberen.

Voor wat de aandrijflijn betreft heb ik een vraag. Ik heb in andere berichten gelezen dat schakelen met een mechanische koppeling in combinatie met homokineet kan leiden tot heftige "inschakelklappen" van de koppeling (...); sommigen adviseren daarom een bullflex oid ivm extra rubber demping ipv een homokineet. Ik vroeg mij af of er iemand ervaring heeft met het aanbrengen van een (zelfgefabriceerde) rubberen tussenflens (in mijn geval zou dat rubber komen tussen de KK en de adapterflens, aan de adapterflens zit vervolgens de homokineet bevestigd). Je zou verwachten dat dit rubber (mits voldoende dik, stel 2 of 3 cm) een positieve bijdrage zou kunnen leveren aan het verminderen van trillingen en inschakelknallen in combinatie met homkineet. Iemand gedachten hierover?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: hermotorisering - aandrijflijn

Berichtdoor MARC33 » 07 Dec 2013, 01:38

Bericht door MARC33 » wo 30 jan 2013, 13:22

Hoi petero,
ik heb dezelfde denkpiste ( had /kan nog ) als u .
Ze bestaan ( die schijven ) .Er zijn nu zelfs nog meer van die tussenschijven van andere merken op de markt .
Ik moet even naar de adressen zoeken maar ben die tegen gekomen in Dusseldorf .( ik zoek en geef ze u door )
Ik heb die vraag hier ook al een keer aangehaald met verschillende reacties.
U spreekt van een SKF lager . ? 2 rollagers met inbusbouten die de as op zijn plaats houden met vetgesmeerd ?
Foto aub .
Wil deze aandrijving vergelijken met de mijne .
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: hermotorisering - aandrijflijn

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 01:38

Bericht door petero » wo 30 jan 2013, 13:59
Afbeelding
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: hermotorisering - aandrijflijn

Berichtdoor MARC33 » 07 Dec 2013, 01:39

Bericht door MARC33 » wo 30 jan 2013, 15:00

Hoi Petero,
Serieus beest .
Hoe dik is de as ?
waar zit uw cardan koppeling ?
Firma Allpa te nijmegen heeft zo een schijven in 2 verschillende maten . In cataloog ter hoogte van de assen en aandrijvingen en koppelingen .
Mvg
Marc
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: hermotorisering - aandrijflijn

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 01:39

Bericht door vuuren1 » wo 30 jan 2013, 22:16

40 pk, een 2.14 reductie en dan een 20 x 8 schroef? Lijkt mij veel te zwaar.
Als het en 3000 rpm diesel is dan is 15x10 inch redelijk gangbaar.
9 Ton gaat wel met 40 pk maar beter zou een 3:1 reductie met een grotere schroef zijn, dat geeft meer rendement.

Die schijfjes van Allps zijn zeer simpel en hebben lang niet de souplesse van een Centa type-M koppeling, dat is iets wat je niet eens met elkaar mag vergelijken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: hermotorisering - aandrijflijn

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 01:42

door petero » wo 30 jan 2013, 23:47

Dank voor jullie reacties. T.a.v. de schroef dacht ik zelf ook aan een kleinere (ook nav berekeningsprogramma internet) maar de schroef leverancier adviseerde een grotere schroef te nemen (liefst ook vierblads) en dus met minder spoed (20 x 8 ). Motortoeren max 3200.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: hermotorisering - aandrijflijn

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 11:34

Bericht door vuuren1 » do 31 jan 2013, 00:28

petero schreef:
Dank voor jullie reacties. T.a.v. de schroef dacht ik zelf ook aan een kleinere (ook nav berekeningsprogramma internet) maar de schroef leverancier adviseerde een grotere schroef te nemen (liefst ook vierblads) en dus met minder spoed (20 x 8 ). Motortoeren max 3200.




Een drie blad schroef is beter dan vier t.a.v. het rendement (in dit geval is dat qua stoorfrequenties verantwoord en met 2.14 reductie ook als normaal gebruikelijk toegepast).

20x8 en ook nog een vier blad schroef en dat lijkt mij niet te kloppen.
(Uit ervaring; De exacte berekeningen laten we door een leverancier uitvoeren die er echt verstand van heeft)

Welke leverancier heeft je dit schroefadvies gegeven?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: hermotorisering - aandrijflijn

Berichtdoor henkvd » 07 Dec 2013, 11:37

Bericht door petero » do 31 jan 2013, 00:58

Ik zal je in een privebericht naam en toenaam sturen. Ken je wellicht nog een leverancier waar je goede ervaringen mee hebt?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: hermotorisering - aandrijflijn

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 11:38

Bericht door vuuren1 » do 31 jan 2013, 01:14

petero schreef:Ik zal je in een privebericht naam en toenaam sturen. Ken je wellicht nog een leverancier waar je goede ervaringen mee hebt?



Hij biedt je in eerste instantie geen specifieke schroef aan maar een (goedkope) gebruikte schroef die hij later kan aanpassen. Een erg goedkope optie die niet optimaal is.
Kennelijk heb je daar een vraag gesteld om een schroef te bekomen die eigenlijk weinig mag gaan kosten.

Dat is een ander verhaal dan je eerder hebt neergezet, daar blijkt dat niet uit.

Een passende schroef kost minimaal 3x meer.
In dit geval snap ik de aanbieding van je leverancier wel en heb ik verder geen betere leveranciers voor je.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: hermotorisering - aandrijflijn

Berichtdoor henkvd » 07 Dec 2013, 11:39

Berichtdoor petero » do 31 jan 2013, 09:42

vuuren1 schreef:
Dat is een ander verhaal dan je eerder hebt neergezet, daar blijkt dat niet uit.




Dit is niet juist! Ik ben daar langsgegaan en ter plekke zijn de gegevens ingevoerd in de computer, waar ik naast stond. Vervolgens werd mij ook gevraagd naar de diameter van de huidge schoef en omdat die groot is zou ook nu`volgens de leverancier een grotere diameter zijn aan te raden. Nadat de diamter in het programma was vergroot kwam hier uiteindelijk een aan te bevelen maat uit van zoals gezegd 20 x 8. Er werd een 4 blads aangeraden omdat dat beter zou zijn bij manouvreren en noodstop. De prijs van een vierblads schroef van 20 x 8 op 40 mm as zou 580 ex btw zijn, als ik mij goed herinner. Toen uit mijn reactie bleek dat ik dat een flink bedrag vond (ik was niet bekend met prijzen van schroeven) stelde hij voor in zijn voorraad te kijken of hij nog een gebruikt exemplaar had. Kortom het schroefadvies als zodanig is nooit
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten