Pagina 1 van 3

Water onder de motor

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2020, 17:53
door Hooveld960
De laatste maanden van het vorig seizoen merkte ik al dat het nat was onder de motor.
Het was een beetje zwartig, maar ook weer niet zo zwart dat het olie was.
Dit vaarseizoen onder de motor goed droog gemaakt.
Na zo'n vijf uur varen staat er een plasje water onder de motor van zo'n 300-500 ml (geschat).
Ik heb het met wat stukken keukenrolpapier om stukje hout gebonden eruit "gezogen". Omdat ik er niet zo makkelijk bij kan.
Het is geen olie, het is ook geen diesel en ook geen koelvloeistof. Het kan dus volgens mij niets anders als water zijn.
En dat kan dan volgens mij alleen maar het buitenwater zijn wat aangezogen wordt voor de koeling van de dieselmotor.
Ergens lekt er dus iets.
Klopt mijn diagnose? En zo ja welk probleem heb ik dan?

Re: Water onder de motor

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2020, 18:14
door redmiller
Niwt lollig bedoeld, maar het komt niet langs de gland?

Re: Water onder de motor

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2020, 18:29
door aquanaut
Lekke seal van je buitenwaterpomp?
Druppels komen uit het gaatje in het pomphuis.
Dit gaatje of opening zit achter het impellerhuis op de steun waardoor de aandrijfas loopt.

Aquanaut

Re: Water onder de motor

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2020, 18:38
door Marie Christina
Ik kijk heel erg met je mee.
Heb exact hetzelfde.
Bij mij lijkt het water met diesel.

Vorig jaar veel last van gehad.
Toen opeens hield het op.
En zaterdag na een uurtje of 3 varen opeens weer een plas eronder.
Litertje wel, denk ik.

Maar....
Nerrugus sporen.
Niet aan de motor, niet bij de schroefasdoorvoer, niet bij het dieselfilter, niet bij het koelwater reservoir.
Knettergek word ik er van.

Dus een zeer toegewijd volger, hier.
Ben benieuwd naar de ideeën.

Re: Water onder de motor

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2020, 18:54
door heuvels
Geen drinkwater??
Regenwater kan haast niet deze tijd.

Tip:
Ik gooi wel eens een paar goedkope wc rollen onder in de bilge. Zuigen zich vol en je vist ze er zo weer uit...

Re: Water onder de motor

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2020, 18:56
door Mopolcamper
Waarschijnlijk heeft aquanaut gelijk.
Meeste motoren hebben een opgebouwde koelwaterpomp waarmee de warmtewisselaar wordt gekoeld.
Daarbij zijn 2 dichtingen dmv. simmeringen, water en motorolie.
Remedie: Pomp losnemen, impeller er uit, asje met een hamertje uittikken, simmeringen vervangen, asje terugplaatsen impeller er weer in en het geheel terugplaatsen.
Klaar!,
Simmeringen slijten snel wanneer er gevaren wordt door ondiep, modderig water.

Re: Water onder de motor

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2020, 19:01
door Marie Christina
Ongetwijfeld dat die dingen snel slijten, maar ik denk dat het met een gesloten systeem wel meevalt?
Hoewel ze ook zonder buitenwater er bij mij ook al een mooi poosje in zitten. (geen idee hoe lang: jaren.)
Ik zal eens kijken.

Re: Water onder de motor

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2020, 19:02
door Marie Christina
heuvels schreef:Geen drinkwater??
Regenwater kan haast niet deze tijd.

Tip:
Ik gooi wel eens een paar goedkope wc rollen onder in de bilge. Zuigen zich vol en je vist ze er zo weer uit...

Drinkwater sluit ik uit, dan zou ik het ook moeten hebben als ik stillig.

Re: Water onder de motor

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2020, 19:16
door pascall
Heb laatst een zelfde probleem gehad, een voordeel, ik wist dat het koelvloeistof was.
Toch mijn het lazarus gezocht, motor aftasten, niets, ene keer wel een paar druppels dan weer niet.
Uiteindelijk systematisch keukenrol velletjes gelegd en tussen de leidingen/motor gepropt tot dat deze lijden naar de boosdoener, een slangenklem die wat aangedraaid moest worden.
Zo kan je ook te werk gaan bij de koelwaterpomp, zoals Aquanaut zegt, dan weet gelijk waar het euvel zit.

Mvg,

Pascal.

Re: Water onder de motor

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2020, 19:23
door Oeverloos
Check de balg in het drukvat van je waterleiding op voldoende druk. Kan uitgedroogd zijn. Soms heeft de balg dan geen luchtdruk meer en wordt door de warmte van het motor of element via de boiler de druk in je waterleidingsysteem te hoog. Het overdruk ventiel op de boiler gaat druppelen of een slangenklemmetje.
Check ook eens de slang van de sifon op de uitlaat. Kan een klepje hebben. Dat moet wel werken. Soms geen klepje maar straaltje naar buiten.

Mvrg.

Oeverloos