dynamo aansluitingen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: dynamo aansluitingen

Berichtdoor broekie » 07 Dec 2013, 01:32

Bericht door broekie » zo 10 feb 2013, 08:15
De dynamo heeft een dikke draad als uitgang en die zal de laadstroom zijn.
Hij is oud en verdwijnt in een bundel.
Ik vemoed naar de oude accuschakelaar. Deze zal op een mosfet accuscheider moeten komen.

Verder een rode en een gele draad komen eruit.
Die moet ik nog natrekken.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: dynamo aansluitingen

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 01:33

Bericht door vuuren1 » zo 10 feb 2013, 23:43

Ik denk dat je de bundels los moet maken anders blijven er alsmaar onduidelijkheden.
Dan 1 voor 1 draden vervangen en verder kom je al doende meteen onderdelen tegen die mogelijk aandacht behoeven.

Dat vervangen kan zo nodig gefaseerd gebeuren.
Met half werk kom je er niet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: dynamo aansluitingen

Berichtdoor Wolf1 » 07 Dec 2013, 01:34

Bericht door Wolf1 » ma 11 feb 2013, 08:54

broekie schreef: het is een heel lastig verhaal.
Eigenlijk wil je het goed doen, maar er is geen beginnen aan.
Dus het wordt waar nodig opknappen.

Gisteren weer bezig geweest en dat resulteerde in de defecte laders die ik eruit heb gehaald.

Het relais is functieloos als relais.
De dikke groene gaat naar de min van een accu. Wat als vreemd is.
De rode gaat in de bundel, die moet ik nog natrekken.
Onder iedere bevestigingsschroef zit ook een draad.
Kan zijn dat het een masse punt is geworden, wel een vreemde.
Plus spoel relais is niet bekabeld en ook de andere kant van de groene kabel niet.
Ik sloop hem nog niet weg voordat ik weet of het helemaal geen functie heeft.

Een deel bedrading is vernieuwd, dat ga ik behouden en verder alle echt slechte stukken vervangen.
Het blijft vaak tobben met iedere keer een nieuwe storing.


Mijnheer broekie, krijg de indruk dat u een iets te grote broek heeft aangetrokken door het nemen van de beslissing dat u dat klusje wel even zou klaren !
Iemand met verstand van zaken nam de knippert en was daarna, gewoon begonnen de zaak aan te sluiten zoals het hoort, relais, verkerende in de staat die uw foto laat zien horen daar gewoon niet in thuis.
En nog iets, ik denk na dat ik alles eruit genipt had, de eigenaar eerst die machinekamer maar eens schoon had laten maken en schilderen voor dat ik mijn nieuwe bedradingtje weer kom instaleren.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: dynamo aansluitingen

Berichtdoor broekie » 07 Dec 2013, 01:34

Bericht door broekie » ma 11 feb 2013, 10:45

Meneer Wolf, u heeft weer een gezellige reactie die weinig tot niets toevoegd.

Het is nu eenmaal vaak zo dat wat er eigenlijk gedaan zou moeten worden en wat mogelijk is 2 dingen zijn die niet altijd gelijk op gaan.

Voordat u zich zo uitlaat, zou u zich eerst eens af moeten vragen of er misschien redenen zijn om niet te kiezen voor een rigoreuze aanpak.
Omstandigheden en mogelijkheden beinvoeden beslissingen.
Als we met zijn allen niets te doen hebben en geld geen enkele rol speelt, is het makkelijk. Laten we een nieuw schip bouwen.
Wij zullen nog even keuzes moeten maken, een compromis. Zo gaat het vaker in het leven.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: dynamo aansluitingen

Berichtdoor Wolf1 » 07 Dec 2013, 01:35

Bericht door Wolf1 » ma 11 feb 2013, 12:45

Leuter maar een eind aan, als je de tijd die je nu hier al bezig bent om uit te vinden hoe het moet, nu eens in dat schip gestoken had dan had het al klaar geweest !
Ik heb ook niet gezegd dat je alles weg moest gooien, als er kabel bij is die niet hard is en van een lengte om zonder lassen her te gebruiken prima.
Maar mijn ervaring zegt dat juist voor zo iemand als jij, die over weinig tijd beschikt maar wel verstand van zaken heeft dit de goedkoopste oplossing is !
Ik verwacht dat dit ook niet zal bijdragen aan je probleem want het is niet wat je horen wilt
Misschien is Henk wel zo gek, als je nog een poosje door zeurt om een schemaatje te maken van hoe je de door jou beschreven componenten allemaal aangesloten moeten worden. (dus toch een te grote broek ?)
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: dynamo aansluitingen

Berichtdoor broekie » 07 Dec 2013, 01:35

Bericht door broekie » ma 11 feb 2013, 13:39

Meneer Wolf1, ik gaf al aan dat niet altijd alles mogelijk is.
Ik doe dit voor mijn broer die zelf 6 dagen van de week een zaak drijft en niet technisch is.
Zelf kan ik wel wat tijd vrijmaken, maar mijn situatie laat ook niet toe om even een week bezig te gaan, buiten wat de rest van de famileden ervan vinden.
Dus je wil iemand helpen die al genoeg geld heeft gestoken in zijn schip, maar ook vaak slecht is geholpen.

Ik wil hem zover op gang helpen dat hij in ieder geval zijn schip kan gebruiken door de ergste defecten op te lossen.
Dat betekent starten en laden. Bilgepomp en stromend water.

Verschillende bedrijven hebben gewerkt aan het schip door de tijd, die laten zo'n oud relais gewoon lekker zitten.
De dynamo is er door Prins uit Volendam ingezet. Het zit met tape aan elkaar.
Bundels met bedrading, oude leidingen van airco, weet ik veel wat er allemaal in zit.
Intercom omroepspul oude marifoons noem maar op.
Er is al veel verwijderd, maar je moet verdomd goed opletten dat je geen dingen weghaald die nog deel uitmaken van iets.

Kortom, een renovatieproject waar nu geen gelegenheid voor is.

Dus wil je toch wat doen, is het weer repareren. Niet de beste oplossing, maar ja.

Ik zal vragen of je de oude studer mag hebben. Even goede vrienden, ik begrijp wel wat u bedoeld, maar begrijp ook de andere kant.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: dynamo aansluitingen

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 01:36

Bericht door vuuren1 » ma 11 feb 2013, 23:34

@Broekie,

Het lijkt misschien simpel: Starten, laden, bilgepomp en stromend water.
Het zit waarschijnlijk wel allemaal in de brij aan rommel die je benoemd hebt en haal het juiste er maar eens tussenuit.
In die zin moet ik Wolf gelijk geven.
Nu moet je exact weten wat je afkoppelt (dat is voor een vakman niet zo erg moeilijk maar wel extra werk).
(alhoewel het in bepaalde situaties zo -erg- is dat ik daar niet eens aan begin op die manier en gaat alles er in 1x uit)

Daarna zou ik de genoemde functies op zichzelf staand aansluiten (dus geheel los van het oude spul).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: dynamo aansluitingen

Berichtdoor broekie » 07 Dec 2013, 01:36

Bericht door broekie » di 12 feb 2013, 08:53

Zo gaan we het doen. Voor het moment is er weing alternatief.
Kan best zijn dat we tijdens het werken het plan aanpassen, maar laten we maar rustig beginnen en zien waar we op stuiten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten