Bericht door broekie » za 09 feb 2013, 08:40
Het gaat mij verder niks aan maar als zoiets niet je vak is lijkt het mij nogal lastig worden om een stuk scheepselektra te gaan renoveren.
Mede gezien het verloop van dit vraag en antwoord spelletje heb ik er niet erg veel vertrouwen in.
Beetje snelle conclusie, begrijpelijk aangezien ik een paar vragen stel die dat misschien doen vermoeden.
Nu ben ik inderdaad geen electroman, ik heb de vliegtuigtechniek (motoren, hydraulic, pneunatic enz.) gedaan.
Dat wil niet zeggen dat ik er niets van weet.
Ik inventariseer graag eerst en via deze vragen komen er vaak ook extra aanwijzingen of tips die het plaatje compleet maken.
Als het mijn schip zou zijn, werd alles opnieuw bedraad, Dat is een hele klus.
Nu zal het een reparatie worden. Misschien achteraf meer werk, maar om alles eruit te halen en opnieuw aan te leggen heb ik eenvoudigweg de tijd niet voor.
Ik denk dus dat de basis eerst maar eens goed moet zijn.
Walstroom/dynamo/startaccu/huishoudaccu, hoofdschakelaar en starten.
Er zitten meedere zekeringpanelen en accuschakelaars systemen in. Voor de sccheepsliefhebber met een ouder schip zijn er een paar mooie schakelaars bij.
Al deze zaken zal ik ontkoppelen en een set aansluiten. Het uitzoeken van de huidige situatie die al vaker is aangepast, neemt teveel tijd in beslag en 2 accuschakelsystemen heeft hij niet nodig. Een mosfetblok neemt de functie ook over.
Ik leer ook graag, dus deze minder ontwikkelde kant van mij kan wel een project gebruiken. Ik zal wat meer tijd nodig hebben en dingen moeten uitzoeken die voor een scheepselectroman gesneden koek zijn. Maar ik kom er wel.
Startrelais? natuurlijk ken ik die. Ik gaf al aan dat deze anders bedraad zijn dan deze. 12V stuurstroom om het relais te bekrachtigen die de hoofdstrrom koppelt. Hoe denk je dat ik de motor nu steeds start? door het startrelais direct te bekrachtigen met een 12V vanaf de accu. Maar misschien was dit wel een (ouderwets) speciaal ding wat ik niet ken. Daarom mijn vissen ernaar.
Losse relais zitten in buitenboordmotoren, ik heb er nog wel ergens een liggen.
Als het ding van de foto dus kapot is, heb ik het startprobleem al gevonden, mits hij nog meegeschakeld is en een functie heeft.
Zelf denk ik dat hij iets in het laad/start systeem doet. Niet de hoofdstroom koppelen, dat gebeurd op de startmotor. Wel de dynamo en startknop bekrachtigen als het contactslot wordt ingezet. De knop werkt niet, althans de startmotor gaat niet draaien. Als ik de motor start, laad de dynamo niet. Dit kan komen omdat er geen 12V op staat. Even op onderzoek uit dus.
Tips altijd welkom voor deze electro amateur.