dynamo aansluitingen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

dynamo aansluitingen

Berichtdoor broekie » 07 Dec 2013, 01:26

Bericht door broekie » vr 08 feb 2013, 16:18

Ik ga binnenkort het start en laadsysteem van mijn broer nakijken en repareren.
De motor start niet meer op de startknop en als we hem starten via het startrelais, is er ook geen laadstroom.
Kan zijn dat de startknop defect is. Ik moet dit door gaan meten.

Het is een schip van 1976 met een Ford Lehman 120 HP 6 cylinder.
De dynamo is een Leece Neville model BRG2010A 12V sales no. 105-197
Ik kan niet direct vinden van de specificatie is hiervan. Wie kent hem?
Om het juiste mosfetblok te kopen moet ik dit weten.

Verder zit er een onderdeel op aangesloten wat ik niet ken. Wie kan vertellen wat dit is?

Afbeelding

Jullie zien dat het een oude boel is. Ik wil dit natuurlijk vernieuwen waar nodig.

Het schip zit vol met oude bedrading, hij was ooit 110V en de vorige eigenaar heeft er nogal wat ingebouwd.
Mijn bedoeling is om de startaccu en huishoudaccu's te scheiden met een mosfetblok.
Laden via de dynamo of walsroom.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2543
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: dynamo aansluitingen

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 01:27

Bericht door eagle » vr 08 feb 2013, 18:02

hallo Broekie,

Dynamo is Leece Neville / Prestolite. Het model no is dat van de regelaar: 8 RG 2010 A (12 v).

Op Ford lehman zat vaak de 110-197; Die gaf max 88A.



Het onderdeel op de foto is een amerikaans relais/magneetschakelaar; Die worden vaak toegepast
als start-hulprelais: Het kontaktslot laat het relais opkomen, en de (zware) kontakten daarvan
schakelen dan het startrelais in.
De twee dikke aansluitingen zijn de startrelais-kabels (ik zie er maar 1, groene).De spoel zit
in het ronde metaleen kapje, en heeft 2 kleine ansluitingen.

Let wel: ik denk dat het een start-hulprelais is, maar dat hoeft niet zo te zijn...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: dynamo aansluitingen

Berichtdoor broekie » 07 Dec 2013, 01:27

Bericht door broekie » vr 08 feb 2013, 18:15

Een startrelais ken ik. Maar dit ding heeft niet de bekabeling die er normaal aanzit.
Ook is hij gekoppeld met de dynamo
Bedankt alvast voor de info van de dynamo.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2543
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: dynamo aansluitingen

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 01:28

Bericht door eagle » vr 08 feb 2013, 18:53

Als er een dunne draad loopt tussen het relais en dynamo-aansluiting REG/AUX, en een dikke tussen relais
en dynamo OUTPUT +, kan het ook een scheidingsrelais zijn...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: dynamo aansluitingen

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 01:29

Bericht door vuuren1 » vr 08 feb 2013, 22:26

broekie schreef:
Een startrelais ken ik. Maar dit ding heeft niet de bekabeling die er normaal aanzit.
Ook is hij gekoppeld met de dynamo
Bedankt alvast voor de info van de dynamo.





Kennelijk zit de met groene spuitlak besmeurde draad aan de uitgang van de dynamo, of zit het anders?

Als ik goed naar de foto kijk is er maar 1 geschakelde uitgang aangesloten, de andere is loos en verroest...
De spoel heeft ook maar 1 aansluiting die aangesloten is.
Dan heeft dit relais geen functie (meer) .
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: dynamo aansluitingen

Berichtdoor broekie » 07 Dec 2013, 01:29

Bericht door broekie » vr 08 feb 2013, 23:12

Het zal inderdaad een relais zijn.
Morgen ga ik kijken hoe hij precies is gekoppeld met de dynamo.

Op de startmotor zit ook een relais. Dat wordt niet aangestuurd als de startknop wordt gebruikt.
Als ik hier 12V opzet, wordt de startstroom gekoppeld vanaf de startaccu.
Ik zal de bekabeling gaan volgen om te zien of het starten inderdaad via het hulprelais loopt.

Kan het ook een spanningsregelaar zijn die bij de dynamo hoort?
Of een gelijkrichter?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2543
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: dynamo aansluitingen

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 01:30

Bericht door vuuren1 » vr 08 feb 2013, 23:35

broekie schreef:
Het zal inderdaad een relais zijn.
Morgen ga ik kijken hoe hij precies is gekoppeld met de dynamo.

Op de startmotor zit ook een relais. Dat wordt niet aangestuurd als de startknop wordt gebruikt.
Als ik hier 12V opzet, wordt de startstroom gekoppeld vanaf de startaccu.
Ik zal de bekabeling gaan volgen om te zien of het starten inderdaad via het hulprelais loopt.

Kan het ook een spanningsregelaar zijn die bij de dynamo hoort?
Of een gelijkrichter?




Iedere startmotor heeft een startrelais.. (kan niet anders!).
Zoiets heeft 2 dikke aansluitingen en 1 kleine aansluiting. Dat is de plus van de relaisspoel.
DAARNAAST kan er een hulp-relais zijn gemonteerd (volg het draadje even vanaf het startrelais op de startmotor).

Nee en nee, het ding op de foto is voor ieder mens die iets van zwakstroom elektro afweet te herkennen als een relais (in de meest herkenbare en simpelste vorm).
En nogmaals het relais van de foto is maar half aangesloten en kan dus geen functie (meer) hebben.

Het gaat mij verder niks aan maar als zoiets niet je vak is lijkt het mij nogal lastig worden om een stuk scheepselektra te gaan renoveren.
Mede gezien het verloop van dit vraag en antwoord spelletje heb ik er niet erg veel vertrouwen in.
(ik bedoel dit niet persoonlijk en/of negatief)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: dynamo aansluitingen

Berichtdoor broekie » 07 Dec 2013, 01:31

Bericht door broekie » za 09 feb 2013, 08:40

Het gaat mij verder niks aan maar als zoiets niet je vak is lijkt het mij nogal lastig worden om een stuk scheepselektra te gaan renoveren.
Mede gezien het verloop van dit vraag en antwoord spelletje heb ik er niet erg veel vertrouwen in.



Beetje snelle conclusie, begrijpelijk aangezien ik een paar vragen stel die dat misschien doen vermoeden.
Nu ben ik inderdaad geen electroman, ik heb de vliegtuigtechniek (motoren, hydraulic, pneunatic enz.) gedaan.
Dat wil niet zeggen dat ik er niets van weet.

Ik inventariseer graag eerst en via deze vragen komen er vaak ook extra aanwijzingen of tips die het plaatje compleet maken.

Als het mijn schip zou zijn, werd alles opnieuw bedraad, Dat is een hele klus.
Nu zal het een reparatie worden. Misschien achteraf meer werk, maar om alles eruit te halen en opnieuw aan te leggen heb ik eenvoudigweg de tijd niet voor.

Ik denk dus dat de basis eerst maar eens goed moet zijn.
Walstroom/dynamo/startaccu/huishoudaccu, hoofdschakelaar en starten.

Er zitten meedere zekeringpanelen en accuschakelaars systemen in. Voor de sccheepsliefhebber met een ouder schip zijn er een paar mooie schakelaars bij.
Al deze zaken zal ik ontkoppelen en een set aansluiten. Het uitzoeken van de huidige situatie die al vaker is aangepast, neemt teveel tijd in beslag en 2 accuschakelsystemen heeft hij niet nodig. Een mosfetblok neemt de functie ook over.

Ik leer ook graag, dus deze minder ontwikkelde kant van mij kan wel een project gebruiken. Ik zal wat meer tijd nodig hebben en dingen moeten uitzoeken die voor een scheepselectroman gesneden koek zijn. Maar ik kom er wel.

Startrelais? natuurlijk ken ik die. Ik gaf al aan dat deze anders bedraad zijn dan deze. 12V stuurstroom om het relais te bekrachtigen die de hoofdstrrom koppelt. Hoe denk je dat ik de motor nu steeds start? door het startrelais direct te bekrachtigen met een 12V vanaf de accu. Maar misschien was dit wel een (ouderwets) speciaal ding wat ik niet ken. Daarom mijn vissen ernaar.
Losse relais zitten in buitenboordmotoren, ik heb er nog wel ergens een liggen.
Als het ding van de foto dus kapot is, heb ik het startprobleem al gevonden, mits hij nog meegeschakeld is en een functie heeft.
Zelf denk ik dat hij iets in het laad/start systeem doet. Niet de hoofdstroom koppelen, dat gebeurd op de startmotor. Wel de dynamo en startknop bekrachtigen als het contactslot wordt ingezet. De knop werkt niet, althans de startmotor gaat niet draaien. Als ik de motor start, laad de dynamo niet. Dit kan komen omdat er geen 12V op staat. Even op onderzoek uit dus.

Tips altijd welkom voor deze electro amateur.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2543
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: dynamo aansluitingen

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 01:31

Bericht door vuuren1 » za 09 feb 2013, 23:07

Het is vaak lastig op oude schepen om de elektra gedeeltelijk te verbeteren omdat het behalve oud ook vaak slecht is en er vaak aan geknoeid is (net zoiets als je voorbeeld met een relais wat er nog wel zit maar grotendeels niet is aangesloten).

Bij een hermotorisering lukt het nogal vaak niet (goed) om nieuw met oud te combineren en krijgt de kniptang meestal de eerste hoofdrol.

Je kunt het wel opknappen door draad voor draad te vervangen (oude bedrading is meestal hard geworden, heeft vocht opgenomen en de aansluitingen zijn vaak slecht).
Er zal vast en zeker een stuk meer tijd in gaan zitten dan je nu denkt.
Daarbij komen er onduidelijkheden naar boven omdat er in de tijd dingen zijn veranderd.
Ik schreef overigen niet dat je er niets van weet, ik schreef dat het wellicht je vak niet zou zijn en dat het dan best lastig kan zijn.

Succes gewenst en als je vragen hebt horen we het wel.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: dynamo aansluitingen

Berichtdoor broekie » 07 Dec 2013, 01:32

Bericht door broekie » zo 10 feb 2013, 07:52

Klopt wat je schrijft, het is een heel lastig verhaal.
Eigenlijk wil je het goed doen, maar er is geen beginnen aan.
Dus het wordt waar nodig opknappen.

Gisteren weer bezig geweest en dat resulteerde in de defecte laders die ik eruit heb gehaald.

Het relais is functieloos als relais.
De dikke groene gaat naar de min van een accu. Wat als vreemd is.
De rode gaat in de bundel, die moet ik nog natrekken.
Onder iedere bevestigingsschroef zit ook een draad.
Kan zijn dat het een masse punt is geworden, wel een vreemde.
Plus spoel relais is niet bekabeld en ook de andere kant van de groene kabel niet.
Ik sloop hem nog niet weg voordat ik weet of het helemaal geen functie heeft.

Een deel bedrading is vernieuwd, dat ga ik behouden en verder alle echt slechte stukken vervangen.
Het blijft vaak tobben met iedere keer een nieuwe storing.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2543
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten