Bericht door vuuren1 » ma 28 jan 2013, 02:43
Wolf1 schreef:
Bij elke cilindercyclus staat de de uitlaadklep ongeveer een hoek van 200º open bij een 5 cil x 200º= 1000º er tijdens de 720º totale werkcyclus dus 1000 – 720 = 280º graden een uitlaatklep open en cilinderwanden rechtstreeks in verbinding met buitenlucht !
Moet ik nog doorgaan over luchtvochtigheid en aan verwante zaken ?
Of hebben we zelf al besloten 1x per maand te tornen of te starten ?
Gr. Wolf1
Starten en onbelast draaien zou ik afraden, dan krijgen we juist temperatuurverschillen omdat de boel een beetje opwarmt.
Daarna wordt er weer vocht ingehaald a.g.v. afkoeling van lucht.
Tornen is aan te bevelen maar dat doet niemand..
Alternatief:
Een goede motorolie en ook maar wat vettigheid in de inlaat aan laten zuigen voor de winterperiode kan een heel uitgebreid verhaal over deze mogelijke theorie voorkomen.
Wat het is maakt weinig uit als de motor maar even grijs/blauw rookt voordat je hem een half jaar stilzet (neem bv. maar een mengseltje van motorolie met dieselolie).
Dan is alles immers wat vettig en dat voorkomt corrosie (voor een half jaartje).
1:100 motorolie door de dieselbrandstof is tevens goed voor de inspuitapparatuur.
(dit helpt niet als er water in de brandstof zit en met een dieselkachel op dezelfde tank moet je het niet toepassen).