motor in de winter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

motor in de winter

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 01:16

Bericht door krijtzak » zo 27 jan 2013, 10:36

Wat de dieselmotor in de winter betreft krijg ik nog al verschillende adviezen, de motor is een Mercedes om 605 uit 2002 zonder bb-water koeling en droge uitlaat.
Motorolie Mobil 5w40. Olie en filters worden ieder jaar voor de winter vernieuwd.
Met de boot wordt van oktober tot april niet gevaren.
De adviezen die ik krijg :

Motor in de winter regelmatig laten lopen .

Motor met rust laten .

Voor het starten in het voorjaar de motor eerst rond laten gaan (tornen) met de startmotor tot er oliedruk is daarna starten.

Wat is hier de mening ?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: motor in de winter

Berichtdoor Bejakruiser » 07 Dec 2013, 01:16

Bericht door Bejakruiser » zo 27 jan 2013, 16:55

Motor met rust laten en bij de eerste tocht na het starten rustig weg varen. Niet stationair warm laten draaien.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: motor in de winter

Berichtdoor Wolf1 » 07 Dec 2013, 01:17

Bericht door Wolf1 » zo 27 jan 2013, 18:10

Bij elke cilindercyclus staat de de uitlaadklep ongeveer een hoek van 200º open bij een 5 cil x 200º= 1000º er tijdens de 720º totale werkcyclus dus 1000 – 720 = 280º graden een uitlaatklep open en cilinderwanden rechtstreeks in verbinding met buitenlucht !
Moet ik nog doorgaan over luchtvochtigheid en aan verwante zaken ?
Of hebben we zelf al besloten 1x per maand te tornen of te starten ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: motor in de winter

Berichtdoor JOHAN » 07 Dec 2013, 01:18

Bericht door JOHAN » zo 27 jan 2013, 18:36

staat de boot droog van oktober tot april?,waar ik droog sta [boot] raden ze het af om te starten i.v.m. trillingen .tornen met de hand kan geen kwaad.vrgr johan
JOHAN
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 16:35
ligplaats:
info:

Re: motor in de winter

Berichtdoor Bejakruiser » 07 Dec 2013, 01:18

Bericht door Bejakruiser » zo 27 jan 2013, 23:37

Dat ziet er behoorlijk interessant uit Wolf, maar nogmaals gewoon met rust laten die motor. Met de hand rond draaien kan natuurlijk wel. Maar daarna staan de volgende cilinders in contact met de buitenlucht en dan heb je aan het eind van de winter op alle cilinderwanden vliegroest.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: motor in de winter

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 01:19

Bericht door vuuren1 » ma 28 jan 2013, 02:43

Wolf1 schreef:
Bij elke cilindercyclus staat de de uitlaadklep ongeveer een hoek van 200º open bij een 5 cil x 200º= 1000º er tijdens de 720º totale werkcyclus dus 1000 – 720 = 280º graden een uitlaatklep open en cilinderwanden rechtstreeks in verbinding met buitenlucht !
Moet ik nog doorgaan over luchtvochtigheid en aan verwante zaken ?
Of hebben we zelf al besloten 1x per maand te tornen of te starten ?
Gr. Wolf1




Starten en onbelast draaien zou ik afraden, dan krijgen we juist temperatuurverschillen omdat de boel een beetje opwarmt.
Daarna wordt er weer vocht ingehaald a.g.v. afkoeling van lucht.
Tornen is aan te bevelen maar dat doet niemand..

Alternatief:
Een goede motorolie en ook maar wat vettigheid in de inlaat aan laten zuigen voor de winterperiode kan een heel uitgebreid verhaal over deze mogelijke theorie voorkomen.
Wat het is maakt weinig uit als de motor maar even grijs/blauw rookt voordat je hem een half jaar stilzet (neem bv. maar een mengseltje van motorolie met dieselolie).
Dan is alles immers wat vettig en dat voorkomt corrosie (voor een half jaartje).

1:100 motorolie door de dieselbrandstof is tevens goed voor de inspuitapparatuur.
(dit helpt niet als er water in de brandstof zit en met een dieselkachel op dezelfde tank moet je het niet toepassen).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: motor in de winter

Berichtdoor Byl54 » 07 Dec 2013, 01:19

Bericht door Byl54 » di 29 jan 2013, 12:27

Starten, onbelast laten draaien en tornen is inderdaad niet aan te bevelen, mocht men een probleem hebben met vochtige lucht in de cilinders, sluit dan de inlaat en uitlaat af met tape of een doek, met het risico dat dit tijdens de eerste startbeurt vergeten wordt, met misschien wel mooie gevolgen. De juiste methode is die van Vuuren beschrijft, met eventueel afsluiten in-uitllaat.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: motor in de winter

Berichtdoor Bejakruiser » 07 Dec 2013, 01:19

Bericht door Bejakruiser » di 29 jan 2013, 13:15

(@ Hans en Byl54) Het laten aanzuigen van motorolie is voor de gemiddelde leek niet zonder risico, en derhalve ook niet aan te raden.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: motor in de winter

Berichtdoor Byl54 » 07 Dec 2013, 01:20

Bericht door Byl54 » di 29 jan 2013, 13:38

Bejakruiser, dat klopt olie aan laten zuigen is niet zonder risico, maar rondtornen met de hand is ook niet zonder risico. Daarom moet een leek er over praten, maar met zijn vingers vanaf blijven en een deskundig iemand bellen.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: motor in de winter

Berichtdoor laserdevil » 07 Dec 2013, 01:20

Bericht door Laserdevil. » di 29 jan 2013, 18:29

Is het ook niet raadzaam om na de winter de olie- en filter te vernieuwen?
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten