Bericht door vuuren1 » di 29 jan 2013, 22:33
Het is in de praktijk allemaal niet zo spannend omdat we de ervaring hebben dat bv. Peugeot Indenor motoren (en vele anderen) met natte uitlaat na 35 jaar geen last hebben van de winterperiode.
Bij een nat uitlaatsysteem met een turbo is mijn ervaring anders.
Het komt voor dat de turbo na de winter vastgeplakt is a.g.v. vochtinwerking. Dan kom je in het voor jaar ineens 1000 toeren te kort en zie zwarte rookwolken achter de boot.
Dus het vocht doet inderdaad wel iets dus is het loskoppelen van de uitlaatslang bij een turbodiesel wel aan te bevelen (en ook wel bij een non turbo diesel).
Motorolie ieder voorjaar vervangen is prima (en daarnaast na de voorgeschreven interval).
Als het net voor de winter is vervangen en je vaart niet meer mag het gewoon blijven zitten.
Moderne auto's hebben diverse meetsystemen om te bepalen wanneer de motorolie eruit moet.
Bij onze Vito was de eerste keer na ca. 30000 km (ofwel bijna 3 jaar).
Er werd niet veel mee gereden maar wel langere afstanden.
Autoverhuurbedrijven doen helemaal niks aan de auto's en die gaan er vanaf 50.000 KM (en ook meer) uit.
Leasemaatschappijen laten ook steeds minder doen (crisis). De garage moet alles aanvragen en ondanks het onderhoudsschema mag er vaak geen motorolie en remvloeistof worden vervangen.
(ze hebben een database van de diverse autotypen en kijken naar meer- of minder gevoelige motoren/onderdelen, van daar uit wordt bepaalt wat een garage mag doen).