motor in de winter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: motor in de winter

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 01:21

Bericht door vuuren1 » di 29 jan 2013, 22:33

Het is in de praktijk allemaal niet zo spannend omdat we de ervaring hebben dat bv. Peugeot Indenor motoren (en vele anderen) met natte uitlaat na 35 jaar geen last hebben van de winterperiode.

Bij een nat uitlaatsysteem met een turbo is mijn ervaring anders.
Het komt voor dat de turbo na de winter vastgeplakt is a.g.v. vochtinwerking. Dan kom je in het voor jaar ineens 1000 toeren te kort en zie zwarte rookwolken achter de boot.
Dus het vocht doet inderdaad wel iets dus is het loskoppelen van de uitlaatslang bij een turbodiesel wel aan te bevelen (en ook wel bij een non turbo diesel).

Motorolie ieder voorjaar vervangen is prima (en daarnaast na de voorgeschreven interval).
Als het net voor de winter is vervangen en je vaart niet meer mag het gewoon blijven zitten.

Moderne auto's hebben diverse meetsystemen om te bepalen wanneer de motorolie eruit moet.
Bij onze Vito was de eerste keer na ca. 30000 km (ofwel bijna 3 jaar).
Er werd niet veel mee gereden maar wel langere afstanden.
Autoverhuurbedrijven doen helemaal niks aan de auto's en die gaan er vanaf 50.000 KM (en ook meer) uit.
Leasemaatschappijen laten ook steeds minder doen (crisis). De garage moet alles aanvragen en ondanks het onderhoudsschema mag er vaak geen motorolie en remvloeistof worden vervangen.
(ze hebben een database van de diverse autotypen en kijken naar meer- of minder gevoelige motoren/onderdelen, van daar uit wordt bepaalt wat een garage mag doen).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: motor in de winter

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 01:21

Bericht door krijtzak » vr 01 feb 2013, 21:08

Mij is altijd verteld dat je de motorolie voor de winter moet vervangen i.v.b.m. aanwezige zuren en verontreinigingen in de motorolie.
Beter is "conserveren " met verse motorolie, zoals beschreven in de handleiding van veel scheepsmotoren.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: motor in de winter

Berichtdoor Wim Niessen » 07 Dec 2013, 01:22

Bericht door Wim Niessen » vr 01 feb 2013, 21:15

Wat houdt dat conserveren dan in dan wel hoe en waarmee doe je dat?
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: motor in de winter

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 01:22

Bericht door vuuren1 » za 02 feb 2013, 03:05

krijtzak schreef:
Mij is altijd verteld dat je de motorolie voor de winter moet vervangen i.v.b.m. aanwezige zuren en verontreinigingen in de motorolie.
Beter is "conserveren " met verse motorolie, zoals beschreven in de handleiding van veel scheepsmotoren.




Klopt wel, maar dan in het voorjaar voor de zekerheid ook weer olie verversen (niet nodig).
De huidige en goede motorolie heeft additieven (toevoegingen) die verontreinigingen aanpakken en dat gedurende een bepaalde standtijd.
Als je wilt weten wanneer dat is uitgewerkt zal je de de olie steeds moeten laten analyseren.

Ik gok zomaar dat niemand onder ons dat laat uitvoeren en met een goeie motorolie kan je gewoon de aangegeven termijn in tijd of in draaiuren aanhouden.
Handleidingen die anders vertellen zijn wellicht ernstig verouderd.

Als een motor 2 jaar stilstaat met schone olie van 2 jaar oud gebeurt er echt niks mee wat schede kan brengen.
Er zijn geen belangrijke temperatuurswisselingen geweest die vocht hebben aangetrokken, dus wat moet er vervuilen of verzuren?
Als je de motor iedere week een half uur hebt laten draaien dan doe je de motor meer schade aan dan door hem stil te laten staan.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten