diameter injectiebocht

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: diameter injectiebocht

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 00:28

Bericht door vuuren1 » do 24 jan 2013, 02:06

rebel schreef:
@eagel
bedankt voor de info.
35mm is mooi voor mij.
gr. rebel




Heb je de uitleg van Eagle eigenlijk wel begrepen?
Eerdere reacties waren een stuk minder -wetenschappelijk- en daar begreep je al weinig van..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: diameter injectiebocht

Berichtdoor Wolf1 » 07 Dec 2013, 00:29

Bericht door Wolf1 » do 24 jan 2013, 09:46

rebel schreef:
wolf1 er heeft hier niemand om uw mening gevraagt, dus ook niet naar uw bemoeizucht.
ouwehoeren word vaak in het bejaardenhuis gedaan, daar waar u ook thuis hoort!
het zou wenselijk zijn als u hier buiten blijft, het neigt naar ruzie zoeken!
mvg rebel

Geleuter over de grote van de straal, en wat je past, zetten geen zoden aan de dijk !
Waar ik me mee bemoei maak ik zeker op een forum helemaal zelf uit, en gelukkig bepaal ik zelf ook nog steeds waar ik prefereer te wonen.(over bemoeien gesproken)
35% van de verbrandings warmte van de gebruite diesel olie wordt via de uitlaat afgevoerd.
1kg dieselolie bevat 10000 kcal
Als ik je daarbij vermeld dat, een diesel in een bootje ongeveer 200 gram dieselolie per uur per PK verbruikt, en dat er voor 1 gram water 1 graad verwarmen 1 calorie nodig is, en dat gestreeft word het uitlaatgas te koelen met water van 20° C en dit niet warmer willen laten worden dan 90° dus 70 calorien per gram water opneemt.
Dan zou zelfs jij, er met deze gegevens er uit moeten komen ! ! !
De verdamping van water vraagt een heel veel grotere warmte opname !
Als je de warmte opname beneden de 100° C berekend heb je de verdampingswarmte (meer dan 500 calorien per gram water) nog als reserve !
Vervolgens wordt de diameter bepaald door de maximaal toegeatane tegendruk opgegeven door de motor fabrikant. Omdat dit altijd pas achteraf vast gesteld kan worden, is het raadzaam ruim bemeten te beginnen
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: diameter injectiebocht

Berichtdoor rebel » 07 Dec 2013, 00:29

Bericht door rebel » do 24 jan 2013, 21:55

@wolf
die uitlaatstraal komt er prima uit.
hooftzaak voor mij was,, dat die motor niet met teveel tegendruk moet dealen, de rest zal mij aan de ....roesten.
overgens loopt hij prima, koelt goed, en draait hij probleemloos.
heb jij nou eingelijk wel begrepen wat ik wilde weten' v..s..e
gr. rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: diameter injectiebocht

Berichtdoor Wolf1 » 07 Dec 2013, 00:30

Bericht door Wolf1 » vr 25 jan 2013, 08:36

rebel schreef:
@wolf
die uitlaatstraal komt er prima uit.
hooftzaak voor mij was,, dat die motor niet met teveel tegendruk moet dealen, de rest zal mij aan de ....roesten.
overgens loopt hij prima, koelt goed, en draait hij probleemloos.
heb jij nou eingelijk wel begrepen wat ik wilde weten' v..s..e
gr. rebel


Ik ben niet de gene die vragen steld !, en mijn boot is pico bello in orde.
Hier vragen of de weerstand in je uitlaat systeem niet te groot is heeft geen zin, meten is de enige manier om te weten !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: diameter injectiebocht

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 00:30

Bericht door vuuren1 » vr 25 jan 2013, 21:48

We hebben het eens gemeten in een systeem met 2 RVS waterlock's (60 mm diameter; 1 horizontale en 1 verticale uitvoering).
De motor had 1,9 liter cilinderinhoud en was ca. 50 pk bij 3000 rpm.

Die liep ook uitstekend maar de tegendruk was ongeveer 4x hoger dan de opgaven van de motorfabrikant...

Dus, zoals Wolf1 zegt is meten de enige manier om daar achter te komen.
(bijna niemand doet dat overigens)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: diameter injectiebocht

Berichtdoor rebel » 07 Dec 2013, 00:30

Bericht door rebel » vr 25 jan 2013, 22:37

fijn dat jullie het nu eens zijn!
dus dat v.vuuren beweerde dat 35mm. te krab is kan ik nu met een korreltje zout nemen.
gr. rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: diameter injectiebocht

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 00:31

Bericht door vuuren1 » vr 25 jan 2013, 23:26

Ik ben het vaker met Wolf1 eens omdat hij exact weet waar hij het over heeft.

Als je mijn voorbeeld goed hebt gelezen zie je dat we met 60 mm (!) in die situatie veel teveel tegendruk hebben gemeten.

Enige toelichting:
35 mm is erg weinig (bijna de helft..) maar ik hoop dat dat een erg kort stukje buis aan de warmtewisselaar is?
De rest zou, naar ik heb begrepen, 50 mm zijn met 1 NLP 50 van Vetus?

De oppervlakte van een cirkel neemt toe met het kwadraat van de diameter, daar hangt ook de ruimte in het systeem (het volume) aan vast.
Met ca. 3 meter slang is de inhoud grofweg 3 liter bij een inwendige diameter van 35 mm en bijna 9 liter bij een diameter van 60 mm.
De leidingweerstand neemt dus fors toe bij het reduceren van de diameter (nog los van de aqualift).

De tegendruk in een systeem hangt grofweg af van:
- De motorinhoud
- Het toerental van de motor
- De pompopbrengst
- De gemiddelde diameter van de slangen en aansluitingen
- Het hoogteverschil tussen injectiepunt en het hoogste punt in het systeem

Daar kan je dus allerlei berekeningen op los laten maar meten is een stuk eenvoudiger..
Tegenwoordig heeft een 40 pk VW Marine standaard een uitlaatsysteem van 76 mm om aan de eisen van de fabrikant (en milieu) te voldoen.
Zo zie je dat het niet allemaal met elkaar te vergelijken is omdat Vetus slechts 50 mm toepast bij de 42 pk motor, maar die heeft o.a. een zeewaterpomp met een stuk minder opbrengst.

We kunnen je o.b.v. de verstrekte gegevens dus geen concreet antwoord geven voor dit specifieke geval (behalve meten).

Een systeem van 50 mm zal met niet al te veel hoogteverschil en een redelijk kleine pomp voor een OM-636 wel in de buurt komen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: diameter injectiebocht

Berichtdoor rebel » 07 Dec 2013, 00:31

Bericht door rebel » zo 27 jan 2013, 12:05

het waterlock is inderdaad de nlp 50 van vetus
alleen de injectiebuis zoals ik hem beter kan noemen, schat hem ca. 25cm lang 35mm inwendig, daarna word alles ruimer.
het waterlock staat ca. 50cm onder de injectiebuis.
het stelt allemaal niet veel voor, ook een andere injectiebuis proberen is niet al te veel werk.
daarom probeerde ik er hier achter te komen of ik goed zat met die 35mm.
gr. rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: diameter injectiebocht

Berichtdoor Wolf1 » 07 Dec 2013, 00:33

Bericht door Wolf1 » zo 27 jan 2013, 15:15

Afbeelding
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: diameter injectiebocht

Berichtdoor rebel » 07 Dec 2013, 00:33

Bericht door rebel » zo 27 jan 2013, 15:56

leuk hoor, maar hier schiet ik gewoon geen ....... mee op!
gr. rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten