diameter injectiebocht

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

diameter injectiebocht

Berichtdoor rebel » 07 Dec 2013, 00:15

Bericht door rebel » wo 16 jan 2013, 20:39

is er hier iemand die de voorgeschreven binnenmaat voor een injectiebocht weet?
de wamtewisselaar is van bowman
de motor, mercedes om 636. 36pk 3000 toeren.
bvd. rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: diameter injectiebocht

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 00:15

Bericht door vuuren1 » wo 16 jan 2013, 23:28

Er is geen voorgeschreven maat voor..
Bij moderne motoren wel, daar eist de fabrikant dat je onder een maximale tegendruk in het uitlaatsysteem blijft (i.v.m. emissienormen).

Ik zou 51mm slangaansluiting aanhouden bij deze motor, dat is gangbaar in deze klasse.
Dan zal de binnenmaat iets boven de 45 mm komen (afhankelijk van de soort buis).

Als het een geïntegreerd uitlaatspruitstuk met een warmte wisselaar betreft is het logisch de binnenmaat van de uitlaat aan de motor te nemen (zo niet eigenlijk ook..).

Het voordeel van een niet al te grote diameter van het uitlaatsysteem is dat je (ondanks iets meer tegendruk) meer snelheid in het systeem krijgt waardoor het water een stuk beter mengt met de uitlaatgassen.
O.a, Volkswagen en Yanmar van rond de 50 pk hebben een 76mm slangaansluiting en krijg je met dezelfde soort dempers / waterlock's meer lawaai aan de pijp.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: diameter injectiebocht

Berichtdoor rebel » 07 Dec 2013, 00:16

Bericht door rebel » vr 18 jan 2013, 20:49

het betreft hier een hand gelast los injectiebocht
de binnenmaat weet ik nu nog niet, maar ik vond hem wel wat krab toen ik hem kocht.
maar de verkoper uit sliedrecht heeft mij toen overtuigt dat het de voorgeschreven maat van bowman is.
ik ga zondag even meten, maar ik schat hem nu op rond 35 mm. binnenkant.
gr.rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: diameter injectiebocht

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 00:16

Bericht door vuuren1 » vr 18 jan 2013, 22:54

rebel schreef:
het betreft hier een hand gelast los injectiebocht
de binnenmaat weet ik nu nog niet, maar ik vond hem wel wat krab toen ik hem kocht.
maar de verkoper uit sliedrecht heeft mij toen overtuigt dat het de voorgeschreven maat van bowman is.
ik ga zondag even meten, maar ik schat hem nu op rond 35 mm. binnenkant.
gr.rebel




Meet het eerst eens op, goed plan.
35 mm is te weinig als je dat tot aan de spiegel toe zou passen, dan kan die motor zijn gassen i.c.m. het water niet goed kwijt.
Dat kost o.a. brandstof en vermogen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: diameter injectiebocht

Berichtdoor rebel » 07 Dec 2013, 00:16

Bericht door rebel » zo 20 jan 2013, 16:22

zo dan, dat was een koud klusje.
het injectiepunt is inderdaad 3.5 mm inwendig, daarna word alles wat ruimer
het vetus waterlock is bij de inlaat 4.5 uitwendig
en bij de uitlaat word hij 5.0 mm uitwendig
mijn vraag blijft nu, is dat injectie punt niet wat krap?
bvd. rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: diameter injectiebocht

Berichtdoor MARC33 » 07 Dec 2013, 00:17

Bericht door MARC33 » zo 20 jan 2013, 17:13

Hoi Rebel ,
Overal is de injectie smaller dan de rest .
Dat zorgt ervoor dat er wat druk ontstaat . het woord zegt het zelf injectie . Het water gaat onder samengeperste druk( wat je druk kan noemen )mee in de uitlaat stroom .Komt er genoeg en regelmatig water uit de uitlaat ?
Mvg
Marc
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: diameter injectiebocht

Berichtdoor rebel » 07 Dec 2013, 00:18

Bericht door rebel » zo 20 jan 2013, 17:35

dat is het probleem niet'
hij geeft constand water, en met regelmaat een grotere guts.
ik maak mij alleen ``zorgen`` over teveel tegendruk.
gr. rebel.
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: diameter injectiebocht

Berichtdoor MARC33 » 07 Dec 2013, 00:18

Bericht door MARC33 » zo 20 jan 2013, 18:19

hoi,
Is uw pompaandrijving een aandrijving met impeller ?
ik denk dat het normaal is dat er soms een extra water uitlaat is. Elke keer dat er een gedeelte van de impeller langs de uitgang passeert is er een extra waterpush die vertrekt . de uitlaat van het ronddraaien van de motor geeft uiteraard ook een extra uitlaat druk . Komt er stoom uit de uitlaat ?
Hoe groter de ingang bocht hoe trager het water er door moet en gaat . Heb liever wat meer uitstoot dan dat het water eruit sijpelt en zodat de temp motor omhoog gaat .
M
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: diameter injectiebocht

Berichtdoor rebel » 07 Dec 2013, 00:19

Bericht door rebel » zo 20 jan 2013, 19:45

inderdaad via een impellerpomp.
het koelwater spuit er door de gehele diameter uit'
uitlaat gassen zijn er niet, heel soms ruik je nogwel dat het een diesel is, maar dan moet de wind van achter zijn.
er is geen stoom.
gr. rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: diameter injectiebocht

Berichtdoor MARC33 » 07 Dec 2013, 00:19

Bericht door MARC33 » zo 20 jan 2013, 20:07

Indien de afstand ts motor en uitlaatstuk niet echt lang is dan komt het water er met veel kracht en hoeveelheid uit .
pomp zal zijn werk goed doen . ik hoor andere verhalen .
zonder het te zien denk ik dat alles perfect werkt .
de uitlaatgassen van de motor gaat toch ook via die weg naar buiten ,omdat je spreekt dat je geen dieseluitlaatgassen ruikt .
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten