Defecte motor, wat nu???

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Defecte motor, wat nu???

Berichtdoor ..... » 06 Dec 2013, 23:37

Bericht door Merel » wo 16 jan 2013, 22:21

De motor gaf de laatste tijd erg veel problemen, olie lekkage, roken zwart en blauw, bij koude start
stond de hele haven blauw. motor er uit getakeld en open gemaakt, blijkt het te gaan om een Perkins
4.99 (nog ouder en geen onderdelen meer voor te krijgen, ook niet bij Engelse leveranciers), wat
nu????
Vraag is: weet iemand een adres of site waar toch nog onderdelen voor dit type te koop zijn.
Ik speel met de gedachte om er een auto motor in te bouwen, ik denk aan een Volkwagen Lupo 3 cillinder turbodiesel (klein en sterk), of een golfdiesel???
Heeft iemand ervaring met een dergelijke klus en zo ja wat kom je tegen???
Zijn er voor deze vw motoren ook (gebruikte) ombouw onderdelen voor marinisatie te koop en zo ja waar????
Hopenlijk weet een van jullie een antwoord op deze vragen...
alvast dank, Gerrit.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Defecte motor, wat nu???

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 23:38

Bericht door vuuren1 » wo 16 jan 2013, 23:54

Gerrit,

Die vraag had je gesteld en daar ben ik uitvoerig op in gegaan.
(Als je dat er hier even bij had gezet zou dat duidelijker voor iedereen zijn die dan ook voor je zouden gaan nadenken over dingen die al beantwoordt zijn)
Hierbij een copie van de reactie:

Even over de Perkins motor:
Onderdelen van deze P4 zullen er of niet meer zijn of erg duur.

De omschreven symptomen passen bij het algemene beeld van vele P4 motoren, ik ken ze niet anders.
Het roken bij ineens gas geven en bij koude start gaat na revisie bijna nooit over.
Eigenaren van een P4 die ik ken hebben de motor of opgeruimd of sparen voor een nieuwe motor.
(Zelfs iemand die zijn P4 totaal had gereviseerd (25 jaar geleden) heeft hem er toch uitgehaald (een jaar of 3 later) .

Voor de oude types 1.9 VW diesel (zonder electronica) zijn ombouwdelen te koop.
Maar dan wordt het uiteindelijk nog erg duur en het blijft een (waarschijnlijk) versleten automotor (die als zodanig ook niet verzekerd kan worden).
Dit type is ook al bijna 20 jaar oud.

Dit is low budget maar alles beter:
http://www.drinkwaard.com/scheepsdiesel ... bishi/S4L2

Dit is de ombouwset:
http://www.drinkwaard.com/marinisatie/o ... sat_Diesel
(Let op dat er bij de interkoelinguitvoering 675 euro bij komt)

Drinkwaard verkoopt de S4L2 als bouwpakket (soort van crisis oplossing?)
Eigenlijk is de L3 van 28 pk meer dan voldoende voor deze boot, maar daar adverteren ze niet mee als aanbieding.

Succes!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten