Luchtfilter Iveco

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Luchtfilter Iveco

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 22:34

Bericht door vuuren1 » do 10 jan 2013, 22:31

Johan,

Een goed cycloonfilter kost zeker geld.
Een filter van een vrachtwagen zou kunnen maar die is waarschijnlijk te groot voor die 2.2 liter motor en dan werkt de cycloonfunctie niet door de te lage luchtsnelheid.
Het doel is om de luchtsnelheid in een filter / demper zodanig te verhogen dat de motor geen lucht tekort komt maar wel stiller wordt.
Je kunt ook zelf expirimenteren met zelf bedachte dingen.

Erg laag in de motorkamer zou ik niet doen, stel je voor dat de boot water maakt, dan stopt de motor al heel snel..
Groet, Hans van Vuuren

http://www.vvmt.nl
vuuren1
 
Berichten: 4597
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:

Re: Luchtfilter Iveco

Berichtdoor MARC33 » 06 Dec 2013, 22:35

Bericht door MARC33 » do 10 jan 2013, 23:38

Jonas,

wanneer de inlaat van de filter juist onder de vloerplaat ( dus zo hoog mogelijk) gaan de ( mogelijke)motordampen en geproduceerde warmte meeopgezogen worden die via uitlaat verdwijnen.;groot voordeel .
aanzuiging onderin de motorkamer geeft minder geluid ,inlaatgeluid gaat mee in motorgeluid maar meer kans op aanzuiging van vb losgekomen isolatie materiaal,water en onvoorziene materie.

Mvg
Marc
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 20:14
ligplaats:

Re: Luchtfilter Iveco

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 22:35

Bericht door vuuren1 » do 10 jan 2013, 23:57

Koelere inlaatlucht bevat meer zuurstof maar dat verschil is in die kleine ruimte nihil en levert geen voordeel op.
Onderin hoeft niet speciaal stiller te zijn, ga het maar meten..
Loskomende isolatie kan niet bij het juiste isolatiemateriaal en daarbij zit er een filter aan de luchtinlaat (voor Gamma matrasjes die men als isolatie gebruikt omdat het zo goedkoop is..).
Een carterventilatie is standaard al zo'n 40 jaar aangesloten op de motorinlaat (toen dacht men zelfs al aan het milieu).
Groet, Hans van Vuuren

http://www.vvmt.nl
vuuren1
 
Berichten: 4597
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:

Re: Luchtfilter Iveco

Berichtdoor Jonas » 06 Dec 2013, 22:36

Bericht door Jonas » vr 11 jan 2013, 21:46

Hans,
Je schreef over het isoleren van de luchtinlaat; hoe moet ik dat doen?
Zorgt een cycloon filter voor hogere snelheid inlaat lucht?
Zo ja; hoe werkt dat dan?
Graag reactie.

Johan
Jonas
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 09:54
ligplaats:

Re: Luchtfilter Iveco

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 22:36

Berichtdoor vuuren1 » vr 11 jan 2013, 23:08

Jonas schreef:
Hans,
Je schreef over het isoleren van de luchtinlaat; hoe moet ik dat doen?
Zorgt een cycloon filter voor hogere snelheid inlaat lucht?
Zo ja; hoe werkt dat dan?
Graag reactie.

Johan



Johan,
Met isoleren bedoel ik geluid dempen d.m.v. een juist dempend filter en de juiste aansluiting aan de motor.
Het laatste wordt wel eens over het hoofd gezien en dan gaat de aanzuigslang / buis resoneren en dat veroorzaakt meer lawaai.

Een cycloon is in de natuur ronddraaiende lucht met hoge snelheid; in een cycloonfilter wordt de lucht zodanig gestuurd en versneld dat het lage frequenties dempt.
De cycloonwerking vindt in het filterunit plaats.
Als je een te groot vrachtwagen filter gebruikt is de doorgang te groot en treedt er te weinig versnelling op en dus ook weinig of geen demping..
Groet, Hans van Vuuren

http://www.vvmt.nl
vuuren1
 
Berichten: 4597
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten