herhaaldelijk defecte koelwater impellors

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

herhaaldelijk defecte koelwater impellors

Berichtdoor reijmerink » 06 Dec 2013, 23:07

Bericht door reijmerink » di 28 aug 2012, 14:56

lui, op mijn zeilboot met bukh dv 20 heb ik, ondanks een gloednieuwe koelwaterpomp , TOCH, zoals daarvoor,.aangevreten impellors, zelfs met missende flapjes.........De impellor wordt in april, gloednieuw, ingevet en al gemonteerd..toch gaan ze terziele zo aan het eind van het seizoen.Heb de volgende gedachte...de motor(zeilboot) gaat aan bij haven/sluis in uit..stel voor 6x per vaardag 30 vaardagen 180 per jaar...MAAR ,zodra de motor stil staat loopt het water uit de pomp weg, hij is 50 cm hoger dan het wierfilter.Dus is mijn conclusie 180 x p/j een impellor droog starten...ala ligt niet aan de pomp ook niet aan de impellor...mee eens? hoe nu verder? Ik denk er over, want het vervangen en de prijs is de moeite niet..(maar het kwijtraken van een fliebertje de motor in)een wierfilter te monteren achter de pomp.De vraag is, los van ander praktische gedachten..als je een wierfilter vervangt van pakweg 100 l/min door twee in serie geschakele filters van 200 l/min heb je dan, los van de extra slangweerstand ..dezelfde totaal stroom weerstand. grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: herhaaldelijk defecte koelwater impellors

Berichtdoor henkvd » 06 Dec 2013, 23:08

Bericht door henkvd » di 28 aug 2012, 16:46

Naar mijn mening zijn de impellors al belegen als ze gemonteerd worden, de kwaliteit is zeer bedenkelijk, bij buitenboordmotoren gaan ze minimaal een jaar of 5 mee en gaan ze pas defect als er even zonder water gedraaid wordt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: herhaaldelijk defecte koelwater impellors

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 23:08

Bericht door vuuren1 » di 28 aug 2012, 21:58

Het kan maar komt niet zo vaak voor.
Teruglopen bij een nieuwe pomp is de eerste jaren nauwelijks aan de orde.

Normaal zit de pomp niet 50 cm boven het wierfilter, zet eerst het filter eens hoger dan de pomp.
(bedenk wel dat de boel niet de andere kant op kan hevelen; dus injectiepunt uitlaat boven de waterlijn of een beluchter monteren).

Er zijn ook -goedkope- impellers te koop, die zijn voor drinkwaterpompjes en niet voor koelwaterpompen en gaan snel stuk.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: herhaaldelijk defecte koelwater impellors

Berichtdoor reijmerink » 06 Dec 2013, 23:09

Bericht door reijmerink » wo 29 aug 2012, 14:41

Mijn bevriende watersportleverancier, waar ik alles recent , via allpa, gekocht heb....original johnson incluis waaier..zegt.. het kan zijn dat de aanwezige waaier al tig tijd vastgeklemd in de pomp op de plank lag. Doe er volgend voorjaar een nieuwe ..original waaier in..begin seizoen.Als dan na 4 mnd blijkt dat de zaak stuk is....hebben we een case.....daar begin ik dan maar mee, thnx reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: herhaaldelijk defecte koelwater impellors

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 23:09

Bericht door vuuren1 » wo 29 aug 2012, 20:43

Het is dus de eerste impeller van deze pomp die nu stuk is?
In de vraag las ik de impeller in meervoud.

De leverancier kan wel eens gelijk hebben.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: herhaaldelijk defecte koelwater impellors

Berichtdoor reijmerink » 06 Dec 2013, 23:10

Bericht door reijmerink » wo 29 aug 2012, 21:45

Het is de eerste impeller meegeleverd in de nieuwe pomp...vorige impellors..oude pomp...henk,hans,winkel, zullen wel gelijk kunnen hebben,,,,de impellor is al belegen voordat de -pomp geleverd wordt..wè will see MAAR de echte vraag was..een simpel syphon achtig filter achter de pomp uitlaat en voor de motor inlaat...een oliefilterhuis met schermpje...wij allen, denk ik, zijn van het knutselen toch?
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: herhaaldelijk defecte koelwater impellors

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 23:10

Bericht door vuuren1 » wo 29 aug 2012, 21:58

reijmerink schreef:
Het is de eerste impeller meegeleverd in de nieuwe pomp...vorige impellors..oude pomp...henk,hans,winkel, zullen wel gelijk kunnen hebben,,,,de impellor is al belegen voordat de -pomp geleverd wordt..wè will see MAAR de echte vraag was..een simpel syphon achtig filter achter de pomp uitlaat en voor de motor inlaat...een oliefilterhuis met schermpje...wij allen, denk ik, zijn van het knutselen toch?




Ik kijk altijd naar oorzaken en een zeef achter de pomp is gevolgbestrijding en lost het probleem niet op, Daarom heb ik daar niets over geschreven.
Ik heb overigens nog nooit een nieuwe pomp gehad waarbij de impeller zo kort mee is gegaan (en dat probleem had je eerder ook, dus is er vast iets anders loos).

Ik had pas onderhoud aan een Yanmar met in 5 jaar 220 uur die al 2,5 jaar weinig of niet had gedraaid (ca. 5 uur).
De impeller was nog prima, behalve dat er een paar schoepjes iets krom stonden van het vele stilstaan.
Dus zoek de oorzaak op (ik heb al eerder e.e.a. uitgelegd).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: herhaaldelijk defecte koelwater impellors

Berichtdoor ..... » 06 Dec 2013, 23:11

Bericht door VRM marine » ma 29 okt 2012, 13:16

is het wel de juiste maat inpeller???

droog draaien is nooit goed , zorg dat er altijd water in de pomp blijft staan.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: herhaaldelijk defecte koelwater impellors

Berichtdoor pascall » 06 Dec 2013, 23:11

Bericht door pascall » zo 23 dec 2012, 08:37

Ik heb ook die slechte ervaring.

Bij mijn vorige motor was na circa 500 uur (1 jaar) de impeller sterk aan vervanging toe.
Nu met nieuwe en ander type motor, in dit geval ook een andere pomp, is het, het zelfde verhaal, max 500 uur.
Volgens mij speelt het aantal schoepjes een belangrijke rol, hoe meer schoepjes, hoe dunner het materiaal, hoe flexibeler, dus een langere levensduur.

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: herhaaldelijk defecte koelwater impellors

Berichtdoor buldog » 06 Dec 2013, 23:12

Bericht door buldog » zo 23 dec 2012, 11:33

Er zijn pompen waar men een andere kam kan bestellen.
Een maatje kleiner zorgt dat de schoepen minder worden samengeperst.
Je kan de kam ook demonteren en er een stukje van afvijlen ,wel goed napolijsten dat hij zo glad mogelijk is.
Buiten het vaarseizoen de impeller er uit halen verlengd ook de levensduur maar kost wel extra pakking.
Henk

buldog
buldog
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 10:35
Woonplaats: Oostvoorne
ligplaats: Oostvoorne
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten